یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش می دهد:


حسین پناهی؛ هنرمند محبوب ملي اما مهجور و غریب در زادگاه خویش!

امروز نام و جایگاه حسین پناهی آنچنان پرآوازه است که احتیاجی به توجه مسئولان استان کوچک ما ندارد اما برای استانی که می‌بایست بفکر تقویت پیش زمینه‌های هویتی و همچنین جذب گردشگر است استفاده از ظرفیت حسین پناهی یک ضرورت است.

حسین پناهی؛ هنرمند محبوب ملي  اما مهجور و  غریب در  زادگاه خویش!

اَفتونیوز| صیاد خردمند: آبانماه ۱۴۰۲ تصویری از مزار زنده یاد «حسین پناهی» منتشر شد و موجی از واکنش‌های منفی نسبت به وضعیت نامناسب مزار او در فضای مجازی سرازیر شد.

برخی از اعضای تحریریه افتونیوز در ایام نوروز ۱۴۰۲ سفری به مقبره زنده‌یاد «حسین پناهی» در شهر سوق و  همچنین روستای دژکوه و خانه پدری این هنرمند ملي داشت.

در ابتدا در کمال تاسف باید گفت، از شهر دهدشت تا سوق و همچنین ورودی روستای دژکوه هیچ تابلوی راهنمایی برای علاقه‌مندان به این هنرمند نصب نشده بود.

در خلال این سفر به کرات دیده شد  که مسافران و گردشگران برای رفتن به روستای دژکوه دچار مشکل می‌شدند،

بخش قابل توجهی از مسیر روستای دژگوه خاکی و پر  از چاله است، بگونه ای که  حتی میتواند کیس مناسبی برای علاقمندان به آفرود سواری باشد، از طرف دیگر خانه ی پدری مرحوم پناهی وسط این روستا به امان خدا رها شده است، این خانه که یادگار کودکی این نویسنده و هنرمند فقید است به جای مرمت، در معرض تخریب و ویرانی است!

این روستا در ایام نوروز محل رفت و آمد گردشگران است اما از هر گونه امکانات رفاهی و خدماتی نیز بی بهره است.

در نهایت با اندکی خلاقیت این خانه می‌تواند با تبدیل به یک موزه و محل جمع آوری یادگار ها و آثار این نویسنده فضای متفاوت و خاصی را ایجاد کند.

آنگونه که مشهود است، مسئولان استان ما هیچ‌گونه شناختی از جایگاه رفیع و ملی شخصیت برجسته ای مانند «حسین پناهی» ندارند، هنرمند و نویسنده‌ای که کتابهایش به بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و در کارنامه او بعنوان یک سینماگر آثار فاخری به چشم می آید.

مسئولان شهرستانی و استانی در این سالها حتی نتوانسته‌اند از این چهره شناخته شده ملي بعنوان یک اِلمان و نماد استفاده کنند.

کم کاری  و سهل‌انگاری‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های فرهنگی در خصوص حسین پناهی ملموس و محرز است.

امروز نام و جایگاه حسین پناهی  آنچنان پرآوازه است که احتیاجی به توجه مسئولان استان کوچک ما ندارد اما برای استانی که می‌بایست بفکر تقویت پیش زمینه‌های هویتی و همچنین سودای جذب گردشگر دارد، استفاده از ظرفیت حسین پناهی یک ضرورت است.

تعداد زیادی از  استان‌ها در این سالها سیمنارها و نشست‌های متعددی در یادبود و بزرگداشت این فیلسوف و ادیب برگزار کرده‌اند اما او در وطن و محل تولد خود مهجور و بیگانه باقی مانده است.

در حالی که در این سالها، بسیاری از افراد که گاها از خانواده مرحوم پناهی نیز می‌باشند از قِبل آن مرحوم   موسسه فرهنگی، انتشارات و مجموعه‌های مختلفی ایجاد کرده و به آورده‌های مالی نیز رسیده‌اند اما هیچگونه حمایتی در جهت استفاده از ظرفیت نمادین وی در شهرستان کهگیلویه نکرده‌اند.

کاش حسین پناهی متولد یزد و اصفهان بود تا قَدری از ارزش و جایگاه او در زادگاه‌اش پاسداری می‌شد! و در نهایت ای کاش از میراث ماندگار مشاهیر بزرگی همچون حسین پناهی در سیاست گذاری های فرهنگی و هویتی بهره برده می شد. 

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 میلاد 1403/1/7 1:26:10

    کی قدر این انسان بزرگ رو بدونه فیلسوف شاعر و بازیگری توانمند بود که متاسفانه او را زود از دست دادیم و استان نیز هرگز برای شناساندن او به هنردوستان تلاشی نکرد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها