یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت؛


نکاتی درباره انحراف در گفتمان سیاسی_انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد

فضای انتخابات و رقابت‌های سیاسی در کهگیلویه و بویراحمد، متفاوت و ویژه است. در این‌جا نقش‌های انتخاباتی، تناسب چندانی با مسئولیت‌های پارلمانی ندارند و نامزدهای انتخابات، عملکرد و برنامه‌ها خود را چونان یک مدیر اجرایی تعریف می‌کنند. آن‌ها حاضر نیستند در گفتمان‌سازی رقابتی، از لاک وظایف قوه مجریه خارج شوند. برای روشنگری، تنویر افکار عمومی و بالا بردن سطح مطالبات، به چند مورد به‌طور اختصار اشاره می‌شود.

نکاتی درباره انحراف در گفتمان سیاسی_انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد

اَفتونیوز| سید رضی الله محمدی با ارسال یادداشتی نوشت:

«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ...»

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ماه سال جاری با همه فراز و فرودها و کم و کاستی برگزار شد. حضور بیش از ۵۰ درصدی در سطح کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد، نشان داد شهروندان به مردم‌سالاری باوردارند و حضور در انتخابات را به‌عنوان یک امر ملی پذیرفته‌اند.

فضای انتخابات و رقابت‌های سیاسی در کهگیلویه و بویراحمد، متفاوت و ویژه است. در این‌جا نقش‌های انتخاباتی، تناسب چندانی با مسئولیت‌های پارلمانی ندارند و نامزدهای انتخابات، عملکرد و برنامه‌ها خود را چونان یک مدیر اجرایی تعریف می‌کنند. آن‌ها حاضر نیستند در گفتمان‌سازی رقابتی، از لاک وظایف قوه مجریه خارج شوند. برای روشنگری، تنویر افکار عمومی و بالا بردن سطح مطالبات، به چند مورد به‌طور اختصار اشاره می‌شود.

۱) به‌نظر می‌رسد باید در صلاحت علمی بسیاری از نامزدهای مجلس شورای اسلامی، تردید کرد. گویا آنهایی که سابقه نمایندگی دارند، فاصله چندانی از منظر فهم سطح مسئولیت‌های قوای مجریه و تقنینه با نسل جدید نامزدهای انتخاباتی ندارند.

۲) اگر استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد بتواند با اقتدار و ثبات نظر، مدیران اجرایی را انتخاب و منصوب نماید، دیگر شاهد بسیاری از تنش‌های سیاسی و رقابت‌های ناسالم نخواهیم بود. انحراف اساسی که در استان وجود دارد و در مدیریت در انتخابات تأثیر داشته است، وابستگی خاصی است که بین نمایندگان و مدیران اجرایی وجود دارد. پیشنهاد می‌شود نهی رهبری وعدم دخالت نمایندگان در چینش تیم اجرایی، به عنوان ارزش سیاسی  و مدیریتی مورد توجه قرار گیرد.

۳) ظاهرا استاندار محترم، نقش مشاوره‌ای در چینش تیم سیاسی و مدیریتی برای نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی قائل بود. اما در شرایط جدید، پرسشی که پیش می‌آید این است که آیا او همین نقش را برای اقای تاجگردون منتخب حوزه انتخابیه گچساران و بهرامی در حوزه انتخابیه بویراحمد نیز قبول دارد و به رأی و نظر این دو نماینده منتخب مردم تمکین می‌کند؟ اگر در یک سال گذشته، به روشنگری فضای سیاسی و رسانه‌ای توجه می‌شد که نهی رهبری با نقش مشاوره‌ای تفسیر و تحلیل نشود، امروز استاندار محترم می‌توانست با اقتدار تمام از استقلال قوه مجریه دفاع نماید.

۴) قانون اساسی و حتی قوانین عادی مصوب مجلس شورای اسلامی، کوچکترین نقش اجرایی و دخالت ناصواب برای نمایندگان قائل نشده، معلوم نیست بر اساس کدام ادله حقوقی حتما باید معرف تیم مدیریتی نمایندگان منتخب مردم باشند. جناب استاندار و هیئت وزیران را رئیس جمهور انتخاب و معرفی می‌کند. کلیت مجلس  نیز حق معرفی وزیر به رئیس جمهور را ندارد. بله نمایندگان می‌توانند در بررسی صلاحیت و رأی اعتماد و یا عدم اعتماد، اظهار نظر کنند.

۵) فضای سیاسی و نشست‌های انتخاباتی از شرایط گفتمان‌سازی سیاسی خارج شده و به رقص و ساز و دهل رسیده است. روشن است که کسی مخالف استفاده از هنر در ایجاد نشاط در فضای سیاسی نیست. اما فراموشی و ناتوانی در گفتمان‌سازی سیاسی، یک انحراف آشکار و عدول از ارزش‌های سیاسی است.

