یادداشت
گفتگو و گزارش

طی یک جوابیه


جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از آمارهای خود دفاع کرد

در همه آمار ارایه شده، سامانه‌های آماری، ثبت مستندات، پایش و ... عمدتا ملی و وزارتی هستند و امکان دستکاری یا ثبت یک اقدام بدون مستندات وجود ندارد.

جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از آمارهای خود دفاع کرد

اَفتونیوز| بعد از انتشار دو گزارش مبسوط در خصوص وضعیت مدیریتی _ اداری جهاد کشاورزی استان در این پایگاه خبری و باز نشر آن در سایر رسانه ها، این سازمان برای دومین بار طی جوابیه ای از عملکرد  خود دفاع کرد.

در این جوابیه که از طریق روابط عمومی  این سازمان در اختیار اَفتونیوز قرار گرفته آمده است: 

مدیرمسئول محترم افتونیوز احتراما در پی درج گزارشی پیرامون تولیدات استان و زیر سوال بردن آمارهای رسمی دولت، مطالبی روشنگرانه و مستند ارسال می‌شود، انتظار می‌رود مطابق نص صریح قانون مطبوعات، در صفحه اول سایت و بدون تغییر، عیناً منتشر شود.

در ابتدای گزارش خود تولیدات ماهی استان را زیر سوال بردید و با فرضیه های کاملا غیرعلمی و غیرحرفه‌ای با رویکردی کاملاً تخریبی، آن را آمارسازی خواندید.

شما در گزارشتان نوشتید که سه هزار تن خوراک ماهی وارد استان می‌شود و به صورت گتره‌ای گفتید ۲ هزار تن دیگر هم به آن اضافه می‌کنیم این مقدار برای تولید ۶ هزار تن ماهی است و باز به صورت غیرعلمی گفتید که اگر ۴ هزار تن دیگر اضافه کنیم نهایتا عدد ۱۰ هزار تن ماهی درست است!!! در واقع شما بر اساس چند فرض غلط و چند جمع و تفریق دلخواه،نتیجه گرفتید که تولید ماهی استان، ۱۰ هزار تن است!!

صرفا از باب اصلاح و پیشگیری از درج مطالب مشابه غیرعلمی و بی‌اساس احتمالی، حتی اگر ادعای غلط شما مبنی بر ورود فقط سه هزار تن خوراک ماهی به استان را بپذیریم، بدانید که در بهترین حالت و با ضریب ۱.۳ از سه هزار تن خوراک ماهی، دو هزار و ۳۰۰ تن ماهی می‌شود تولید کرد و اینکه بر چه اساسی به این راحتی مطلب بدون مستند می‌زنید، جای تعجب دارد.

برای پی بردن به اشتباهتان بدانید که اگر فرض غلط شما را هم بپذیریم و بگوییم ۵ هزار تن خوراک ماهی وارد استان می‌شود این میزان حتی اگر ضریب «یک» در نظر بگیریم که یک میلی‌گرم این خوراک تلفات ندارد و ماهیان نیز یک میلی‌گرم فضولات ندارند و همه این خوراک صرف تولید گوشت ماهی شده ما با این میزان خوراک فقط ۵ هزار تن ماهی می‌‌توانیم تولید کنیم اما شما بدون استنادات علمی از تولید ۱۰ هزار تن ماهی حرف زدید.

این در حالی است که خوراک ماهی استان از چندین  شهر و استان‌ و توسط چندین کارخانه و ده‌ها نمایندگی تامین می‌شود و در بدترین شرایط بیش از ۳۲ هزار تن خوراک ماهی وارد استان می‌شود و آمار تولیدات ۲۲ هزار تنی ماهیان سردآبی در سامانه سراسری پایش، سامانه‌های دامپزشکی و بچه ماهی کاملا مستند و دقیق است.

ضمنا توجه داشته باشید که آمار تولید ماهی و رتبه استان در کشور مربوط به سه دهه اخیر است و اینکه شما جهاد کشاورزی این دوره را متهم به آمارسازی می‌کنید، گویای رویکرد تخریبی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد از سه دهه پیش تا الان جز سه تولیدکننده اول کشور در ماهیان سردآبی است، و چیز جدیدی نیست؛ سال گذشته رتبه نخست کشور در زمینه بهره‌وری تولید و کسب عنوان افتخارآمیز نمونه ملی شیلات از استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است که در یک رقابت فراگیر کشوری به دست آمد و در سامانه‌های رسمی کشور ثبت هستند، مگر می‌شود این‌ها را دستکاری کرد؟

شما چگونه با وجودی که اذعان می‌کنید خوراک ماهی استان از بیرون از استان وارد می‌شود اما نمی‌گویید این دولت برای اولین بار احداث کارخانه جات تولید خوراک ماهی را شروع کرد و آن را در همین دو سال به نتیجه رساند؟

چرا از زنجیره ارزش تولید شیلات و آبزیان که یک زنجیره منتخب کشوری است حرف نزدید؟

بنابراین تاکید می‌کنیم که توفیقات سازمان جهاد کشاورزی در زمینه شیلات و امور آبزیان در دولت سیزدهم بسیار آبرومندانه و افتخارآمیز بوده است.

در بند بعدی گزارشتان از افتتاح دوباره سد کوهبرد گفتید که لازم است توضیح دهیم که به هیچ عنوان منکر زحمات مدیران قبلی و دولت‌های قبلی نیستیم چرا که همه این خدمات خدمات نظام اسلامی است اما باید بدانید که یک سد چندین فاز از بدنه آن، آب‌گیری مخزن، شبکه‌های آبیاری اراضی زیردست و .... دارد و در دولت سیزدهم، اعتبارات این سد و پیشرفت فیزیکی آن سرعت گرفت و فاز نخست آن شامل بدنه سد تکمیل و آب‌گیری شد و با حضور وزیر جهاد کشاورزی رسما افتتاح شد؛ ضمنا فازهای بعدی آن یعنی ایستگاه پمپاژ و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار اراضی تحت پوشش این سد نیز به زودی آغاز خواهد شد و با تکمیل آن، بدون شک افتتاح خواهد شد و افتتاح هر فاز به منزله افتتاح دوباره سد نیست.

در اینکه مدیران قبلی نیز زحمت کشیدند شکی نیست اما بی‌انصافی است اگر نگویید که ۶۰ درصد اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل بدنه سد کوهبرد در دولت سیزدهم بوده است؛ اگر بگویید پروژه‌ای که ۶۰ درصد اعتباراتش در این دولت تامین شد، در دولت قبل افتتاح شده بود، اجحاف در حق همان دولت قبل است؛ احتمالا شما بازدید از این سد را با افتتاح آن اشتباه گرفتید.

اگر نام سد کوهبرد برای مردم و رسانه‌ها آشناست دلیل آن افتتاح دوباره آن نیست بلکه این است که سال‌های سال بر زمین مانده و یا تعطیل شد یا لاک پشتی پیشرفت داشت و برای همین نام آن برای خیلی‌ها تکراری است بنابراین یکی از افتخارات این دولت تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بر زمین مانده بود.

 

همچنین افتتاح کارخانه شیر استریلیزه را مربوط به دولت قبل دانستید در حالی که خط تولید شیر استریلیزه برای اولین بار در این دولت ایجاد و افتتاح شد و احتمالا شما آن را با کارخانه کوه‌گل اتابک که قبلاً افتتاح شده اشتباه گرفتید و از تولید شیر استریلیزه که یک خط تولید جدید است غافل شدید.

در فراز دیگری از گزارشتان به کاهش توزیع مرغ منجمد در مقایسه با سال های قبل اشاره کردید که امارتان درست است اما برداشتی که از ان‌کردید، اشتباه است چرا که کاهش توزیع مرغ منجمد که یک اقدام کمکی در شرایط بحرانی است یکی از افتخارات سازمان جهاد است و دلیل آن این است که به ویژه در یکسال اخیر، بازار مرغ به لحاظ وفور کالا به ثبات رسید و وقتی کمبود مرغ در بازار نیست دلیلی برای توزیع مرغ بیشتر در بازار نیست.

همچنین در بحث کاهش میزان توزیع میوه شب عید نیز باید گفت که سال گذشته برای اولین بار دولت تصمیم گرفته که این کار را به بخش خصوصی واگذار کند و زیان ناشی از این توزیع را دولت پرداخت نکند بنابراین منطقی است که بخش خصوصی به اندازه کشش بازار و ضمانت برگشت سرمایه و سود، میوه شب عید وارد بازار کند اما جالب است بدانید که امسال حتی همین مقدار میوه شب عید، هم به طور کامل فروش نرفت و بازار کشش آن را نداشت؛ همچنین اگر نویسنده محترم زحمت تحقیقی کوچک را به خود می‌داد، متوجه می‌شد که بعد از این تصمیم دولت، همه استان‌ها امسال میوه کمتری را در طرح میوه شب عید توزیع کردند و ارتباطی با ضعف یا قوت مدیریت استان ندارد.

این در حالی است که شما این عملکرد مثبت را با یک رویکرد تخریبی به عنوان ضعف مدیریتی تعبیر کردید.

