-
«قلندرِ مستطیل سبز»
محمد زرین -
«قلندرِ مستطیل سبز»
محمد زرین -
تمجید بزرگان فوتبال یاسوج از بزرگمرد تاریخ فوتبال استان
یادداشت مخاطبان -
مردمآزاری با چند عدد قرص
پیام واحد -
اسطوره اخلاق فوتبال را دریبل کرد
سعید بخشوده -
تیمی که نیدرخشه استقلال دهدشته؛ قلندر خاموش شد، حماسه به ابدیت پیوست
بهنام عکاشه -
زاگرس، ستونفقرات ایران را نشکنید
وحید سیدیپور -
آموزش و پرورش وزیر دانا میخواهد نه سرباز رادان!!
علیرضا کفایی -
در سوگ قاضی تنها؛ سیدعیسی حسنی
علی ضامنی پور -
تحلیلی از عملکرد و سیاست های تاجگردون در بستر پلتفرم های مجازی
یعقوب درویشیان
- گفتگو و گزارش
- 3
- سه شنبه , 4 اردیبهشت 1403 -PM -05:46
گزارش؛
تلههایی که در کهگیلویه و بویراحمد جان میگیرند
نقاط حادثهخیز جادهها، همانند تلههایی نامرئی هستند که هر ساله جان انسانهای بیگناه را میگیرند و خسارت های مالی هنگفتی به بار میآورند. این نقاط، به دلیل نقص در طراحی، ساخت یا نگهداری جادهها، شرایط رانندگی را به طور قابل توجهی خطرناک میکنند و احتمال بروز تصادفات را افزایش میدهند.

اَفتونیوز| ایرنا نوشت: در برخی جادههای کشور، نقاط حادثهخیزی مانند زخمهایی پنهان، جان انسانهای بیگناه را میگیرند و خسارات مالی هنگفتی را به بار میآورند. این نقاط، که در اثر نقص در طراحی، ساخت یا نگهداری جادهها به وجود میآیند، شرایط رانندگی را به طور قابل توجهی خطرناک میکنند و احتمال وقوع تصادفات دلخراش را به طور چشمگیری افزایش میدهند.
شناسایی این تلههای مرگبار:
گام نخست در نبرد با این معضل، شناسایی دقیق نقاط حادثهخیز است. این امر خطیر بر عهده پلیس راه و دیگر سازمانهای ذیربط است که با بررسی آمار و اطلاعات تصادفات، میتوانند این نقاط را آشکار سازند. در این بررسی، عواملی متعددی از جمله تعداد و شدت تصادفات، نوع تصادفات رخ داده، شرایط هندسی و فنی جاده و ... مورد تحلیل قرار میگیرد.
نقاطی که به طور مکرر شاهد تصادفات رانندگی هستند و آمار جانباختگان و مجروحان در آنها بالا است، به عنوان نقاط حادثهخیز دستهبندی میشوند. این نقاط میتوانند شامل پیچهای خطرناک، تقاطعهای غیراستاندارد، جادههای لغزنده، تونلهای ناامن و ... باشند.
وضعیت در کهگیلویه و بویراحمد:
کوهستانهای سربه فلک کشیده و جادههای پرپیچ و خم کهگیلویه و بویراحمد، همواره شاهد عبور و مرور مسافران و زائران بوده است. اما این زیباییهای طبیعی، چهرهای دیگر نیز دارند؛ چهرهای پر از خطر و تصادفات رانندگی.
نقاط حادثهخیز، کمین در جادهها:
در این جادههای صعبالعبور، نقاط حادثهخیز مانند کمینگاههایی پنهان، جان رانندگان و سرنشینان را تهدید میکنند. پیچهای خطرناک، شیبهای تند، عرض کم جاده، فقدان علائم و هشدارهای رانندگی و ... از جمله عواملی هستند که این جادهها را به مسیرهای پرخطر تبدیل کردهاند.
آمار حاکی از آن است که سالیانه تعداد قابل توجهی از انسانهای بیگناه در تصادفات رانندگی در جادههای کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست میدهند و مجروحان و مصدومان بسیاری نیز به مراکز درمانی منتقل میشوند.
اولین قدم در جهت مقابله با این تلههای مرگبار، شناسایی آنهاست. این امر با بررسی آمار و اطلاعات تصادفات، توسط پلیس راه و سایر سازمانهای ذیربط انجام میشود. در این بررسی، عواملی مانند تعداد و شدت تصادفات، نوع تصادفات، شرایط هندسی و فنی جاده و ... مورد تحلیل قرار میگیرد و نقاطی که بیشترین سهم را در بروز تصادفات دارند، به عنوان نقاط حادثهخیز شناسایی میشوند.
در راستای ارتقای ایمنی تردد در شهرها و کاهش تصادفات رانندگی، معاون هماهنگی امور عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی ۲۳ نقطه حادثهخیز درون شهری در این استان خبر داد.
علیمحمد روستا با اشاره به آمار ارائه شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، اظهار داشت: "بررسیهای دقیق کارشناسان و متخصصان حوزه راهنمایی و رانندگی منجر به شناسایی ۲۳ نقطه حادثهخیز در سطح معابر درون شهری استان شده است." وی در ادامه افزود: "از این تعداد نقاط حادثهخیز، تاکنون ۲ مورد به طور کامل رفع و ایمنسازی شدهاند و سه نقطه نیز با نصب علائم و هشدارهای رانندگی و اقدامات آشکارسازی، ایمنتر شدهاند."
روستا در تشریح برنامههای آتی استان برای رفع سایر نقاط حادثهخیز، گفت: "مابقی نقاط حادثهخیز شناسایی شده نیز در حال بررسی و اقدام هستند و تلاش میکنیم تا در اسرع وقت نسبت به رفع آنها اقدام نماییم."
مریم احمدی، یکی از مسافران این جادهها، در این خصوص میگوید: "وضعیت جادهها به گونهای است که هنگام رانندگی احساس ناامنی میکنم. در برخی نقاط جادهها بسیار باریک هستند و تردد در آنها با سختی و خطر تصادف همراه است. امیدوارم مسئولان برای تعریض این جادهها و همچنین اصلاح شیب تند برخی از آنها به خصوص در سربالاییها اقدام کنند."
مشکل دیگر در طراحی این جادهها، وجود پیچهای خطرناک بدون تابلوهای هشدار دهنده و علائم کافی است. علی رضا محمدی، راننده کامیون، در این خصوص میگوید: "بارها شاهد تصادف در پیچهای خطرناک این جادهها بودهام که به دلیل نبود تابلوهای هشدار دهنده و علائم کافی رخ داده است. نصب تابلو و علائم در این نقاط ضروری است. به خصوص در شب و یا در شرایط نامساعد جوی، به دلیل نبود روشنایی کافی و فقدان علائم هشدار دهنده در پیچهای خطرناک، رانندگی بسیار دشوار و خطرناک میشود."
برخی رانندگان نیز به فقدان رمپ مناسب نیز به عنوان یکی از نقصهای طراحی این جادهها اشاره می کنند. حسین رضایی، راننده کامیون، در این خصوص میگوید: "ورود و خروج از جاده های اصلی در برخی نقاط به دلیل نامناسب بودن رمپ و لوپها با سختی و خطر تصادف همراه است. مسئولان باید برای اصلاح این نقاط اقدام کنند. رانندگانی که با این نقاط ناآشنا هستند، به دلیل طراحی نامناسب رمپ و لوپها، در معرض خطر تصادف قرار میگیرند."
کارشناسان راه و حمل و نقل معتقدند که نقص در طراحی جادههای کهگیلویه و بویراحمد، از جمله عدم تناسب عرض و شیب جاده با حجم ترافیک، وجود پیچهای خطرناک، فقدان رمپ و لوپ مناسب و نقص در طراحی تقاطعها، عامل اصلی بسیاری از تصادفات در این استان است.
عدم تناسب عرض و شیب جاده با حجم ترافیک: اگر جادهای برای حجم ترافیکی که از آن عبور میکند خیلی باریک باشد، میتواند منجر به ترافیک، تراکم و افزایش خطر تصادف شود. به همین ترتیب، اگر شیب جاده خیلی تند باشد، میتواند رانندگی را به خصوص در شرایط آب و هوایی نامساعد دشوار کند.
وجود پیچهای خطرناک: پیچهای تند بدون تابلوهای هشدار دهنده یا علائم کافی میتوانند برای رانندگان، به خصوص در شب یا در شرایط آب و هوایی نامساعد، بسیار خطرناک باشند.
فقدان رمپ و لوپ مناسب: رمپها و لوپهای نامناسب میتوانند ورود و خروج از بزرگراهها را دشوار و خطرناک کنند، به خصوص برای رانندگانی که با آنها آشنا نیستند.
نقص در طراحی تقاطعها: تقاطعهای بدون علامتگذاری یا چراغ راهنمایی مناسب میتوانند منجر به تصادفات، به خصوص بین رانندگانی که از جهات مختلف میآیند، شوند.
علاوه بر موارد فوق، کارشناسان به عواملی مانند وضعیت نامناسب سطح جادهها (چالهها، دستاندازها و ترکها)، زهکشی ضعیف جادهها و تجمع آب در آنها، فقدان گاردریل و سایر موانع محافظ در کنار جادهها و روشنایی ضعیف جادهها در شب نیز اشاره داشتند و خواستار رفع این مشکلات از سوی مسئولان شدند.
مهم است که جاده ها به گونه ای طراحی و نگهداری شوند که برای همه کاربران ایمن باشند. مهندسان حمل و نقل باید با مقامات محلی و ساکنان برای شناسایی و رفع خطرات احتمالی در جاده ها همکاری کنند. رانندگان نیز باید با احتیاط رانندگی کنند و از قوانین راهنمایی و رانندگی پیروی کنند تا به ایمن ماندن جاده ها کمک کنند.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 کشف لاشه "کَل" و ۵ گونه پرنده از منزل شکارچی "پادنا"
- 2 احیای مجموعه ورزشی کارگران یاسوج/+تصاویر
- 3 با افت منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد تابستان سختی پیشرو است
- 4 ۲۶ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی کهگیلویه بویراحمد
- 5 خانواده ۹ نفره گرفتار در ارتفاعات چاروسا کهگیلویه نجات یافتند
- 6 فرماندار گچساران : ۴۰۰ طرح اشتغالزایی در گچساران اجرا میشود
- 7 ۱۷ میلیارد ریال اعتبار در ورزش زورخانه ای کهگیلویه وبویراحمد هزینه شده است
- 8 ۲۳ درصد از نوآموزان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون مراجعه نکردند
-
«ضرغامپور بویراحمدی» مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد شد/ عکس
-
خداحافظ کاپیتان/ گزارش تصویری از مراسم تشییع و خاکسپاری اسطوره فوتبال استان در دهدشت
-
سرپرست مدیریت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج منصوب شد
-
مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تغییر کرد+ عکس و سوابق
-
انتقاد شجاعپوریان از تشریفات بیجا در مراسمهای عزا/ آیینهایی که تسلیبخش نیست
-
نوستالوژی فوتبال دهدشت در دهه 60
-
دلنوشته رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان در سوگ زنده یاد «قلندر سخن سنج»/ زمین سبز دیگر جای خالی تو را حس میکند
-
«قلندری» که سخن میسنجید
-
واگذاری معادن کهگیلویه و بویراحمد با شرط فرآوری
-
قیمت جدید شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
نظرات ارسالی 2 نظر
اخ بختم که ریس راه داری یه ادم بیسوادی
پاسخمدیر کل راهداری وحمل نقل استان فردی است که تخصص لازم ندارد
پاسخ