۶) اثرات ناصواب مدیران قبیله‌ای به جایی رسیده که گفته می‌شود کمیته امداد امام خمینی استان، دربعضی شهرها وبخش در اختیار افرادی قرار گرفته که اگر فلان نامزد حمایت نشود، از سبد حمایتی محروم می‌شوید. اگر این ادعا صحت داشته باشد، آیا چنین شیوه‌ای در حد تبلیغ، شایسته نظام جمهوری است؟

۷) گفتمان حاکم و مسلط بر انتخابات ادوار اولیه، مفاهیم صحیفه انقلاب امام خمینی بود. انحراف فرهنگ سیاسی به کجا رسیده است که روحانی و غیرروحانی، از عقلانیت سیاسی فاصله گرفته‌ و مفاهیم و آموزه‌های فقه سیاسی را با ساز و دهل معامله کرده‌اند؟ آن‌گاه عده‌ای افراد سالم و صالح ظاهرا با عدم التزام عملی رد و صلاحیت می‌شوند.

۸) فضای جهاد تبین و استدلال عقلایی و قرآنی در استان کهگیلویه و بویراحمد به کجا رسیده است؟ اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد بحران هویت‌های نسل جوان خواهیم بود. متأسفانه گفتمان قبیله‌اندیشی جای گفتارها و اندیشه‌های ناب سیاسی را گرفته است.

۹) حضرت آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی با اندیشه ناب در انتخابات مجلس خبرگان روشنگرانه و فقیهانه مورد استقبال مردم استان کهگیلویه و بویراحمد قرارگرفت و مردم استان آگاهانه به جایگاه فقاهت و درایت دینی رأی دادند یکی از علل این استقبال تحکیم پایه اصلی نظام جمهوری است.

۱۰) رقابت‌های انتخاباتی نشان داد گفتمان نامزدهای مجلس شورای اسلامی استان، در بهترین حالت ناقص و غیرعلمی است. پیشنهاد می‌شود هئیت نظارت استان و حتی شورای محترم نگهبان، بعد از ثبت‌نام اولیه کاندیدها یک دوره کلاس آموزشی با مفاهیم شرح و تفسیر حقوقی فقهی قانون اساسی برگزار نمایند تا دیگر مردم استان شاهد ادعاهای غیراصولی از سوی نامزدهای مجلس شورای اسلامی نباشند.

۱۱) هیئت محترم نظارت استان، نشست‌ها و سخنرانی‌های چند روز تبلیغات آزاد انتخابات شهرستان‌ها را بار دیگر مطالعه کنند. تنها نکتهای که در گفتمان اکثریت کاندیداها وجود ندارد، جایگاه قانونگذاری و نظارت جمعی مجلس شورای اسلامی است. کار به جایی رسیده که بعضی برای انحراف افکار عمومی، وعده تغییر مدیریت را داده‌اند. مگر بررسی صلاحیت و التزام عملی چگونه تعریف می‌شود؟

۱۲) مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با همه شرایط به نظام جمهوری اسلامی وفادارهستند. مردم استان باید در رای و نظر و همراهی با آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی، تعریف شوند. حقا مردم استان بالاتر از مجادله ناصواب نامزدهای مجلس شورای اسلامی قرار دارند. زیبایی انتخابات در کلیت، متعلق به مردم استان است که هر تقدیری شایسته‌ی آن‌هاست.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 امیر 1402/12/14 22:30:42

    مواردی خیلی خوبی اشاره شده امیدواریم مورد توجه مسولین زیربط قرارگیرد.مشارکت به هر قیمتی ارزشی ندارد چرا که خیلی از ارزش های انسانی و اخلاقی و دینی این ایام متاسفانه توسط جمیع کثیری از مردم و بعصا کاندیدا زیر پا گذاشته شد.

    پاسخ
  • 2 خودم و خدای خودم 1402/12/14 22:28:2

    بد ترین انتخابات بیراحمد پول پاشی استفاده از کد ملی فوت شدگان استفاده از کد ملی زیر ۱۸ سال رای خریدن فقیران کدملی گرفتن از بیماران در بیمارستان گرفتن کد ملی زندانی در زندان کدملی کسانی ک زیر نظر کمیته هستن واقعا ما داریم به کجا میریم چرا به چ قیمت مگه ما مسلمان نیستیم من برای آینده فرزندانمان میترسم چی میشه داریم بچهامون دارن چی یاد میگیرن یعنی باید کسی ک پول داره خودنمایی کنه ک چی ک منم میتونم مردم نیازی به نماینده پولدار ندارن مردم نیاز به نماینده دارن ک درکشون کنه ک از جنس خودشون باشه ک خود نمایی نکنه پولش به رخ مردم نکشه

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها