یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


رقابت‌های انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد در روزهای پایانی / حذف‌شده‌های انتخابات چه کسانی خواهند بود؟

انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد از شور و حرارتی برخوردار است که نظیر آن را در سایر استان‌های کشور نمی‌توان دید. تنها دو روز دیگر فرصت تبلیغات انتخاباتی باقی مانده است و در همین دو روز تکلیف انتخابات روشن خواهد شد.

رقابت‌های انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد در روزهای پایانی / حذف‌شده‌های انتخابات چه کسانی خواهند بود؟

اَفتونیوز| انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد از شور و حرارتی برخوردار است که نظیر آن را در سایر استان‌های کشور نمی‌توان دید. تنها دو روز دیگر فرصت تبلیغات انتخاباتی باقی مانده است و در همین دو روز تکلیف انتخابات روشن خواهد شد.

اما تا لحظه حاضر نیز می‌توان توصیفی کلی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی در سه حوزه انتخابیه استان به دست داد. در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون همچنان با همان سه‌ضلعی‌ای روبه‌رو هستیم که پیش از این وجود داشت. محمد بهرامی، نادر منتظریان و مهدی روشنفکر پا به پای هم حرکت می‌کنند و فعلا نمی‌توان گفت کدام‌یک دست بالاتر را دارند. روشنفکر ریزش‌های زیادی داشته اما رویش چندانی در آرای او دیده نمی‌شود. منتظریان نیز توانسته علاوه بر پایگاه‌های قبلی رأی، پایگاه‌های جدیدی برای خود کسب کند.گفته می شود  بهرامی  آرای متمرکزی قابل توجهی در حوزه شهری دارد و روشنفکر  بیشتر آرای او در حوزه روستاها و سفلی است اما منتظریان آرای پراکنده ای در همه بخش ها دارد.

محمد بهرامی که مدتی سرگردان تأیید شدن صلاحیتش بود، حالا با یک پایگاه رأی بزرگ، تبدیل به یکی از مدعیان اصلی انتخابات شده است. رقابت‌های این حوزه تحت تأثیر مناظرات تلویزیونی و گفت‌وگوهای تشکل‌های دانشجویی، حرارت خاصی پیدا کرده است. تا لحظه نوشتن این یادداشت، هیچ‌یک از این سه ضلع بر یکدیگر برتری نداشته‌اند. اما اگر آرای خاکستری و تحریمی‌ها متقاعد به حضور در انتخابات شوند، شانس محمد بهرامی برای پیروزی بیشتر از بقیه خواهد شد.

اما در کهگیلویه، تمامی شرایط حکایت از عقب‌افتادن سید محمد موحد از سایر رقبا دارد. موحد که برای هفتمین دوره حضور در مجلس خیز برداشته بود، حالا آنقدر با «نه» روبه‌رو شده که در برخی از نشست‌هایش عکسی منتشر نمی‌کنند تا افکار عمومی متوجه استقبال کم از او نشوند. اما در مقابل موحد، سعادتیان، رهبانی و مژدهی، در حال تسخیر فضا هستند. با رفتن عدل هاشمی‌پور از رقابت‌های انتخاباتی، به نظر می‌رسد آرای او بین این دو نفر تقسیم شود. این اتفاق، کار را برای موحد، بیش از پیش سخت کرده است. رویش در پایگاه‌های رأی مژدهی و بزرگواری به اندازه‌ای است که می‌توان گفت اگر دو روز آینده نیز شرایط به همین صورت پیش برود، موحد برای نخستین بار، باید تجربه سوم شدن در کهگیلویه را بچشد. تجربه‌ای که با آخرین حضور موحد در انتخابات قرین خواهد بود. موحد که روزی فکر می‌کرد کهگیلویه ملک طلق خود اوست، حالا شاید با کارنامه‌ای شکست‌خورده، برای همیشه از انتخابات مجلس کنار زده شود.

اما در حوزه انتخابیه گچساران و باشت که تا همین چندی پیش کاملا در تسلط غلامرضا تاجگردون بود، تغییراتی رخ داده است. سایه تاجگردون بر کرسی مجلس آنقدر گسترده بود که برخی دهه ۹۰ در کهگیلویه و بویراحمد را دهه تاجگردون نامگذاری می‌کنند. گفته می‌شد تاجگردون نیاز به هیچ تبلیغاتی ندارد و تأیید صلاحیت او همان و برنده‌شدنش همان. اما حالا با یارگیری‌های ساسان دلاویز، بازی کمی تغییر کرده است. ائتلاف‌های ناپایدار با او جهت به زمین زدن تاجگردون کماکان ادامه دارد. اما به دلیل عملکرد سید ناصر حسینی‌پور و عقب‌ماندن برخی شاخص‌ها در گچساران و باشت، نوعی حس نوستالژیک در این حوزه نسبت به گذشته آرمانی‌ای که تاجگردون ساخته بود، شکل گرفته است. همین نوستالژی شکوه دوران گذشته، باعث شده عده زیادی به سمت تاجگردون بیایند. گویا آن‌ها نمی‌خواهند یک بار دیگر تجربه دوران ناصری تکرار شود. به همین خاطر می‌توان گفت فعلا دست بالا با تاجگردون است. مگر این‌که در دو روز آینده شاهد اتفاقات جدیدتری باشیم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 سعیدی 1402/12/8 0:9:45

    اخ بلالم سیت محمود ارام ک داری بدجور وداغ موحد ایسوزی،حداقل یه تحلیلی بکن ک خت واراجیفی ک ایبافی باورت وابوو....

    پاسخ
  • 2 پارس صفا 1402/12/7 23:54:3

    جون خودت روشنفکر و موحد دوتاشون قبوله

    پاسخ
    • 2 - 1 تامرادی اصیل پاسخ به : پارس صفا 1402/12/19 9:29:47

      برای همیشه روشنفکر ازصحنه سیاسی خط زدیم جایگزین 4سال بعد

سایر اخبار
برگزدیدها