-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
یادداشت؛
تغییر مدیران کل پس از انتخابات: ضرورت یا آسیب؟
تغییر مدیران کل پس از تغییر دولت در صورتی که بر اساس معیارهای شایستهسالاری و کارآمدی باشد، میتواند به بهبود عملکرد دولت کمک کند. اما اگر این تغییرات صرفاً بر مبنای ملاحظات سیاسی انجام شوند، نهتنها کارایی را کاهش میدهند، بلکه باعث تضعیف نهادهای اجرایی و افزایش هزینههای دولت میشوند. الگوهای موفق جهانی نشان میدهند که ترکیبی از ثبات اداری و تغییرات هدفمند میتواند بهترین نتایج را برای حکمرانی مطلوب به همراه داشته باشد.

رامین اسلامی، کارشناس مدیریت و فعال اجتماعی، در یادداشتی نوشت:
در علوم سیاسی و مدیریت عمومی، تغییر مدیران کل را میتوان از دو منظر بررسی کرد:
رویکرد نهادی: بر اساس نظریههای نوین مدیریت دولتی (NPM)، دولتها باید نهادهایی چابک و پاسخگو داشته باشند. تغییر مدیران کل در این رویکرد زمانی مطلوب است که منجر به بهبود کارایی و شفافیت شود.
رویکرد بروکراتیک: در مقابل، نظریه بوروکراسی ماکس وبر تأکید دارد که نظام اداری باید مستقل از تغییرات سیاسی باشد تا بتواند پایداری و ثبات خود را حفظ کند.
مطالعات تطبیقی در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه نشان میدهند که تغییرات مدیریتی پس از انتخابات معمولاً با دو الگوی زیر انجام میشود:
الگوی آمریکایی (تغییر گسترده): در آمریکا، تغییر دولت با تغییر بخش زیادی از مدیران ارشد همراه است. این مدل باعث اجرای سریع سیاستهای جدید میشود اما به دلیل خروج ناگهانی مدیران، ممکن است وقفههای اجرایی ایجاد کند.
الگوی اسکاندیناوی (ثبات بروکراتیک): در کشورهای شمال اروپا، تغییرات مدیریتی کمتر رخ میدهد و سیستم اداری بهصورت حرفهای و مستقل باقی میماند. این رویکرد باعث حفظ تخصصگرایی و کاهش تأثیرات سیاسی بر نهادهای اجرایی میشود.
الف) پیامدهای مثبت تغییر مدیران
افزایش همسویی با سیاستهای دولت جدید: تغییر مدیران باعث تطبیق سریعتر برنامههای دولت جدید میشود.
جلوگیری از فساد و رانتخواری: تغییر مداوم مدیران از تثبیت شبکههای قدرت و فساد جلوگیری میکند.
افزایش پویایی و نوآوری: ورود مدیران جدید میتواند باعث بهکارگیری ایدههای نوین در حکمرانی شود.
ب) آسیبهای ناشی از تغییر مکرر مدیران
کاهش کارآمدی سازمانی: پژوهشها نشان میدهند که تغییرات زیاد باعث کاهش انسجام سازمانی و از دست رفتن دانش مدیریتی میشود.
افزایش هزینههای اداری: تغییرات مدیریتی گسترده، هزینههای مربوط به جابهجایی و آموزش نیروهای جدید را افزایش میدهد.
تضعیف حرفهایگرایی: پژوهشهای انجامشده در کشورهای در حال توسعه نشان میدهند که تغییرات مکرر باعث کاهش استقلال مدیران و تبدیل آنان به کارگزاران سیاسی میشود.
راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت تغییرات
حفظ تعادل بین پایداری و پویایی: تغییرات باید بر اساس ارزیابی عملکرد انجام شود، نه صرفاً بر اساس وفاداری سیاسی.
اجرای مدلهای ارزیابی شایستگی: کشورهای موفق از مدلهای ارزیابی علمی برای تعیین تغییرات مدیریتی استفاده میکنند.
توسعه فرهنگ پاسخگویی و شفافیت: به جای تغییرات گسترده، باید با تقویت سیستمهای ارزیابی عملکرد، مدیران ناکارآمد را شناسایی و جایگزین کرد.
تغییر مدیران کل پس از تغییر دولت در صورتی که بر اساس معیارهای شایستهسالاری و کارآمدی باشد، میتواند به بهبود عملکرد دولت کمک کند. اما اگر این تغییرات صرفاً بر مبنای ملاحظات سیاسی انجام شوند، نهتنها کارایی را کاهش میدهند، بلکه باعث تضعیف نهادهای اجرایی و افزایش هزینههای دولت میشوند. الگوهای موفق جهانی نشان میدهند که ترکیبی از ثبات اداری و تغییرات هدفمند میتواند بهترین نتایج را برای حکمرانی مطلوب به همراه داشته باشد.
منبع: انصاف نیوز
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 1 نظر
وقتی تغییر بوجود نیاد، سکون ثابت میمونه...این دولت هم تکون نمیخوره...داریم بدبخت میشیم از عدم تغییر مدیران
پاسخ