در بخشی دیگر، ادعای بی‌اساس دیگری مطرح کردید و گفتید که رفاهیات در جهاد کشاورزی حذف شده و فقط یک‌میلیون به کارمندان پرداخت شده که اولاً اعلام عدد یک‌میلیون تومان به‌هیچ‌وجه درست نیست و نشان از بی‌اطلاعی و اعتماد شما به گزارشات مغرضانه و بی‌اساس دارد؛ ضمن اذعان به مظلومیت کارمندان جهاد و پایین بودن حقوق و مزایا در این سازمان و عدم تناسب آن با حجم بالای کار و مأموریت جهاد کشاورزی و همچنین پیگیری‌ها و تلاش‌ها برای افزایش مزایا و رفاهیات کارمندان شریف بخش کشاورزی تأکید می‌شود که مبالغ مربوط به حقوق کارکنان دولت و مزایایی همچون عیدی آن‌ها خارج از اختیارات دستگاه‌های اجرایی و توسط قوانین و سازوکارهای بالادستی تعیین و ابلاغ می‌گردد و سازمان‌های استانی ازجمله جهاد کشاورزی نقشی در تعیین آن ندارند. در مورد پرداختی‌های غیرمستمر ازجمله اضافه‌کار و مأموریت و خدمات رفاهی، بر اساس مستندات دقیق مالی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مجموع مبلغ پرداختی سرانه رفاهیات این سازمان از همه‌ سال‌های قبل از آن بیشتر بوده است و دلیل این شائبه این بوده که مبلغ رفاهیات در طول سال به‌تدریج و در طی ماه‌های مختلف و به مناسبت‌های مختلف پرداخت شده است اما برخی استان‌ها همین مبلغ را یکجا در پایان سال پرداخت کرده‌اند و باعث این مقایسه اشتباه شده است.

علاوه بر این، در دو سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه سایر خدمات رفاهی کارکنان انجام شده است که برخی از آن‌ها برای اولین بار در سازمان جهاد کشاورزی استان اتفاق افتاده است. تأمین زمین ساخت مسکن برای تعداد قابل توجهی از کارکنان و بازنشستگان استانی و شهرستانی با استفاده از ظرفیت اراضی مازاد جهاد کشاورزی، ورزش کارکنان، تقبل و پرداخت بخش عمده ای از هزینه های تهیه کارت بهره‌مندی از استخر، کارت‌های اعتباری خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تقبل و تأمین بخشی از هزینه‌های بیمه تکمیلی کارکنان، تأمین و پرداخت کمک‌تحصیلی به فرزندان دارای نمرات برتر در مقاطع تحصیلی مختلف، افزایش بسیار قابل‌توجه در تأمین و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و مرابحه به کارکنان، اعزام همکاران به اردوهای سیاحتی و زیارتی، تجلیل از بازنشستگان، تجلیل از فرزندان شاهد و ایثارگر، ایجاد زیرساخت راه‌اندازی بوفه در ساختمان ستاد سازمان (در حال تکمیل) و ... انجام‌شده که البته ما هم معتقدیم به نسبت حجم کار در این سازمان، این رفاهیات به‌هیچ‌عنوان کافی نیست اما اینکه دولت را متهم به بی‌توجهی کنیم نیز قابل‌پذیرش نیست.

در موضوع صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز با وجود آنکه از سال ۸۸ تا ۱۴۰۰ هیچ اعتباری جهت افزایش سرمایه این صندوق لحاظ نشد اما در این یک و نیم سال اقداماتی در دست اجراست که سرمایه این صندوق را به شکل بی‌سابقه‌ای(۲۵۰ درصد) افزایش می‌دهد.

نویسنده این گزارش باید بداند که برخی مقایسه‌ها از اساس زیر سوال هستند، به عنوان مثال بسیاری از محصولات بر اساس سیاست‌های کلان وزارت، الگوی کشت و تعهدی که برای استان مشخص می‌شود، کشت می‌شوند و گاهی کاهش کشت یک محصول در برنامه جهاد است، بنابراین اینکه بگوییم امسال کمتر از سال قبل کشت شد، منطقی نیست.

در مورد محصولات استراتژیکی چون گندم و کلزا باید یادآوری کرد که سال قبل رکورد تولید و خرید تضمینی گندم شکسته شد و ۱۳۵ درصد بیشتر از سال‌های قبل خرید شد؛ و این آمارها بر اساس اعتبارات پرداخت شده برای بهای گندم، سامانه‌های سیلو و شرکت غله و پایش دقیق و گرم به گرم گندم است و امکان ادعای بی اساس در این زمینه وجود ندارد.

در همه آمار ارایه شده، سامانه‌های آماری، ثبت مستندات، پایش و ... عمدتا ملی و وزارتی هستند و امکان دستکاری یا ثبت یک اقدام بدون مستندات وجود ندارد.

در بخش دیگری از گزارشتان گفته‌اید که کارخانه جات خوراک آبزیان و دام خصوصی هستند و ارتباطی با جهاد ندارند؛ متاسفانه این ادعای شما ناشی از عدم اشراف به ماهیت وظایف این سازمان دارد؛ جهت اطلاع نویسنده این گزارش، ‍وظایف این سازمان به دو‌حوزه اقتصادی و عمرانی تبدیل می‌شود که در بخش طرح‌های اقتصادی به طور کامل، بخش خصوصی وارد عمل می‌شود و دولت، حاکمیتی بر واحد‌های تولیدی ندارد و نقش سازمان فقط حمایتی است اما جالب این جاست که اگر کارخانه‌ای تعطیل شود آن را به ضعف عملکردی ربط می‌دهید اما اگر کارخانه‌هایی فعال و پای کار هستند می‌گویید آنها خصوصی هستند و ربطی به جهاد ندارند.

 

در بحث اراضی شیبدار نیز سطح توسعه‌‌ای باغات در اراضی شیبدار بدون هیچگونه ابهامی در ۴۲۰ هکتار اجرایی شد و بعد از رصد این عملکرد از سوی وزارت جهاد، اعتبارات این ردیف برای استان ما دو برابر شده است و علاوه بر آن امسال نیز افزایش سطح قابل ملاحظه‌ای در باغات اراضی شیبدار خواهیم داشت؛ جای تعجب است که به راحتی آن هم در رسانه عمومی گفته شود کاری نشده است!

در حوزه شهرک‌های گلخانه‌ای نیز اشاره کردید که این پروژه‌ها از قبل شروع شدند که ما نیز ادعایی جز این نداریم و اتفاقا افتخار جهاد کشاورزی در این دولت این است که پروژه‌ای که از ده سال پیش شروع شده را در این دو سال تکمیل و افتتاح کرده است؛ به طور کلی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اولویت کاری ما بوده است.

در همین زمینه، شهرک گلخانه‌ای ماهور باشت گچساران به طور کامل افتتاح و شهرک دشت مازه کهگیلویه که قبلا فقط یک اسم بود در استانه افتتاح است و معارضات شهرک ناصرآباد گچساران نیز رفع شده و تکمیل آن تسریع خواهد شد.

همه این موفقیت‌ها را اگر با وجود مشکلات ساختاری اقتصاد کشور، تحریم‌ها، قانون انتزاع و واگذاری مسئولیت بازار کالاهای اساسی به جهاد کشاورزی، تصمیم بر حذف ارز ترجیحی و مشکلات متعاقب آن لحاظ کنید و منصفانه تحولات زیربنایی بخش کشاورزی در حوزه سردخانه‌ها، کارخانه جات خوراک‌ماهی، شهرک‌های گلخانه‌ای، زنجیره‌های ارزش تولید، احیای ده‌ها واحد‌ تولیدی راکد، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و... را ببینید قطعا اذعان خواهید داشت که جهاد کشاورزی نه تنها عقب‌گردی نداشت بلکه سوار بر ریل توسعه شده و اکنون بخش کشاورزی یک بخش پویاتر و موثرتر در اقتصاد، اشتغال و تولید در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

بدون شک افرادی هستند که از موفقیت این دولت و بخش کشاورزی خوشحال نیستند و تلاش دارند تا به کمک رسانه‌ها، رویکرد تخریبی را تقویت کنند اما دیدگاه ما همواره این است که هر مدیری در هر دولتی خدمتی کرده است برای مردم و برای آبروی نظام بوده است اما این را هم با قاطعیت می‌گوییم که از مقایسه عملکرد این دولت با دولت‌ها قبل در بخش کشاورزی، در یک راستی‌آزمایی منصفانه و دقیق، قطعا سربلند هستیم.

