یادداشت
گفتگو و گزارش

تحلیل پسا انتخاباتی استان بخش اول گچساران


هدف‌گذاری تاجگردون برای کسب حداکثر آرا / دلاویز دهه شصتی؛ قدرت نوظهور اصولگرا که باید او را جدی گرفت؟!

انتخابات گچساران و باشت با پیروزی تاج گردون به پایان رسید. نتیجه ای که از ماهها قبل برای بسیاری قابل پیش بینی بود. نتیجه انتخابات امسال نشان داد برای شکست دادن تاج گردون باید دقیقا همه وجوه و امتیازاتی را که او داراست یک جا داشته باشید.

هدف‌گذاری تاجگردون برای کسب حداکثر آرا / دلاویز دهه شصتی؛ قدرت نوظهور اصولگرا که باید او را جدی گرفت؟!

اَفتونیوز| نمیتوان صحنه انتخابات گچساران و باشت را بدون توجه به سرنوشت تلخ سیدناصر حسینی‌‌پور تحلیل کرد،  چهره‌ی که از فضای  دفاع مقدس و کتاب [پای که جاماند] از سر صدفه ردای سیاست پوشید، در سکانس پایانی فیلم  آنجا بود که  انگشت اتهام  را سمت برادرش گرفت  و رسانه‌های رقیب را به کج اخلاقی متهم‌کرد.  همین گزاره کافی است تا اون را مرد سیاست ندانیم، گوئی او همچنان به  مرزهای پررنگ " اخلاق" و " "سیاست" مطلع نیست.

در واقع سیاست ندانی یا سیاست نشناسی "حسینی پور" شرایط را به گونه ای برد  که نه تنها در انتصابات بلکه رد پای موحد در استخدام های پتروشیمی گچساران دیده شد، به همین رویی بانگ تاج گردون خواهی بیش از پیش سربرآورد.

انتخابات گچساران و باشت با پیروزی  تاج گردون به پایان رسید. نتیجه ای که از ماهها قبل برای  بسیاری قابل پیش بینی بود.

نتیجه انتخابات امسال نشان داد برای  شکست دادن تاج گردون باید دقیقا همه وجوه و امتیازاتی را که او داراست یک جا داشته باشید.

تاج گردون یک پکیج از پتانسیل هلی فردی و تخصصی، تاریخچه خانواده گی، روزومه سیاسی، سوابق اجرایی، مرجعیت محلی و مردمی را داراست.

او در هر جمع می‌تواند به زبان آنها و به اقتضای زمان و مکان سخن بگوید و همه این ها از او چهره ای چند بعدی و کاریزماتیک برای حامیان اش ساخته است.

او با وجود اینکه دارای کار ویژه های نخبگانی است براحتی در کنار طبقات فرودست و کف خیابان قرار می گیرد،نشانه آن را می‌توان به بهسازی محله های پایین شهر را می‌توان دید.

او با وجود اینکه برای سالها در این شهرستان زندگی نمی کند اما شناخت عمیق منطقه ای دارد.

در این تحلیل قصد ستایش تاج گردون را نداریم چرا که همه این صحبت ها در خصوص او گفته و شنیده شده است.

ساسان دلاویز پدیده انتخابات امسال به یکباره سر برمی آورد، رخ به رخ و چشم در چشم تاج گردون قرار میگیرد، برخی معتقدند تاج گردون در ده روز منتهی به انتخابات از موج حمایت ها از او واهمه داشت،  حمایت های سید قدرت، جعفری، زینل زاده و دیگران و ساپورت های شدید از تهران تا برخی همکارهای نامتعارف و جانبدارانه دستگاه های اجرایی می‌تواند کار را به جاهای باریک بکشاند، به همین دلیل بود که تاج گردون تلاش زیادی برای قانع کردن افراد قهر کرده از صندوق های رای کرد.

اما گروهی دیگر براین باورند، تاج گردون دلاویز را در این مدت جدی نگرفت و رقیب دهه شصتی نمی‌توانست در مسیر پیروزی او خللی وارد کند. تاج گردون در این سالها انقدر تجربیات انتخاباتی دارد که بتواند فضا را ساماندهی کند.

در  واقع، تاج گردون به دنبال کسب حداکثر آرا بود تا بتواند بالاترین درصد رای کشور را از آن خود کند و با این درصد آرا به نوعی به اصولگرایان کشور به ویژه زاکانی و دارودسته‌اش نشان دهد که همچنان محبوب و مقبول مردم است.

