یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


واقعیات آماری تلخ از وضعیت اسفناک آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد

بر مبنای اطلاعات رسیده، مدیریت آموزش پرورش در این دو سال گذشته تلاش کرده آمار و ارقام امتحانات نهایی و نتایج به بیرون درج نکند تا این واقعیت تلخ از نظر ها و اذهان مردم و والدین پنهان بماند.

واقعیات آماری تلخ از وضعیت اسفناک آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد

اَفتونیوز| روزهای اخیر  به افت  تحصیلی دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد طی سال‌های اخیر پرداختیم.

در کنار آن دخالت های سیاسی نماینده گان موجبات بغرنج شدن بیش از پیش امر آموزش در استان شده است.

سیاسی بازی، سیاسی کاری، نفوذ نیروهای نماینده در تمام ساحت های سازمانی در کنار  افت تحصیلی دانش آموزان وضعیت اسفناکی را فراهم آورده است.

اکنون، (علی ناصری صفت) از مخاطبان این پایگاه خبری، در تکمیل مطلب قبل، یادداشتی را در خصوص وضعیت اسفناک آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نوشت که به شرح زیر آورده می شود:

بر مبنای اطلاعات رسیده، مدیریت آموزش پرورش در این دو سال گذشته تلاش کرده آمار و ارقام امتحانات نهایی و نتایج به بیرون درج نکند تا این واقعیت تلخ از نظر ها و اذهان مردم و والدین پنهان بماند.

۱) برای نخستین بار در تاریخ۴۳ ساله انقلاب،  استان کهگیلویه و بویراحمد در امتحانات نهایی در رشته تجربی و ریاضی در سال ۱۴۰۲، در جایگاه آخر کشور قرار گرفت[ اخبار آن نیز در رسانه انعکاس یافت]

۲) برای نخستین بار در تاریخ آموزش استان، در سال ۱۴۰۲ میانگین نمرات نهایی هر چهار رشته تجربی، ریاضی، انسانی و معارف به زیر ۱۰ رسید.

 _ ریاضی ۷.۵۶

_ تجربی ۹.۳۸

_ علوم انسانی ۶.۹۴

_ معارف ۹.۸۸

۳)  تا سال ۱۴۰۰، درصد قبولی امتحانات نهایی دانش آموزان رشته علوم انسانی استان، بالای ۷۰ درصد بود و در در سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲،  به طرز عجیبی به ۴۴ ٪ رسید.

۴) تا سال ۱۴۰۰، درصد قبولی دانش‌آموزان رشته ریاضی در استان بالاتر از ۷۵٪ بود ولی در سال ۱۴۰۲ به شکل اسفناکی به ۵۴ درصد رسید.

۵) درصد قبولی دانش‌آموزان در  امتحانات نهایی رشته تجربی در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۷ درصد بوده است اما به یکباره از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۲ به ۶۶ درصد رسیده است.

۶) در شرایطی که  تاثیر معدل امتحانات نهایی بر کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی گردید  [میزان ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۲ و ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۳ و ۶۰ درصد در ۱۴۰۴] اما به علت رتبه آخر استان در معدل نهایی،  یکی از ضعیف‌ترین نتایج کنکور تاریخ استان در ۱۴۰۲ حاصل گردید و در کنکورهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ و ... مجدد شاهد تاثیر منفی این رتبه اخر معدل نهایی بر نتایج کنکور خواهیم بود.

۷)  به دلیل قطعی شدن شرط معدل، دانش‌آموزان استان در سال‌های آینده شانس کمتری نسبت به دیگر استان‌های کشور، برای پذیرفته شدن در دانشگاههای برتر و رشته های برتر دارند.

۸) تا قبل از ۱۴۰۲ درصد میانگین قبولی‌های امتحانات نهایی تمامی رشته‌ ها بالای ۷۲ درصد بود ولی در سال ۱۴۰۲، برای اولین بار در تاریخ ۴۳ ساله انقلاب درصد میانگین قبولی‌های امتحانات نهایی سال آخر متوسطه تمامی رشته ها با اُفتی وحشتناک، با پرتاب به به ۵۴ درصد و رتبه آخر رسید.

۹)  از سال ۱۴۰۲ به بعد، معدل  امتحانات نهایی سال آخر متوسطه بر نتیجه کنکور تاثیر مستقیم دارد، این یعنی ۴۰ درصد کنکور سال ۱۴۰۲ و ۵۰ درصد کنکور در سال ۱۴۰۳ و ۶۰ درصد کنکور در سال ۱۴۰۴ مربوط به معدل امتحانات نهایی متوسطه می‌باشد، بنابراین دانش‌آموزان هم‌ استانی بخشی از شانس خود را برای رقابت با دیگر استان‌ها، به صورت کامل  از دست داد.

۱۰) در سال ۱۴۰۲، میانگین نمرات نهایی کشوری رشته تجربی ۱۱.۲۳ بوده است امد میانگین نمرات نهایی رشته تجربی استان کهگیلویه و بویراحمد به ۹.۳۸ و پایین تر از ۱۰ رسیده است و در کشور رتبه آخر را کسب کردیم.

۱۱) میانگین‌نمرات نهایی رشته ریاضی فیزیک در کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ به میزان ۱.۸۵  کاهش پیدا کرد و به عدد ۱۰.۷۹  رسید  است اما باز متاسفانه  میانگین نمرات نهایی دانش آموزان ریاضی و فیزیک  استان کهگیلویه و بویراحمد از از ۱۰.۸۴  در سال ۱۴۰۱ به ۷.۵۶  در سال ۱۴۰۲ رسید یعنی به میزان  ۳.۲۸  کاهش داشتیم که نسبت به میانگین کشوری متاسفانه ۱.۴۳ به نسبت میانگین کشور  کاهش بیشتری داشته است.

۱۲) ۱۹_ میانگین‌نمرات نهایی رشته علوم انسانی در کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ به میزان ۱.۴۵ کاهش پیدا کرد و به عدد ۸.۷۵ رسید  در حالی میانگین نمرات نهایی دانش آموز علوم انسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد از با کاهش ۲.۴۹ به  ۶.۹۴ در سال ۱۴۰۲ رسید، که نسبت به میانگین کشوری ۱.۰۴ کاهش بیشتری بوده و این یک فاجعه برای آموزش استان بود.

۱۳) افرادی که  بدون آزمون و بعضا رابطه در دهه هشتاد تحت عناوین مختلف توسط (س.ع.د) وارد بدنه نظام آموزشی کردند و تعدادی از این افراد بعضا سکان امور را در دست گرفتند که در بوجود آمدن شرایط کنونی بی تاثیر نبوده اند.

۱۴)  آیا می‌دانید برای اولین بار در استان سهمیه مناطق عشایری در دفترچه آزمون ماده ۲۸ استخدامی آموزش و پرورش و چند ماه بعد  در دفترچه پذیرش دانشگاه فرهنگیان کنکور سراسری،  حذف گردید و هنوز هیچ اقدامی برای برگرداندن سهمیه‌ها انجام‌نگرفته است؟

۱۵) در این شرایط بد اقتصادی به نقل نزدیکان و تصمیم‌گیران، اعتبار چند مجموعه ورزشی در اموزش پرورش استان برگشت خورده و نتوانسته اند این اعتبارات را جذب و در فلان منطقه محروم، ایجاد مجموعه ورزشی کنند.

۱۶) تجربه زیسته بسیاری از معلمان حکایت از  تبعیض در تمامی سطوح آموزش و پرورش از انتصابات، تسهیلات و نقل و انتقالات دارد

۱۷)  رشد چند برابری آسیب‌های اجتماعی در این چهار سال از جمله چند برابر شدن پرخاشگری، افزایش عجیب خودکشی و پایین آمدن سن خودکشی، چند برابر شدن نزاع با انواع سلاح سرد در مدارس، ترک تحصیل دانش آموزان مناطق محروم و  و از دیگر مصائب  مجموعه آموزش پرورش است.

نگارنده این سطور به  زودی به اتفاقات دردناک  آموزشی جهت  جذب نیروهای نهضتی در دو شهرستان بویراحمد و دنا از سال ۹۸ تا امروز به صورت مفصل خواهد پرداخت.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 9 نظر

  • 1 دلسوز استان 1402/11/18 8:44:48

    اولا در طی دو سال گذشته ویروس منحوس کرونا نه تنها در استان کهگیلویه وبویراحمد بلکه در سراسر کشور اثرات بسیار منفی بر دانش آموزان داشته که حتی به دلیل گوشی و ورد نوجوانان در فضای مجازی باعث گریزان شدن بچه ها ازخانواده ها گردید به گونه ای که وزیر محترم آموزش وپروش معدل امتحانات نهایی کشور را 11وچند صدم اعلام فرمود،. در ثانی خدمتتون عرضه بدارم قبل از برگزاری امتحانات آقای عزت خواه در جلسه ی ناظرین تمام افراد را به خون شهدا ودست های پینه بسته کارگرانی که اولیای دانش آموزان بودند قسم دادکه به دلیل تاثیر معدل در کنکور نکند ذره ای در حق دانش آموزی اجحاف شودو بدان این دور مثل گذشته نبوده که هر کس به کمک پول هنگفت خودبر پشت مظلومین سوار شودوبه مقصد دلخواه خود برسد پس ننگ بادا بر اصحاب رسانه ای که از رسیدن هرکسی به حق خود چنین نگرانند.

    پاسخ
  • 2 جلیل 1402/11/16 21:32:32

    مدیر بی سواد بی برنامه دانش اموز بی سواد تحویل جامعه میده جاروکاران را هم در اداره جات جارو کردند.

    پاسخ
  • 3 ص. م 1402/11/7 20:39:8

    متفکر!!، علت اصلی ، پاک دستی مدیران و نظارتهای دقیق برحوزه های امتحانی و جلوگیری از تقلب و سفارش و... و تصحیح التکرونیکی خارج از استان بوده

    پاسخ
  • 4 فرهنگی 1402/11/6 13:23:48

    اندکی صبر آموزش و پرورش جای مدیران بی سواد نیست

    پاسخ
  • 5 هدایت 1402/11/6 13:2:17

    جناب افتونیوز سلام‌خیلی دغدغه نظام اموزشی را دارید بفرما اموزش و پرورشز که معلمین ان در فکر هستند که نامزد مورد دلخواهشان به هر طریقز در مجلس باشد چکارش باید کرد می دانی گوسفندانی که دیروز در مراسم روستای توت نده جلوی پای روشنفکر کشته سدند از حقوق بیت المال و سهمیه غذای دانش اموزان مدرسه شبانه روزی رویتای چناربدم پاتاوه بود و اوردند انجا کشتند چقدر مردم ما بدبخت هستند که گول این قلیل افراد را می خورند پول بیت الماد را بدهند گوسفند جلوی پای نامزد مورد حمایت خود قربانی کنند و بعد شعار بدهند مردم خودجوش این کار را کردند بازی با احساسات پاک مردم تا کی ؟ متینگ انتخاباتی تا کی و تا کجا ؟ بخدا عامل بدبختی مردم ما همین تحصیلکرده های ماهستند

    پاسخ
    • 5 - 1 شبانه روزی های دنا پاسخ به : هدایت 1402/11/16 21:57:30

      کاملا درست فرمودید... درود بر شما

    • 5 - 2 محمد پاسخ به : هدایت 1402/11/7 14:10:35

      احسنتم...دغدغه امروز معلمین درس دادن نیست .معلمی که احساس میکنه حقوق ودرآمدش پایینه شور وعلاقه ای به تدریس از جون ودل نداره.امروز بیشتردنبال سیاست هستند .متاسفانه همین ورود قشر معلمین به سیاست بازیها باعث شد که حتی نظام راهم زیر سوال ببرند.

  • 6 معلم 1402/11/6 12:57:43

    تا اقای عزت خواه و سبحانی و جمالی و دلشاد به بسیج مدیران جهت شرکت در فاتحه خوانی بپردازند آموزش و مردم کیلو چند

    پاسخ
    • 6 - 1 حق گو پاسخ به : معلم 1402/11/10 8:46:18

      آمار بسیار ضعیف آموزشی رو در استان داشته ایم.درحالیکه فرزندان این دیار مستعدند. پس باید چاره ای اساسی اندبشید.

سایر اخبار
برگزدیدها