یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت:


«مدیران قبیله‌ای» عامل تنش و حاشیه در انتخابات کهگیلویه

یکی از عوامل تنش‌آفرین انتخابات مجلس شورای اسلامی درحوزه کهگیلویه بزرگ مدیران قبیله‌ای است و عملکرد ضعیف مدیران طایفه‌ای برای نظام هزینه سیاسی درست کرده است

«مدیران قبیله‌ای» عامل تنش و حاشیه در انتخابات کهگیلویه

اَفتونیوز| "سید رضا تقوی دوست" از مخاطبان این پایگاه خبری در یادداشتی نوشت: 

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا

انقلاب اسلامی ونظام جمهوری اسلامی، یادگار مبارزه تاریخی ملت ایران و خون شهیدان راه خدا در دوقرن معاصر است.جهاد علمی وسیاسی معمار کبیر انقلاب اسلامی وحفظ نظام درصدر وصیت نامه الهی وسیاسی به دو ثقل اکبر وثقل کبیر ،   پیوند زده شده است،

انحراف از دوثقل، ماجرای تاریخی مذهب ومکتب اهل بیت عصمت و طهارت است.

وصیت الهی وسیاسی امام درنهادینه سازی نقش ومشارکت مردم ،حفظ جمهوریت با مقبولیت سیاسی ونیزبا محوریت محتوای الهی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی است که رهبر فرزانه انقلاب ونظام برروی جمهوریت واسلامیت با مشارکت فعالانه، تاکید خاصی دارند.مسئولیت اجرایی وتقنینی وشیوه حکمرانی، امانتی است که دراختیار مدیران ونمایندگان منتخب ملت قرارگرفته است، سئوال اساسی اینجا است که قاعده انتخابات، عامل نشاط آفرینی درعرصه سیاسی ورقابت ها باشد نه اینکه رقابت ناسالم به مجادله ناصواب تبدیل شود. انتخابات مجلس شورای اسلامی دراستان کهگیلویه وبویراحمد ،خاصه شهرستان کهگیلویه بزرگ از قاعده وشیوه رقابت سالم عدول وعبور کرده است،

دراین متن وجیزه گونه به چند مورد خاص، جهت تنویر افکار عمومی اشاره می شود ؛شاید مدیران وعوامل نظارتی واجرایی بتوانند شرایطی را ایجاد کنند که خدای ناکرده، اهانت تقلب وبیع اراء مردم به نظام جمهوری نسبت داده نشود.

۱)یکی از عوامل تنش آفرین درانتخابات مجلس شورای اسلامی، انتصاب مدیران قبیله ای است، درشرایطی که فرهنگ انتخابات فراملی و  کشوری است؛ اما درحوزه کهگیلویه بزرگ، نظام جمهوری اسلامی دارد هزینه نگرش های قبیله ای بعضی مدیران را پرداخت می کند وامروز فعالان درعرصه سیاست ودیانت، اصلا نگران نتایج رقابت سالم نیستند؛ بلکه نگران شرایطی هستند که مدیران قبیله ای برای مردم خدا محور به وجود آورده اند

۲) جناب اقای دکتر احمدزاده استاندار محترم، حتما درجریان نقش فعال رسانه ها ونقد علمی وسیاسی مدیران قبیله ای قراردارند که بعضی تصور "والسولی" وایالت اندیشی شورای قبائل با "لوی جرگه گرایی ازمدیریت حوزه انتخابیه  کهگیلویه بزرگ دارند ، مدیریت استان اگر قبل از انتخابات به نگرش قبیله ای توجه نکردند حالا زمان آن فرا رسیده است که با نگاه جدیدی ،استان وشهرستان ها مدیریت شوند ونگذارند مطالبات مردم با وعده های توخالی وتجارت سیاسی، رقابت ها به فراموشی سپرده شود

۳) مردم فهیم واهل ایمان حوزه کهگیلویه بزرگ به نیکی می دانند که وظیفه وتکلیف نمایندگان درمجلس شورای اسلامی ،تقنینی ونظارتی است ومی دانند که این نقش نمایندگی ،فردی  نیست ؛بلکه به کلیت تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی  برمی گردد ،چه زیبا است که استاندار محترم، مقتدرانه ظاهر شود وبرنامه توسعه عمرانی وسازندگی استان را  دراختیار افکار عمومی قراردهد که اگر نماینده هم نباشد سیاست عمران وسازندگی  استان وشهرستان ها تحقق پیدا می کند.

۴) انچه درکلیت مباحث انتخاباتی مشاهده ودیده شده است تماما قول ها وقراردادهای سیاسی وعزل ونصب ها است؛ اما آنچه اصلا مورد مباحثه وگفتمان قرارنگرفته است اسناد ملی وبالادستی است ؛گویا کاندیداها ونامزدهای دوران اخیر، نقشی فراتر از مجلس تلفیقی از قوای سه گانه وحتی نقشی درحد مجمع تشخیص مصلحت نظام برای خویش قائل هستند.

۵) براساس محاسبه میزان مشارکت حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ درادوار ماضی ،حداقل ۲۰هزارنفر کاهش مشارکت درانتخابات اسفند ۱۴۰۲ دیده می شود؛ اگر نقش خود ساخته اجرایی نمایندگان به نقش تقنینی  جهت دهی نشود معلوم نیست آرایش سیاسی درانتخابات ریاست جمهوری درسال آینده به کدام سمت گرایش پیدا کند ؛رقابت فعلی نباید درانتخابات ریاست جمهوری دخالت داده شود، به هرشکل ۶۰هزار رای مخالف نماینده  درشرایط تداوم مدیران فعلی حکایت نقادانه همچنان به قوت باقی وبااقتدار رسانه ای تداوم پیدا می کند؛ ابقاء مدیران قبیله ای ممکن است  کاهش مشارکت وتقابل ها وچند قطبی را   بار دیگر به صحنه بکشاند.

۶)انتخابات، زینت نظام جمهوری اسلامی وتبیین کرامت وارزش ولایی شهروندان است، خرید و فروش رای ونگاه تجارت سیاسی به انتخابات، خیانت به همه ابعاد نظام جمهوری است. جدای از نتایج حاصله ،جا دارد دلسوزان نظام با چنین نگاهی با هرمسئولی قاطعانه برخورد کنند؛ انتخابات وشوریت نظام با ید مقدمه فتوحات وگشایش های سیاسی باشد چون کسانی که نگاه تجارت سیاسی به نظام جمهوری اسلامی دارند درحد واندازه شعائر نظام اسلامی قرار ندارند.

۷) امروزه بعضی از اصحاب انقلاب درقید حیات هستند ونقش بارزی درعرصه سیاست وجامعه دینی از خود نشان داده اند، برای ترمیم جایگاه نیروها ومدیریت متناسب با انقلاب، نیاز به تعریف وتبیین گام دوم داریم ؛گام دوم درحیات سیاسی خردمندانه وعقلایی تعریف می شود که  آئین سیاست ودیانت همانند جمهوریت واسلامیت با مدیریت فراتر از گرایش های قبیله ای دراختیار افکار عمومی قرارگیرد.

۸) حوادث ناخوشایند رقابت ها به نقطه اعتمادهای عمومی آسیب رسانیده است؛ برای توسعه واجتماع اندیشی نیروهای انقلاب، نیاز به شرایط جدیدی فراتر از اندیشه نمایندگان داریم. بهتر آن است که  فرهنگ واندیشه های سیاسی درقالب روش ها ،فراتر از نمایندگان  دراجتماعات دیگری سازماندهی گردد . تاریخ چهاردهه انقلاب، نشانگر  ایفای نقش نمایندگان در حلقه گروههای خاصی سپری شده است ،علت آن ،فاصله معنادار با نقش نمایندگی وتنزل آن برای گروههاوستادهای انتخاباتی است.

۹) فضای ناصواب رقابت ها قبل از اسفند ماه۱۴۰۲ ،نیاز به اصلاح وفرهنگ سازی جدیدی دارد ،مشکل اینجا است  که بعضی از مدیران در پیچ وبند همین رقابت ها، حیات سیاسی خودرا تعریف می کنند و ازظرفیت فراتر شرایط موجود برخوردار نیستند؛ استاندار محترم می تواند با تدبیر ودرایت خاص اجتماع اندیشی واعتماد عمومی را بازسازی کند.

۱۰) پیشنهاد می شود، استاندار محترم ،مردم  وفعالان  حوزه فرهنگ وسیاست را باهرگرایش سیاسی درتعامل خدمت رسانی، مقدم برگزاره های سیاسی وانتخاباتی بداند؛ گویا عهد پیمان منتخبین فقط درگروه انتخاباتی همراه خویش تعریف شده است ؛عدول از وظایف نمایندگی، همین  آسیب را دراذهان تداعی می کند.

۱۱) سیاست نظام جمهوری اسلامی و مشارکت درابعاد گوناگون آن درنظریه سیاسی مردم سالاری تعریف وتببین می شود؛ اما براساس تجارب وسوابق سیاسی ،رای مردم فقط دراکثریت همراه نماینده منتخب تعریف شده است وگویا حضور فعال مردم درانتخابات ریاست جمهوری به نام نماینده قرائت می شود، این چه شیوه سیاسی است که دربعضی از شهرستانها ، نماینده، وارث مشارکت مردم شناخته می شود ،وقتی نقش اجرایی برای نماینده رسمیت پیدا کند، کلیت نظام مردم سالاری به حاشیه رانده می شود.

۱۲) مطالبات مردم درهیچ شرایطی با آیین سیاست ودیانت به حاشیه نمی رود؛ اگر نقش فراقانونی نماینده از آرایش مدیریت ها به روال اصل تفکیک قوای سه گانه وعدم دخالت نمایندگان، درست عملی گردد   در این صورت هیچ نگرانی از نقش پارلمانی نمایندگان وجود ندارد.

والسلام علیکم ورحمه الله

سید رضا تقوی دوست



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 بنگرا 1402/12/22 12:31:37

    سلام مسخره ترین تحلیل هارت افتونیوز دارد اون از کاندیدا ت که الان … ‌اون از اسپانیرات… وابن هم مبهوت شدنت از رای مردم

    پاسخ
  • 2 کهگیلویه 1402/12/21 21:5:52

    بنام خدا ، آقای تقوی دوست نگارش درستی از مشکلات ومعضلات درخصوص نقش ماهیتی نماینده یا نماینده گان دراستان کهگیلویه وبویراحمد خاصاً کهگیلویه ی بزرگ به رشته تحریر درآوردند ای کاش به فرهنگ سازی میان مردم هم اشاره ای می کردند تا برای آحاد مردم جا بیافتد وظیفه نماینده قانون گذاری ونظارت است نه کار اجرایی متاسفانه دراین خصوص نقش دولت ها بعلت خط بازی وباند بازی های سیاسی در بروز این همه معضل ومشکل بی تاثیر نبوده اند این مشکل خاص این استان هم نیست درتمام استان‌ها به جز کلان شهر ها وجود دارد دراستانهای زاگرس نشین متاسفانه بعلت ساختار ایلات وطوایف پر رنگ تراست

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها