-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
روپوش آبی قدیمی
علی ضامنیپور در یادداشتی نوشت:

افتونیوز| علی ضامنیپور در یادداشتی نوشت:
چند وقتی است دخترم؛ که کلاس چهارم است به روپوش قدیمی زنم علاقمند شده و مدام آن را در خانه می پوشد. شاید این علاقه به دلیل تأثیر سريال های تلویزیون است که زنان طبقه بالا با فیس و افاده روی لباس می پوشند؛ در خانه ما فقط دخترم ایلدخت، مخاطب صدا و سیماست.
دیروز گفت که باید روپوش آبی مامان را بپوشم و بروم مدرسه.
زن پریشان از این گفته، با شدیدترین لحن ممکن، این عمل را محکوم کرد و به تمام مقدسات سوگند خورد که اجازه چنین کاری را نخواهد داد.
بنده لَختی سربه جیب مراقبت فرو بردم، اندیشه کردم و به تمام امامزاده های واجب التعظیم قسم خوردم که از این کار ایلدخت حمایت می کنم. آگاهانه در بلوک مخالف قرار گرفتم و تهدید به عمل متقابل کردم که در صورت اقدامی از طرف همسر، در چارچوب قوانین بین المللی و با حفظ موازین خانواده و پروتکل های حقوقی مقابله و از رفتار استقلال طلبانه دخترم دفاع خواهم کرد.
هر سه به مدت یک ساعت موضع گیری های خود را مطرح کردیم و جبهه خود را مشخص کردیم.
دخترم با استفاده از ترفند گریه و خواهش که باید این روپوش دستباف را بپوشم. زن هم بحث آبرو را پیش کشید که مدیر، معلمان و همکلاسی ایراد می گیرند که آیا این دختر، پدر و مادر نداره که اینجوری لباس می پوشه!؟
من هم زبان علی در کام و ذوالفقارش در نیام، خطبه شقشقیه ای را در دفاع از افکار مستقل خواندم با این مضمون که باید زیبایی شناسی ایلدخت محترم شمرده شود؛ و گفتم اگر تمام مدرسه که هیچ، تمام دنیا مخالفش باشند باید به زیبایی شناسی که باور دارد عمل کند.
در ادامه این خطبه؛ در تقبیح رفتارهای تربیتی مدرسه و جامعه، اظهار کردم: آن کسی که با مد روز حرکت نمی کند قابل تقدیر است و نباید او را محکوم کرد، نباید او را به دلیل باورهای رایج و غلط روز طرد کرد و ادامه دادم که فضای حاکم امروز همچنان در حال یکدست کردن و توده وار کردن ملت حرکت می کند؛ تا دیروز رسانه های بزرگ و رادیو و تلویزیون با مدیریت دولت ها مردم را به توده یکدست تبدیل می کردند و امروز شبکه های اجتماعی با زیرکی نظام سرمایه داری در حال تحمیق مردمان اند و همچنین ادامه دادم که نظام مدرسه و آموزش پرورش کشور هیچ مسئولیتی در قبال کودکان ندارند و معلمان امروز کارمندانی اند که به وظیفه اداری شان عمل می کنند و دیگر خبر از پرورش و تربیت نیست. ختم برنامه را اعلام کردم.
صبح روز دوشنبه ساعت شش هر سه بلند شدیم؛
دوگانه را خواندیم. ایلدخت از این فرصت طلایی و معنوی استفاده کرد. سریع لباس پوشید. شنل آبی کهنه را انداخت روی لباس های مدرسه.تضادی از نو و کهنه را به هم آمیخت و برخلاف هر روز نشست سر سفره صبحانه.
من و همسر گرامی مانند دوره جنگ سرد صف آرایی کردیم. در دو سوی سفره و در سکوتی اتمی نشستیم. دیگر از اصرارهای هر روز همسر [به دخترم که غذا بخورد] نبود. ایلدخت لقمه می گرفت و به شنل آبي نگاه می کرد. به همان اندازه که من از این زیبایی شناسی دخترم لذت می بردم، زن رنج می کشید. من مانند آمریکای بعد از جنگ مغرور و یکه تاز و زن چون شوروي آرام و در حال فروپاشی، سفره را ترک کردیم. تمام آن نعره ها و خط و نشان کشیدن های دیشب به سکوتی مطلق رسید و من با ترفندهای امپراطوری ام آرام آرام خط می دادم. ایلدخت کیفش را برداشت. کفش هایش را پوشید. سریع در را باز کرد و بی آنکه به پشت سرش نگاه کند در را بست.
اسکورتش کردم. پشت سرش راه افتادیم. مست از این پیروزی و شادمان از این نبرد. تا دم در ورودی مدرسه بدرقه اش کردم. برگشتم خانه. کیفم را برداشتم. همسرم اندوهگین و شکست خورده، روی مبل نشسته بود و چای می خورد. خوردنی تلخ و از سر ناچاری و درماندگی.
آرام گفتم خداحافظ و بدون جوابی از آن سو. از خانه بيرون رفتم.
او بر اساس [مد رایج] تصور درستی از موضعش داشت و من مطابق با حفظ شخصیت مستقل یک شهروند کم سن و سال؛ درست تر. او از کنایه و طعنه مسخره کردن بچه های مدرسه هراس داشت و من از اینکه دخترم به تشخیصی متفاوت از دیگران رسید خوشحال. او [دیگران] را ملاک گرفته بود و من [تشخیص یک انسان نابالغی که می خواهد خود دست به کشف جهان بزند را ]اصل قرار دادم. اینکه ایلدخت بعد از برگشتن چه تصمیمی گرفت و بچه ها چه واکنش هایی نشان دادند مهم نیست.
مهم این بود که تمام آن روز، بچه های کلاس و معلم همه درباره شنل کهنه صحبت کردند و بساط گفتگو موضوع اصلی کلاس همین شنل آبی کهنه بود.
علی ضامنی پور
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 2 نظر
پاسخ ب هاشمی زاده ....درود داستان قشنگی بود احترام ب خواسته دختر عزبزش ...نامبرده جلوی کسی روزه خواری نکرد و شخصیت بالای نویسنده مورد ستایش است ک به دروغ نگفت روزه ام ...هر چند روزه کاری شخصی است ب کسی ربطی ندارد ....
پاسخمطلب جالب و قابل تأملی بود لذت بردم. اما نویسنده محترم مگر ماه رمضان نیست، چطور دوگانه می خوانی ولی روزه خواری هم می کنی
پاسخ