-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
انتقاد شجاعپوریان از تشریفات بیجا در مراسمهای عزا/ آیینهایی که تسلیبخش نیست
بسیاری از برنامههای مربوط به آیینهای تشییع، تدفین و ختم، نهتنها آرامشبخش نیست، بلکه موجب تحمیل هزینهها و زحمات مضاعف بر خانواده متوفی و میهمانان نیز میشوند. اصلاح فرهنگ عمومی در این زمینه، میتواند برای خانواده داغدار و کل جامعه مثمرثمر باشد.

افتونیوز| ولیالله شجاعپوریان از چهره های سیاسی و اجتماعی کشور در یادداشتی نوشت:
مرگ سرنوشت محتوم بشر است و گریز از آن ناممکن. با اینحال، چگونگی مواجهه افراد و جوامع با مرگ و یادبود متوفیان، ریشه در فرهنگ، جغرافیا، دین، تاریخ و هویت آنان دارد. در فرهنگ ما، مرگ جایگاهی ویژه دارد و غالباً متوفیان از ارج و قربی خاص برخوردارند. به همین سبب، آیینهای مربوط به کفن و دفن، تشییع، ختم و یادبود در کشور ما – بهویژه در مناطق جنوبی – با شکوه و برجستگی بیشتری برگزار میشود.
یکی از سنتهای حسنه در این مناطق، حضور آشنایان، بستگان، همکاران و همشهریان برای ابراز همدردی با خانواده داغدار است؛ سنتی که در چارچوب عقل و دین، از ریشههایی انسانی برخوردار است. همراهی اطرافیان در روزهای نخست سوگ، میتواند به تسلی خاطر بازماندگان کمک کند. با این حال، در سالهای اخیر، عواملی چون افراط در برگزاری مناسک، تحمیل هزینههای گزاف و افزایش آمار مرگومیر، این سنت ارزشمند را با چالشهایی جدی روبهرو کرده است. از همینرو، بازنگری و اصلاح آن ضرورتی اجتنابناپذیر است.
شاید بارزترین نوع تحول در این مناسک را زرتشتیان ایران در یک سده اخیر از خود نشان دادهاند و در طی آن به ضرورت تاریخی و اجتماعی از گذاشتن مردگان خود در دخمهها و هوای آزاد عبور کرده و به خاکسپاری و تدفین آنان در خاک رضایت دادهاند. تحولی که میتواند الگویی برای تغییر خرده فرهنگهای ما مسلمانان نیز شود.
بسیاری از برنامههای مربوط به آیینهای تشییع، تدفین و ختم، نهتنها آرامشبخش نیست، بلکه موجب تحمیل هزینهها و زحمات مضاعف بر خانواده متوفی و میهمانان نیز میشوند. اصلاح فرهنگ عمومی در این زمینه، میتواند برای خانواده داغدار و کل جامعه مثمرثمر باشد.
در میان این آیینها، رسم تیراندازی در مراسم عزاداری از جمله رسوم ناپسندی است که باید بهطور جدی مورد بازبینی قرار گیرد. حتی اگر در گذشته توجیهاتی برای آن وجود داشته، امروز با توجه به شرایط اجتماعی جدید، خطرات جانی و غیرقانونی بودن حمل سلاح، حذف این سنت باید با همراهی مردم و پیگیری نهادهای انتظامی صورت گیرد.
همچنین در سالهای اخیر، حضور مداحان و خوانندگان، استفاده از آلات موسیقی و تحریک بیشازحد احساسات، جای تلاوت آرامشبخش قرآن را گرفته است. سبکهای جدید عزاداری که گاه همراه با اشعار جانسوز و موسیقی پرطنیناند، به جای تسکین، اندوه بازماندگان را تشدید میکنند. آیا خانوادهای که داغدار است، بیش از آنچه هست، باید در غم فرو رود؟ قرائت قرآن و ذکر روضهای مختصر و سنجیده، هم آرامشبخش است و هم حرمت عزاداری را حفظ میکند.
رسم حضور پیدرپی بستگان و آشنایان در منزل متوفی، هرچند در گذشته کارکردهای مثبتی داشته، اما امروز با توجه به شرایط اقتصادی و سبک زندگی پرمشغله، هزینههای سنگین پذیرایی و دشواریهای تردد، به یکی از دغدغههای بزرگ خانواده داغدار بدل شده است. در حالیکه تعالیم دینی ما توصیه میکنند که همسایگان غذای خانواده داغدار را فراهم کنند، امروزه تمام تمرکز خانواده معطوف به برگزاری وعدههای غذایی آبرومند و تأمین هزینههای آن شده است. چه نیکوست اگر حاضران پس از آیین تدفین، از تحمیل هزینههای اضافی پرهیز کرده و خانواده را در اندوهشان تنها بگذارند.
رسم حضور مکرر در برنامههایی چون سوم، هفتم، چهلم و سالگرد، که در گذشته موجب تسکین میشد، امروزه با توجه به سبک زندگی جدید و افزایش شمار متوفیان، عملاً دشوار و کماثر شده است. مناسبتر آن است که عرض تسلیت در یک مراسم مشخص و محدود صورت گیرد.
مرگ، یکی از بزرگترین عبرتهای زندگی است؛ جاییکه فقیر و غنی، شاه و گدا، بیهیچ تفاوتی کنار هم آرمیدهاند. اما در سالهای اخیر، تفاخر در تزئین قبور، نصب تصاویر بزرگ، سفارش سنگهای گرانقیمت و خرید قبرهای آنچنانی، بیتناسب با حقیقت مرگ و آموزههای دینی و انسانی ما رواج یافته است.
در کنار برخی رسوم ناپسند، خوشبختانه سنتی نیکو در حال گسترش است: اختصاص هزینههای مراسم عزا به امور خیریه. این اقدام، که در برخی شهرهای بزرگ رواج یافته، نهتنها از نظر مذهبی ثواب دارد، بلکه الگویی عاقلانه، اخلاقی و انسانی برای سایر شهرهاست. همچنین بهجای هزینه برای بنر، پردهنویسی و گلآرایی، بهرهگیری از بسترهای مجازی و آنلاین برای عرض تسلیت و ابراز همدردی، اقدامی مدرن، مؤثر و کمهزینهتر است.
امروز، بیش از هر زمان دیگر، جامعه ما نیازمند بازنگری در شیوه مواجهه با مرگ است؛ آیینهایی که باید تسلیبخش، ساده، انسانی و متناسب با شرایط زندگی امروز باشند. مرگ را نمیتوان تغییر داد، اما میتوان با خرد، از آن اندیشه و همدلی ساخت.
منبع: اثبات نیوز
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!