یادداشت
گفتگو و گزارش

وقتی «هدایت‌خواه» با یک تیر دو نشان می‌زند/ «نادر» و«مهدی» چگونه توسط «ستار» به سمت دره «هدایت» شدند؟

ستار هدایتخواه در این بین با رفتار دوگانه و زیرکی خاص البته به مردم ثابت کرد منتظریان دل در گروه جریان و گفتمان انقلابی ندارد و تقابل مهدی روشنفکر با جریان انقلابی و ستار هدایتخواه در سال ۹۸ صرفا برای فریب مردم و تحصیل قدرت بود.

وقتی «هدایت‌خواه»  با یک تیر دو نشان می‌زند/ «نادر» و«مهدی» چگونه توسط «ستار» به سمت دره «هدایت» شدند؟

اَفتونیوز| به بهانه روبوسی هدایت‌خواه و روشنفکر در حاشیه مراسم "روز معلم" ترغیب شدم چند جمله در خصوص اتفاقات سیاسی شهرستان بویراحمد به ویژه انتخابات اسفند ۱۴۰۲ بنویسم. نقطه ثقل و دال مرکزی این تحلیل رفتارشناسی ستار هدایت‌خواه است و در این تحلیل قصد دارد اثبات کند هدایت‌خواه  خط مشی جریانی و سیاسی پررنگی ندارد و حتی می‌توان اتهام بی‌صداقتی جریانی به وی وارد کرد.

در انتخابات ۱۴۰۲ مانند دیگر انتخابات گذشته همه منتظر موضع‌گیری دو چهره شاخص اصلاح‌طلب و اصولگرا بودند زیرا نظر سیدباقر موسوی و ستار هدایت‌خواه با وجودی دیگر در موضع قدرت نیستند برای خیلی‌ها مهم است. سیدباقر موسوی مانند گذشته به راحتی اعلام موضع نکرد اگر چه در انتخابات ۹۸ نزدیکانش در ستاد زارعی و بعضا روشنفکر دیده می‌شدند و در ۱۴۰۲  به دلیل بی‌انگیزگی و بی‌رغبتی سیاسی در سطح ملی، به شکل عجیبی پراکنده بودند اما در نهایت روزهای آخر تصمیم را گرفته و  اکثریت به محمد بهرامی پیوستند.

 اما ستار هدایت‌خواه که تقریبا موضع خود را صریح اعلام می‌کرد و در ۹۸ به صراحت از اصلح بودن نادر منتظریان گفته بود این دوره تکلیف حامیانش را مشخص نکرد و کار تا جایی پیش رفت که شورای ائتلاف را برای عدم دخالت در انتخابات به بهانه قانون‌مداری ترک کرد و در همایش مشارکت علیرغم نشان دادن چراغ سبز به اتاق فکر روشنفکر و شخص مهدی روشنفکر  اعلام کرد هر نماینده‌ای در انتصابات دخالت دارد غیر انقلابی‌ست، یعنی غیرمستقیم مهدی روشنفکر را هدف قرار داده باشد و نزدیک به انتخابات به کربلا مشرف شد تا بر همگان مشخص گردد دل خوشی به موفقیت نادر منتظریان هم ندارد.

اما عدم حمایت هدایت‌خواه از نادر منتظریان به چند دلیل بود:

الف - اختلافات عقیده‌ای و گفتمانی فراوان با نادر منتطریان در موضوعاتی همچون حجاب و ...

ب - اگر نادر منتظریان پیروز می‌شد به نام خودش تمام می‌شد و نامی از هدایت‌خواه شنیده نمی‌شد و اگر شکست می‌خورد ممکن بود دلیلش را همراهی وی با تفکر هدایت‌خواه می‌دانستند.

ج - نادر منتطریان به دلیل سابقه امنیتی و مدیریتی و تفکر نزدیک اصولگرایی که داشت و همچنین چون استقلال فکری را دوست داشت در صورت پیروزی می‌توانست پرچمدار این جریان در استان شود و یک قدم از هدایت‌خواه جلو بیفتد.

د - هدایت‌خواه علیرغم نشان ندادن در ظاهر، به دلیل شناختی که از وی وجود دارد دلش برای تریبون مجلس تنگ شده بود تا در صورت دو نماینده‌ای شدن بویراحمد، دوست داشت اگر شرایط اش مهیا شود شانس خود را امتحان کند و برای این هدف، شکست منتظریان بهترین نتیجه برای‌ش بود و چراغ سبز به جریان مهدی روشنفکر با دوری کردن از نادر منتظریان بهترین سیاست انتخاباتی برای این هدف بود.

گ - اختلاف سلیقه اتاق فکر منتظریان با ستار هدایت‌خواه و عدم حضور هدایت‌خواه در تصمیم‌گیری‌های مهم، دلیل دیگر بود و البته عدم همراهی و تردید بسیاری از رفقا و شاگردان هدایت‌خواه با منتظریان دلیل دیگر بود. حمایت اصلاح‌طلبان از نادر منتظریان تاثیری بر ایشان نداشت زیرا خود هدایت‌خواه در حساس‌ترین برهه رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا تلاش زیادی برای جذب اصلاح‌طلبان به ویژه در طایفه خود در انتخابات ۸۶ کرده بود.

ل - هدایت‌خواه از شکست هم‌ می‌ترسید. فکر می‌کرد اگر توسط روشنفکر شکست بخورد مورد تمسخر و استهزاء قرار می‌گیرد و جایگاه مردمی خود را دچار تنزل خواهد کرد.

به این دلایل هدایت‌خواه دچار شک و تردید فراوان برای حمایت از نادر منتظریان شده بود و مهدی روشنفکر و اتاق فکرش که گفتمان خاصی را دنبال نمی‌کردند و انتخابات را به سمت منطقه‌ای برده بودند تا حداکثر استفاده را از تعصبات و تعلقات جغرافیایی مردم برده باشند. آنها به دنبال پیروزی در انتخابات به هر قیمتی بودند با اطلاع از این وضعیت ستار هدایت‌خواه به وی نزدیک شدند و با او وارد گفتگو شدند و روزی که توسط پسر عموی هدایت‌خواه در دارشاهی دعوت شده بودند قصد داشتند زیرکی کنند و بدون اینکه ستار هدایت‌خواه علنا مخالفتش با منتظریان را اعلام کند این دعوت پسر عموی هدایت‌خواه را نتیجه چراغ سبز او برای حمایت از روشنفکر بنامند و چون با الفبای سیاست آشنا نبودند همین اشتباه فاجعه‌بار را مرتکب شدند و از حمایت هدایت‌خواه به صورت غیرمستقیم رونمایی کردند و از آن طرف هدایتخواه که مهدی روشنفکر را هیچ‌گاه از نظر سیاسی قبول نداشت، نمی‌خواست اینگونه از نام‌اش سوءاستفاده کنند، تعداد دیگری از اقوامش را با چراغ سبز به ستاد نادر منتظریان فرستاد تا این بلاتکلیفی و سردرگمی همچنان باقی مانده باشد‌.

تبلیغات گسترده جریان روشنفکر و خبر پیوستن هدایت‌خواه و استفاده از  جملاتی مانند: [حجت بر مردم بویراحمد تمام شد] چهار ضربه کاری و اساسی به جریان روشنفکر وارد کرد تا خطر افراد مشاور ناشی و آشی در سیاست بیش از همیشه مشخص گردد. چهار ضربه سنگینی ‌که مهدی روشنفکر و جریان ندای وحدت در اثر این رفتار ناآگاهانه متحمل شدند:

۱- تیم رسانه ندای وحدت با خودزنی ناشیانه با انتشار این جمله که حجت بر مردم تمام شد، در حقیقت به مردم گفتند جایگاه سیاسی و بصیرت و درک و سواد هدایت‌خواه در بالاترین جایگاه در بویراحمد قرار دارد و تمام گفتار و رفتار مهدی روشنفکر تا به امروز در نقد عملکرد و اندیشه هدایت‌خواه اشتباه بود تا بخشی از مردم از نماینده بویراحمد فاصله بگیرند.

۲- مهدی روشنفکر و اتاق فکر و تیم رسانه‌ایش به شکل عجیبی با یک گل به خودی زیبا، به مردم گفتند تمام مخالفت‌ها و تقابل‌ها با هدایت‌خواه اشتباه بود و ما به تفکر اصولگرایی تعلق داریم و باعث دلسردی و کم‌کاری یا حتی جدایی بخشی از حامیان از روشنفکر شد.

۳- مهدی روشنفکر و اتاق فکرش، با این حرکت به مردم‌ گفت تمام دعواهای این هشت سال جنگ زرگری و کلاهبرداری بوده است و برای ماندن در قدرت حاضریم در کنار همان تفکری قرار بگیریم که روزی برای در قدرت قرار گرفتن خود را نقطه مقابل همان تفکر به مردم معرفی کردیم و با ایجاد بی‌اعتمادی باعث دلسردی و حتی جدایی تعدادی از مردم شد.

۴_ انتشار چنین خبری مبنی بر فاصله گرفتن و جدایی هدایت‌خواه از منتظریان باعث شد حتی اصلاح‌طلبانی که در کنار منتظریان قرار گرفته بودند تا مهدی روشنفکر را به هر قیمتی زمین بزنند در تصمیم خود و پیروزی او دچار تردید شوند و بخشی از اصولگرایان کنار وی فعالیت خود را نیز به حداقل رساندند و در روزهای پایانی و روز انتخابات بخش غالب این افراد که قریب هفت تا هشت هزار نفر می‌شدند چون هدفشان صرفا شکست روشنفکر بود و از رای آوری منتظریان ناامید بودند کنار محمدبهرامی قرار گرفتند.

به همین راحتی مهدی روشنفکر و اتاق فکرش  مرتکب یک اشتباه مرگبار شدند. هم چنین احساس شد که  با مردم صادق نبودند و به سرعت رنگ عوض می‌کنند و هم نشان داد چارچوب فکری و اندیشه خاصی ندارند و هر روز یک ساز می‌زنند و هم با ناامید کردن مردم از قبولی منتظریان همه را سمت محمد بهرامی هل دادند.

ستار هدایت‌خواه در این بین با رفتار دوگانه و زیرکی خاص البته به مردم ثابت کرد منتظریان دل در گروه جریان و گفتمان انقلابی ندارد و تقابل مهدی روشنفکر با جریان انقلابی و ستار هدایت‌خواه در سال ۹۸ صرفا برای فریب مردم و تحصیل قدرت بود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 21 نظر

  • 1 خیرخواه 1403/2/23 14:42:20

    معلوم هست مدیر این سایت آدم بی بصیرتی است.متاسفم براتون ان شاءالله اگر قابل هدایت هستید خدا هدایتتون کنه و اگر نیستید......

    پاسخ
  • 2 سیدمحمد فاطمی نیا 1403/2/23 7:1:54

    جوانان و آینده سازانِ هم استانی عزیز، فریب جریان خودخوانده انقلابی به سرکردگی ............... را نخوریم. امثال .............. فقط پادوی تمامیت خواهان اند و به علت خشک مغز بودن و سرسپردگی به پدرخوانده های بالا دستی هیچگاه نمی توانند به ملت خدمت کنند.ژست انقلابی گری شان هم دروغ است و صرفا برای فریب مردم و چنگ انداختن روی منابع مالی و اقتدار حاکمیتی است.این نوع تفکر همانی است که القاعده، داعش را زاییده است .اینها در دهه ی ۵۰ و ۶۰ کارهایی میکردند که هنوز هم داعش انجام نداده است. ریاکاری این تفکر مبنی بر انقلابی گری دروغ محض است و عین آیه ی : فضل المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما در نماد منافقین است.

    پاسخ
  • 3 لودابی 1403/2/22 16:52:59

    اینقدر اوضاع را پیچیده نکنید اگرزارعی توصحنه می ماندمشخص می شد روشنفکر چه رایی داشته

    پاسخ
  • 4 واو 1403/2/21 19:34:9

    تحلیل نبود_صرفا گمانه زنی از روی غرض ورزی بود_منصفانه هم نبود

    پاسخ
  • 5 علی پور 1403/2/21 12:42:14

    با وجود اینکه تمام قدرت های استان اصولگرا و اصلاح طلب همه و همه حتی در ایل خود دکتر روشنفکر کلی مخالف بلند شده بود رای آوردن ایشان واقعا بینظیر بود چرا که فرمانداران ایشان هیچ کمکی که نکردن هیچ کارشکنی هم کردن ولی آرای ایشان نشان داد که یه دست قدرت در استان ایشان هستش

    پاسخ
  • 6 سجاد 1403/2/21 12:40:41

    گفتمان ندای وحدت متشکل از قدرت مردمی هستش که بدون هیچ پشتوانه ای دکتر روشنفکر را به قدرت رساند واین گفتمان روز به روز متحدتر خواهد شد در آینده از این جریان بیشتر خواهیم شنید

    پاسخ
  • 7 اصلاحطلب 1403/2/21 10:26:18

    دل ما از بهرامی خون هست کاش مثل تاجگردون بر مردانگی خود پایبند بود نه اینکه با هدایت‌خواه دشمن اصلی اصلاحطلب نشست وبرخاست داشته باشه مطمئن باشه ایشون سرش رو زیر آب میکه حداقل توی این چهار سال روشنفکر محکم طرف مردم بود واز هیاهوی ایشون نترسید ومحکم جلو رفت

    پاسخ
  • 8 دارشاهی 1403/2/21 10:22:20

    هر شخصی عامی می‌داند که جناب هدایت‌خواه جز به مصلحت خود به هیچ چیز فکر نمی‌کند ونخواهد کرد چه برسد به روشنفکر شما یک سند بیارید که روشنفکر با هدایت‌خواه نشست داشت شخصی به اسم هدایخواه طرفدار ایشون بود در شهرستان خیلی خانواده ها آرا شون مخالف هم بود

    پاسخ
  • 9 رضا 1403/2/21 10:19:13

    تحلیل مزخرفی مردم دانشگاهی دعوت کردند روشنفکر به ندای مردم لبیک گفت وتیم ایشون هیچگاه از خود هدایت‌خواه سخنی نگفتند وروشنفکر خود می‌دانست که هدایت‌خواه هدفش فقط خودش هست چنانچه الان دیدار های شبانه با بهرامی دارو

    پاسخ
  • 10 واقع بین دنا 1403/2/21 9:44:29

    همیشه لبریز از مهربانی خواهم ماند حتی اگر قدرنشناسان بار‌ها و بار‌ها مرا بشکنند این روح خدایی است که در من دمیده شده است انتظار هیچ پاسخی را از هیچ کس ندارم من برای دلم و برای خدای خودم محبت پخش می‌کنم تا بهتر و در آرامش خاطر زندگی کنم استاد هدایتخواه تجلی راز ماندگاری است. ایشان همواره خواهان وحدت بین نیروهای متدین است هیچگاه به دنبال منافع شخصی نیست ایندوره هم در جهت جلوگیری از اختلاف طوایف و هم بنا به مسئولیتی که داشتند وهم اینکه دوستان در بین گزینه های اصولگرا خود انتخاب نمایند در انتخابات دخالتی نکردند هر چند انتخاب ایشان حاج منتظریان بود. به هر حال حاج هدایتخواه کسی نیست که پشت به دوستان خود کند ضمن اینکه فردی مهربان و خوش اخلاق است در رابطه با مسایل شرعی،دینی و انتخاب افرادبسیار حساس و سختگیر هستند. در مجموع شما که شناختی از استاد هدایتخواه ندارید خواهشا پیشدستی نکنید و اینچنین سرمایه های استان را تخریب ننماید.

    پاسخ
  • 11 فاتح تریم 1403/2/21 9:20:44

    ایشون خیلی ها را به دوستی و خیلی های دیگر را با دشمنی و پرونده سازی به زیر پل هدایت کرد

    پاسخ
  • 12 ناصر 1403/2/21 9:19:52

    درود تو لیست تون اسم دکتر نیکبخت را هم اضافه کنید که توسط ایشان به دره «هدایت» شد... 😉

    پاسخ
  • 13 واقع بین دنا 1403/2/21 9:15:40

    سلام دو تا برادر مسلمان رو بوسی کرده اند نیاز به اینهمه تفسیر و دروغ پراکنی نداشت

    پاسخ
  • 14 راه ولایت 1403/2/21 9:13:44

    دوستان افتونیوز سالهاست هدایت خواه را تخریب می کنید از این کار سیر نمیشید؟ چقدر حب و بغض

    پاسخ
  • 15 فستینگر 1403/2/21 9:11:36

    هدایت خواه مثلا تنها آدم جریانی بویراحمد بود ولی اونم تو زرد از آب درامد

    پاسخ
  • 16 اصولگرا 1403/2/21 9:10:5

    این انتخابات واقعیت درونی بسیاری را برملا کرد و نشون داد هدایت خواه بسیار خودبین و ... هست

    پاسخ
  • 17 مبارز 1403/2/21 8:43:22

    درود هدایت خواه دوگانه سوز هست و منتطریان را دور زدند و به سمت بهرامی غش کردند

    پاسخ
  • 18 ارجمند 1403/2/21 4:58:1

    احساس می کنم هدایت خواه اهل این کارها و شیطون بازی ها نباشه. به هر حال در گفتار و نوشتارها باید خدا را در نظر بگیریم.

    پاسخ
  • 19 ناشناس 1403/2/21 0:14:57

    لعنت خدابرهرچی آدم خاین البته معلوم بود هدایت خواه بابهرامی هست آبروی هرچی اصولگرا رابردی ودیگه حنات پیش مردم رنگی نداره

    پاسخ
  • 20 رخ فیروز 1403/2/21 0:5:11

    درود بر آیت تحلیل شیوا پر مغز ...واقعا سایت افتو نیوز همیشه واقعیت ها جامعه را گفته روشنگری کرده ولی متاسفانه رسانه های کاسه لیست رز .زور .تزویر اجازه نمیدن نخبگان ورود کنند در رسانه

    پاسخ
    • 20 - 1 خادم پاسخ به : رخ فیروز 1403/2/26 23:42:8

      خواهشا بس کنید یک سری افراد را با تکرار نامشان گنده نکنید ایشون پیش شما لاته،واسه ماشکلاته ایقدر آدم بزرگ تواستان داریم ،همش صحبت یه الهیاتی و ریش ویقه

سایر اخبار
برگزدیدها