دلاویز علارغم اینکه توانست بسیاری را پشت خود به خط کند اما با این حال یک پاشنه آشیل اساسی داشت، او برای سالها در کنار این مردم و جامعه نبود، از مناسبات ایلی غافل بود، نسبت به ضروریات منطقه ای اشراف کافی نداشت، در واقع او شبیه به بسیاری از هم استانی های بهج تهران کوچ کرده و در این سالها برخلاف تاج گردون  نیم نگاهی به عقبه خود نیانداخته بود.

تاج گردون در مقاطعی مورد انتقاد بسیاری بود که چرا به جای اینکه سعی در جمع آوری ظرفیت ملي داشته باشد همچنان تصاویر پوستر های مراسمات ترحیم گچساران و باشت را در صفحه اینستاگرام خود منتشر می کند، در واقع،  همین ارتباط مداوم با بدنه مردمی از تاج گردون چهره خاص برای مردم منطقه ساخته است.

نمیتوان هوش و تدبر دلاویز در همین مقطع کوتاه را ستایش نکرد او به فراست و زیرکانه مطالبی را در نطق های انتخاباتی مطرح کرد که مطلوب بسیاری بود، بسیاری معتقدند حلقه های انحصاری اطراف تاج گردون را تسخیر کرده اند، موضوعی که دلاویز بارها به آن پرداخت و گفت: در ۴۵ سال گذشته یک جریان و تفکری از  گذشته اجازه رشد به هیچ جوان گچسارانی پایان باشتی نمی داد و ما برای  پایان انحصار ۴۵ ساله آمده ایم.

 فارغ از نتیجه انتخابات دلاویز کاری بزرگ را سبب شد،  او سبب ائتلاف و نزدیکی چهره‌های اصولگرا حول یک فرد خود( فردی نیمه آشنا) شد و اگر بتواند خوب مدیریت کند می‌تواند به عنوان یک گزینه برای دوره‌های بعد اصولگرایان باقی بماند؛ البته منوط به اینکه این رفتار و هیجان فعلی‌اش محدود به انتخابات باشد و بعد از انتخابات رویکردی منطقی تر در پیش گیرد و ارتباطات خود را در بدنه مردمی گسترش دهد.

طی روزهای اخیر سر و صدای زیادی پیرو تخلفات برخی مجریان انتخاباتی مطرح شده است، این تحلیل ورای همه این اتهامات ( فارغ از رد یا تایید آنها) نوشته شده است و تا زمان تعیین تکلیف این شکایات نمی‌توان در خصوص آنها اظهار نظر کرد و یا در تحلیل نهایی به آنها استناد کرد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 آریائی های ایرانی 1402/12/16 16:49:19

    تحلیل اشتباه نکنید اصول گراها،از تمام افراد استفاده کردند،علی فولادی،قدرت اله حسینی،ناصر حسینی،جعفری،زینل زاده،و،و،همگی شکست خوردند،خورشید ۴ ماه روی دلاویز کار کرده دلاویزها،دستمال تاجگردونها بوده خودتان مبدانید درمورد اختلاس بانک سرمایه وبازنشستگان،حتی تاجگردون را متهم با حمایت از این دلاویرها کردند،دلاویز فرماندار طالقان ،با حمایت رابطه خانوادگی خورشیدی با احمدی نژاد در رمان ریاست جمهوری او شدبا دخالت زاکانی وجلیلی مخالفان سرسخت وقسم خورده تاجگردون،درآخر وقت اضافه،تائیدش کرده وصبح روز بعد کلیه اصولگرایان از او حمایت کردند فقط برای تخریب تاجگردون،وفرمانداران،باشت وگچساران،از او حمایت کردند،وحتی،رسوایی،تعرفعه هایی که نمایندگان فرمانداری،با کد ملی کذائی،ودزدی وپشت پا به رای مردم،به وجود آوردند،لطفاً شخصیت کادب وحمایت بی محتوا و بی هویت به همچون اشخاصی ندهید،این جوان نه دراردوگاه اصلاح طلبان ومستقل ها جایی ندارد واصولگرایان هم دیگر بهایی برایس قائل نیستند و دستما یکبار مصرف بوده

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها