-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
دیواری که مهربانی کردن بلد نیست!

چند بلوز زنانه و چند دست شلوار آویختهاش بودند،پیراهن های مندرس از رنگ افتاده بیش از بقیه خودنمایی میکرد. چند کفش هم پایش گذاشته بودند هم زنانه و هم مردانه. کت های مجلسی در غیاب شلوارهای شان مانند مترسک های آویزان اش بودند، اندکی در کنارش ایستادم ، عابرین از جلوی دیواررد می شوند انگار از کناردیوار رد شدن و به آن اشاره کردن عادتی مرسوم است! اینجا دیوار مهربانی است، دیواری که بجای امید و زندگی بوی فقر و ناآمیدی میدهد … دیوار مهربانی توانست در مدت زمانی کوتاه به یمن فضای مجازی و افکار عمومی توجه بسیاری را به خود جذب کند و همه در وصف و مدح آن از همدیگر سبقت میگرفتند، اما این روایتی سطحی و مقطعی از دیواری بود که قرار بود برای مان مهربانی کند. برخلاف تصور عامه که دیوار مهربانی را اقدامی پسندیده و انسان دوستانه می بینند؛ پی های این دیوار بر روی گسل شکاف طبقاتی بنا نهاده شده و پیامدهای منفی آن که در زیر لوای این اقدام پسندیده پنهان شده بسیار نامهربانانه جلوه می کند. حال قصد داریم با ایراد چند پرسش دراین باب تآملی کنیم، آیا همه نیازهای نیازمندان در پوشاک و البسه خلاصه می شود؟ آیا این شیوه مهربانی یعنی کشاندن فقرا پای یک دیوار، با ارزش های دینی و انسانی همخوانی دارد؟ تا چه اندازه گسل ها و شکاف های اجتماعی، اقتصادی با این لباس ها پر می شود؟ آیا این لباس ها فقرا را از پوشیدن لباس نو( ولو سالی یکبار) محروم نمی کند؟ آیا در این بین، اشاعه گدا پروری بجای فرهنگ مهربانی صورت نگرفته است؟ یقینا نباید در نیت انسان دوستانه بانیان دیوار مهربانی درنگ کرد، اما روابط اجتماعی، فرهنگ شهری و قواعدی حاکم برآن با نیت کنشگران همخوان و سازگارنیست. بانیان این اقدام انسان دوستانه ممکن است به نیت رفع نیازهای نیازمندان این دیوار را بنا کرده باشند ولی نباید از این غافل بود که این اقدام خیرخواهانه به بازتولید فقر می انجامد. ” با ایجاد دیوار مهربانی فقر ریشه کن نخواهد شد بلکه فقرا بیشتر وابسته تر به دستان خیرخواهانه می شوند بی شک کسانی که توان تهیه پوشاک خود را ندارند، از تامین سایر نیازهای اولیه زندگی خود چون خوراک، سرپناه،هزینه های بهداشتی و… ناتوان هستند. اما آیا کسی حاضر است برای سایر هزینه های زندگی نیازمندان از مهربانی خود خرج کند. کم نیستند افرادی که از تامین هزینه های درمان بیماران خود عاجراند. چه بیشمارند زوج های جوانی که برای شروع زندگی وابسته به گرفتن وامی چند میلیونی شده و کسی حاضر نیست حتی ضامن آنها شود، پس چرا کسی برای این نیازها از مهربانی خود خرج نمی کند؟ در این ایستگاه دارا و ندار وضعیت خود را مشخص می کنند. عده ای با بخشیدن لباسهایی که روزی برایشان کاربرد اجتماعی و اقتصادی داشته و دیگر آن کاربرد را ندارد، خود را از فقرا جدا میکنند. امروز داراها نیاز شدیدی به فقرا دارند تا به وسیله آنها برای خود هویت سازی کنند. این دیوار به دست کسانی قد علم کرده که نیازمند این هستند که چهره بخشندگی خود را به دیگران نشان دهند. مگر در آموزه های دینی ما چقدر تاکید شده که بخشنده گی باید به صورت پنهانی و در خفا باشد؟ پس این شیوه کشاندن فقرا پای دیواری که بیشتر به صحنه نمایش شبیه است چه معنایی غیر از این می تواند داشته باشد. این دیوار نمایشی تهوع آور است برای نشان دادن دستان بخشنده عده ای و شرمنده سازی عده ای دیگر! سخاوتمندی و بخشش نیز اصول خود را داراست ، باید چیزی را بخشید که برای فرد کارکرد دارد نه اینکه چون به آن نیاز نداریم آن را به دیگری واگذار کنیم. دراجتماعات سنتی مانند جامعه ما سبک ها و ایین های بخشش بسیار ابرومندانه تر می باشد و فرد مستمند برای دریافت بخشش دیگران احساس ترس یا حقارت نخواهد کرد زیرا که این سبک های بخشش با اصول جامعه همخوان و سازگار است ولی سبک دیوار مهربانی چون از اساس پدیده ای وارداتی است یقیننآ تجربه موفقی نیست وبعد از مدتی به فراموشی سپرده می شود. در پایان اگرچه نمیتوان منکر شد دیوارمهربانی نمادی از همکاری های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی طبقات مختلف جامعه با یکدیگر است وحس اعتماد اجتماعی را می کند یا به زبانی دیگر تلنگری انسانی است که منجر به فعالیت های نوعدوستانه و خیرخواهانه گشته است اما برای فقر زدایی دیواری به این کوتاهی چاره ساز نخواهد بود و باید به طرح و تبیین برنامه های جدیدی در این زمینه پرداخت.
*دانشجوی جامعه شناسی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!