-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
- آخرین خبرها
- 0
- جمعه , 4 مهر 1404 -PM -12:33
رشد شاخصهای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد؛ پاسخی به یک روایت ناقص/نقد منصفانه و دلسوزانه، ضرورتی انکارناپذیر برای بهبود نظام آموزشی است
اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی اداره کل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به خبر « طعنه سازمان معلمان به آموزش و پرورش استان؛ بودجههای میلیاردی کجا هزینه میشوند؟» که از این پایگاه خبری منتشر شد، نوشت:

اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی اداره کل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به خبر « طعنه سازمان معلمان به آموزش و پرورش استان؛ بودجههای میلیاردی کجا هزینه میشوند؟» که از این پایگاه خبری منتشر شد، نوشت:
مدیرمسئول محترم سایت افتو نیوز
سلامعلیکم
احتراماً، جوابیه اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی اداره کل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به مطلبی تحت عنوان « طعنه سازمان معلمان به آموزش و پرورش استان؛ بودجههای میلیاردی کجا هزینه میشوند؟» که درمورخه چهارشنبه , 2 مهر 1404 در آن سایت خبری منتشر شد را بر پایه قانون مطبوعات منتشر کنید.
به اطلاع مخاطبان ارجمند می رساند هر سال با آغاز مهرماه، بحث کیفیت آموزش و پرورش در سطح جامعه و رسانهها پررنگتر میشود وهمین مسئله باعث میگردد که نقدها و گلایهها نیز برجستهتر از هر زمان دیگری مطرح شوند.
نقد منصفانه و دلسوزانه، ضرورتی انکارناپذیر برای بهبود نظام آموزشی است، اما نقدی که تنها بر آمارهای گذشته متکی باشد و با نادیده گرفتن واقعیتهای کنونی تصویری یأسآلود ارائه کند، نه به ارتقای آموزش کمک میکند و نه راهی برای برونرفت از مشکلات نشان میدهد.
خبر کوتاه منتشر شده که به نام «سازمان معلمان ایران – شعبه کهگیلویه و بویراحمد» نسبت داده شده است. این خبر چندسطری، بدون آنکه روشن باشد گوینده یا مرجع اصلی آن کیست، با استناد به آمار مربوط به سال ۱۴۰۲، تصویری از ناکارآمدی آموزش و پرورش در استان ارائه میدهد و به نوعی به تکرار همان روایت همیشگی از هزینههای میلیاردی و بیثمر بودن آن پرداخته است.
پرسش اینجاست که چرا باید پیامهایی که معلوم نیست از سوی چه فرد یا نهادی صادر شده، مبنای تحلیل وضعیت آموزش و پرورش قرار گیرد و چرا نقدها به جای آنکه بر پایه دادههای جاری و سیاستهای تحولی باشد، همچنان در دایره آمار گذشته چرخ میزند.
واقعیت این است که در عملکرد آموزش و پرورش، شاخصهای متعددی دخیلاند و صرفاً نمیتوان درصد قبولی یا معدل را معیار نهایی قضاوت دانست. بنابر دادههای موجود، درصد قبولی استان در سال گذشته 59/8 بوده وتاکنون هیچ گزارشی از سوی وزارت آموزش و پرورش درمورد سال تحصیلی جدید منتشر نشده است. بلکه آنچه در سطح کارشناسی مطرح شده، حکایت از رشد استان در بسیاری از شاخصها و حتی کسب رتبههای برتر کشوری دارد. این امر بهویژه در شرایطی اهمیت مییابد که افت تحصیلی یک مسئله ملی است و میانگین نمره کشوری در پایه دوازدهم برای هر سه رشته در سال گذشته تنها 67/10بوده است.
اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد، توجه به رویکردهای تحولی دولت در حوزه آموزش و پرورش است؛ رویکردهایی که اگر بهدرستی فهم و پیگیری شوند میتوانند مسیر برونرفت از وضعیت کنونی باشند. امروز بحث «یادگیری عمیق» و فاصله گرفتن از حافظهمحوری، به عنوان یکی از سیاستهای اصلی آموزش و پرورش در سطح ملی مطرح است.
تقویت مهارتآموزی، پرورش خلاقیت و گسترش فضاهای نوین آموزشی اعم از مدارس هوشمند، هنرستانهای مهارتی و کلاسهای تعاملی، همه بخشی از این رویکردها هستند. همچنین برنامههای جدید درحوزه نهضت توسعه فضاهای آموزشی، از نوسازی مدارس گرفته تا تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها، به شکل جدی دنبال میشود و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز سهم مشخصی از این طرحها دارد.
این تحولات بهروشنی نشان میدهد که دولت و وزارت آموزش و پرورش تنها به شاخصهای کمی و درصد قبولی اکتفا نکرده و در تلاشند کیفیت یادگیری و عدالت آموزشی را بهصورت توأمان ارتقا دهند.
طبیعی است که این مسیر دشوار، نیازمند زمان، برنامهریزی دقیق و البته همراهی معلمان، خانوادهها و نهادهای مدنی است. نقدهای سازنده در این مسیر میتوانند بسیار راهگشا باشند، اما شرط اساسی آن است که بر مبنای دادههای بهروز، با شناخت سیاستهای جاری و با هدف ارائه راهکار مطرح شوند.
امروز بیش از هر زمان دیگر، آموزش و پرورش به همگرایی و همافزایی نیاز دارد. اگر به جای دامن زدن به یأس و تکرار روایتهای گذشته، همه نیروهای مؤثر جامعه اعم از معلمان، خانوادهها، نهادهای مدنی و رسانهها در کنار دستگاه آموزش و پرورش قرار گیرند، میتوان چشمانداز روشنتری برای آینده دانشآموزان ترسیم کرد. آیندهای که نه با تخریب، بلکه با مشارکت، مشورت و نقد منصفانه ساخته خواهد شد.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!