-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
به مناسبت روز حمل و نقل؛
گزارشی از دو پایانه مسافربری گچساران و دهدشت/ رانندگان خطی از مشکلات میگویند/ فرسودگی خودروها عمده مشکل حمل و نقل استان
۲۶ آذرماه روز حمل و نقل و رانندگان نامگذاری شده است تا یک روز در ایام سال یادی از یک قشر پر زحمت داشته باشیم. سایت خبری آفتونیوز به مناسبت این روز تصمیم به بررسی مشکلات و شنیدن صدای این افراد داشته است. عمده مشکلات و مسائل ناوگان حمل و نقل استان فرسوده بودن ماشینها و عدم توجه به این قشر عنوان شد. فرسوده بودن ماشینها علی الخصوص در ماشینهای بین شهری سبب میشود که تمام درآمد رانندگان هزینه ماشین شود و سودی نصیب این قشر نشود. وجود ماشینهای شخصی و عدم نظارت بر آنها دومین مشکل عمده رانندگان در سطح استان بود. حال به صورت موردی دو ترمینال استان را مورد بررسی قرار میدهیم.

افتونیوز| ۲۶ آذرماه روز حمل و نقل و رانندگان نامگذاری شده است تا یک روز در ایام سال یادی از یک قشر پر زحمت داشته باشیم.
سایت خبری افتونیوز به مناسبت این روز تصمیم به بررسی مشکلات و شنیدن صدای این افراد داشته است.
عمده مشکلات و مسائل ناوگان حمل و نقل استان فرسوده بودن خودروها و عدم توجه به این قشر عنوان شد.
فرسوده بودن خودروها به ویژه تاکسیهای بین شهری سبب میشود که بخش عمده ای از درآمد رانندگان، هزینه تعمیر خودرو شده و سودی نصیب این قشر نشود.
وجود خودروهای شخصی و عدم نظارت بر آنها دومین مشکل عمده رانندگان در سطح استان بود.
حال به صورت موردی دو پایانه مسافربری استان را مورد بررسی قرار میدهیم.
پایانه مسافربری گچساران
یکی از رانندگان پایانه مسافربری گچساران در رابطه با مشکلات رانندگان اظهار داشت: من از سال ۷۷ تا به حال راننده هستم و در این خط کار میکنم و زندگی و مشکلات آنقدر زیاد است که رانندگی به عنوان شغل دوم هم فایده ندارد.
وی در ادامه گفت: در سالیان گذشته مسافر خوب بود ولی الان مسافر نیست شخصیها با حضور خود در ترمینال سبب جذب مسافران میشوند.
این راننده با نقد رویه افزایش خودروهای شخصی در مسافرکشی عنوان کرد: اسنپها یا شخصیها مسافران را جذب و شرایط را برای ما دشوار ساختند. هر کارمندی بعد از بازنشستگی به سمت این شغل روی میآورد و مسافرکشی میکند. برای مسافر باید فرهنگ سازی شود که با تاکسی رفت و آمد کند نه اینکه با هر ماشینی جابه جا شود.
وی مجدد تاکید کرد: از حمل و نقل میخواهیم از حضور خودروهای شخصی در پایانه ها جلوگیری کنند و پلیس راه نیز جریمه سنگین برای متخلفان اعمال کنند.
این راننده در پایان افزود: مدل خودروهای ما پایین است هیچ حمایتی نمیشویم که آنها را تعویض کنیم هر چقد کار کنم هزینه تعمیر ماشین میشود.
یکی دیگر از رانندگان پایانه مسافربری گچساران با ۲۶ سال سابقه کاری در این رابطه اظهار داشت: در خود ترمینال سایبان و امکانات نداریم و بارها نامهنگاری کردیم که در زمستان زیر باران و تابستان زیر آفتاب، انتظار داریم حداقل یک سایبان برای ترمینال قرار دهند که قول داده شده اما به آن عمل نشده است.
وی در ادامه با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: ماشینهایی که مدل پایین هستند جایگزین کنند و با شرایط خاصی این کار رخ دهد نه اینکه به قیمت روز باشد که ما نتوانیم از پس آن بر بیایم.
این راننده با اشاره به اینکه در گذشته شرایط بهتر بود، عنوان کرد؛ اوایل شروع کار واقعا خوب بود ولی حالا با وجود اسنپ و ماشینهای شخصی کار دشوار است و وضعیت ما زیر صفر قرار گرفته است.
ظفری نمایندگان برون شهری شهرستانهای گچساران و باشت بعد از تبریک روز حمل و نقل و رانندگان به همکاران خود اظهار داشت: چند سالی هست که همکاران ما از لحاظ معیشتی واقعا دچار مشکل شدند چه از لحاظ بار مسافر و مدل پایین ماشین دچار مشکلاتی هستند.
چند سالی است قولهایی به ما داده شده اما کسی به آن عمل نمیکند
وی در ادامه با یادآوری فرسودگی ماشینها عنوان کرد: الان اکثر ماشینهای موجود در پایانه گچساران مدل پایین هستند.
هیچ برنامهای وجود ندارد امیدوارم یک برنامهای باشد حداقل بتوانند ماشینهایی که از رده خارج هستند را تعویض کنند حالا اگر در قالب وامی باشد که کمکی به رانندگان شود.
مشکلات ترمینال گچساران به صورت عمده رواج ماشینهای شخصی و عدم نظارت در این مورد است که جا دارد علاوه بر فرهنگسازی با ورود و نظارت سازمانهای متولی این مشکل حل شود.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل این شهرستان نیز از دیگر مشکلاتی بود که اکثریت رانندگان به آن اشاره داشتند و جا دارد برای راحتی این قشر توجهی به این مشکل شود و راهحل معقولی در این باب پیدا شود.
عدم وجود سایبان در ترمینال گلایه دیگری بود که توسط اکثر رانندگان بیان شد.

پایانه مسافربری دهدشت
عیسی دیوجام راننده ترمینال دهدشت درباره مشکلات رانندگان این ترمینال تصریح کرد: اولویت اصلی رانندگان دهدشت خط گچساران و بهبهان این است که مسافر خارج از ترمینال سوار میشود و باید جلوی آن گرفته شود.
ماشین عمومی هم باید در فضای باز با مشکلات خاص خود بایستد تا بتواند مسافر را سوار کند و این خود مشکلات زیادی دارد و همکاری لازم نیز صورت نمیگیرد.
دیوجام در ادامه میگوید: چون این مکان برای سوار کردن مسافر جا افتاده است، ۸۰ درصد مسافر از خارج ترمینال سوار میشود خوب بهتر است به صورت رسمی شرکتها نیز جابهجا شوند.
ما رسمیت در آنجا نداریم و میگویند ترمینال مسافر سوار کنید.
وی با اشاره به اینکه سال ۸۵ سازمان حمل و نقل به عنوان زیر مجموعه راهداری قرار گرفت،خاطرنشان کرد: تا الان یک جلسه یا نشست با رانندگان به صورت رسمی برگزار نشده که مشکلات ما رانندگان بررسی شود.
دیوجام با اشاره به نداشتن بیمه تکمیلی عنوان کرد: در بیمه تکمیلی نیز مشکلات خاص خود داریم و این بیمه تکمیلی جز تعهدات شرکتهاست اما توجهی نمیشود.ما خدماتی هم دریافت نمیکنیم اما کمیسیون خود را پرداخت میکنیم.
وی با اشاره به نامناسب بودن پایانه مسافربری شهر دهدشت افرود: ما حتی سرویس بهداشتی مناسب و مکان آبخوری نیز نداریم. خدمات صفر است در حالی که طبق قوانین خدمات زیادی بر عهده شرکتهای مسافربری است.
دیوجام با اشاره به شنیده نشدن صدای رانندگان اظهار کرد: دو سال پیش جلوی فرماندار سابق کهگیلویه این موارد ارائه شده و تغییری ایجاد نشد. چند فرماندار تا به حال در کهگیلویه تغییر کردند اما جلسهای برگزار نشده که صدای ما شنیده شود.
عدم جانمایی مناسب ترمینال دهدشت مشکل عمدهای است که شرایط را برای مسافرین و رانندگان دچار مشکل کرده است.
در گذشته چون بیشتر عبور و مرور از سمت باشت بوده جانمایی ترمینال بدین صورت بوده است و حال با اینکه این ترمینال در خروجی به سمت چرام و سرفاریاب قرار دارد اما طبق گزارش رسیده به ما ماشینهای چرام و سرفاریاب در نقاط دیگری مسافرین خود را سوار میکنند!
شهر دهدشت با توجه به وسعت کم خود برای مسافتهای بین شهری دارای پایانههای مجزایی است که خود سبب آشفتگی و بی نظمی شده است اگر همه در یک محل جمع باشند قطعا هم رونق بیشتری وجود دارد و هم رسیدگی به یک مکان کار راحتتری است و مکانی در شان مردم دهدشت برای شهروندان این شهر مهیا میشود.
با توجه به بودجه اندک شهرداری، فرمانداری این شهرستان به عنوان مسئول ارشد اجرایی میتواند در بحث ترمینال ورود کرده و با جانمایی کارشناسانه که آسیبهای مکان فعلی را نداشته باشد اقدام به جابهجایی ترمینال کرده و مکان فعلی را برای استفاده دیگری مهیا کند.
شاید از دید شهروندان مشکل جدی نباشد اما آشفتگی یک پایانه مسافربری از موضوعات مهم برای انعکاس فرهنگ یک شهر به مسافرین میباشد.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل این شهرستان نیز از دیگر مشکلات است که رانندگان به آن اشاره داشتند.
هدف از نامگذاری روزها یاد کردن از افراد در اقشار مختلف است امیدواریم فارغ از تبریکات، سالی یک یا دو مشکل از این قشر حل شود تا رنج مشکلات سبب آزردگی آنان نشود.
کلیپها را میتوانید در پایین مشاهده کنید
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!