در پایان با اذعان به برخی ایرادات و کاستی‌ها در مجموعه جهاد کشاورزی، و به پاس گرامیداشت نقد و انتقاد، با وجود نشر آشکار اکاذیب، به ارسال جوابیه بسنده می‌شود و انتظار می‌رود چنانچه رسانه مذکور در این زمینه حسن نیت دارد، جهاد کشاورزی آماده راستی‌آزمایی از عملکرد درخشان و موفق دو ساله دولت در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.۸



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 8 نظر

  • 1 کشاورز دشت مازه دهدشت 1403/2/13 20:14:17

    کشاورز دشت مازه ...جواب ب تیمور زاهدی نیا ....اقای عزیز تو یاسوج هستی ...یک مورد من نوشتم ....سازمان بازرسی ..دست گاه های امنیتی ورود کنبد .چاه دولت وزارت جهاد که در اختبار برادر خانمش قرار داده ...کدام مناقصه برگزار شده و ایشان برنده شده ..مگه ملک دولت مال پدر معتمدی است ک بیخشه ...بعد اب فروشی کرده ب ۲۵کشاورز برای خودش یک ریال ب حساب دولت نریخته ...اگر واریز کرده ارائه بده ...سوم با کدام پول اقای ..... دو هکتار زمین ابی بهترین جای شهرستان زمین خریده ...همکاران جهادی اش از بی پولی ناله میکنند این اقا مگه برای مدیرکلی سه برابر بیشتر میگیره اگر ....نیود کجا اورده پولش را .....کار قانونی انجام نمیگبره ...گاز و بنیاد شهید را عزل کردند ....اگر ورود کنند ...ایشان هم عزل میشه ....

    پاسخ
    • 1 - 1 کشاورز پاسخ به : کشاورز دشت مازه دهدشت 1403/2/15 15:35:23

      اصلا این اظهارات صحت ندارد فقط تهمت هست .... هیچکدام صحت ندارد .... بلکه از سر غرض و مرض هست .... دشت مازه یعنی جهنم ... همان خائنان در انتخابات ....

  • 2 ساناز محمدی از یاسوج 1403/2/13 15:58:49

    لعنت خدا بر ذات خراب

    پاسخ
  • 3 تیمور زاهدی نیا یاسوج 1403/2/13 12:21:13

    معتمدی جهاد خوش درخشید در استان _____ مخالفان در زمان پیامبر هم تهمت و بد و بیراه به پیامبران الهی از نوح ع گرفته تا پیامبر اسلام ص و امامان معصوم ع و رهبران دینی و مذهبی می زدند و می زنند ... کارت را قانونی انجام بده کاری به مخالفان نداشته باش ... مخالفان سیاسی و دینی و ....همیشه بوده و خواهد بود ....

    پاسخ
  • 4 حمید رخشانی 1403/2/12 9:54:2

    درود بر جناب دکتر معتمدی مدیر پرتوان و جهادی همیشه حاشیه سازان در ادارات وجود دارند جناب دکتر شما باقدرت کار را به همین شکل پیش ببر ولی واقعا معاون برنامه ریزی شما به درد این کار نمیاد

    پاسخ
  • 5 بیطرف 1403/2/12 9:40:20

    اگر اهل اونجایی حتما غرض ورزی میکنی ...‌گلخانه را در سایت سراسری وزارتخانه اعلام کردند که کارشناسان کشاورزی دارند ثبت نام میکنند از طریق آن سایت ... هرکس مدارک و مستنداتش را بازگذاری میکند از طریق شورا و دهیاری اعلام کردند و در سایت موجود هست ...‌

    پاسخ
  • 6 زرین تاج شمسایی 1403/2/11 21:1:30

    اتفاقا مدیریت دکتر معتمدی طی این دو سال منشا برکات فراوانی برای مردم بود .... کارهای قابل تحسینی برای استان انجام داد که تا کنون در هیچ دوره ای شبیه چنین کارهای تحول افرینی صورت نگرفت ..عده ای غرض ورزی میکنند ...

    پاسخ
  • 7 کشاورز دشت مازه دهدشت ... 1403/2/11 19:36:56

    اگر تمام امار مثل شهرک دشت مازه باشد ...این جوابیه گزارش غیر واقع ودروغ است ..خیلی راحت است ...سازمان بازرسی یک روز ورود وبررسی کند پیشرفتی که ندارد یک حلقه چاه است ک در اختبار برادر خانم اقای معتمدی پور رئیس سازمان میباشد ...که این اقای مجاهدیان هم پارسال اب فروشی را بر خلاف قانون انجام داده و ب کشاوززان اب فروخته است ..حتی به گفته دوستان ب مرکز جهاد کشاورزی دهدشت مراجعه و کود بیشتر از سهم خود دریافت میکند ...با توجه ب اینکه من بچه این منطقه میباشم این یک بند دروغ است ....از کارشناسان محترم ودلسوز افتونیوز خواهشمندم بررسی ودوباره جواب دهید زیرا با جواب قاطع وکارشناسی جواب روابط عمومی سازمان کشاورزی استان را قاطع دادید ......

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها