یادداشت
گفتگو و گزارش

سد خرسان۳ متوقف می شود(جزییات)

توضیح یکی از فعالان مدنی در رابطه با چگونگی شروع و ابلاغ رای توقف سد خرسان ۳ در شعبه ۹ دادگاه یاسوج:

سد خرسان۳ متوقف می شود(جزییات)

  اَفتونیوز| رحمان وفانژاد از فعالان مدنی در رابطه با چگونگی شروع و ابلاغ رای توقف سد خرسان ۳ در دادگاه شعبه ۹ یاسوج توضیحاتی را ارائه داد که به صورت فیلم آمده است.

لازم به ذکر است این سد به دلایل زیر مورد انتقاد افکار عمومی، فعالین محیط زیست و منابع طبیعی، استاد دانشگاه و قاطبه مردم بود.

۱- این طرح فاقد مجوز‌های زیست محیطی است.

۲- انحراف آب رودخانه بشار از مسیر طبیعی خود می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به رودخانه کارون و خشک شدن خوزستان در دهه‌های آینده شود.

۳- انحراف طبیعی سرچشمه‌های کارون بر خلاف قوانین بین‌المللی است همانند انحراف دجله و فرات و احداث سد‌های زیادی بر این رودخانه‌ها توسط ترکیه و انحراف رود هیرمند توسط رژیم طالبان در افغانستان.

۴- بی خانمان کردن حدود ۱۰ هزار نفر (۸۰۰ خانوار) از مردم بخش بَنستان سادات محمودی شهرستان دنا و حاشیه نشین شدن آن‌ها در اطراف شهر‌ها و از بین رفتن هویت فرهنگی آن‌ها.

۵- به زیر آب رفتن حدود ۱۷ روستای بخش سادات محمودی شهرستان دنا و چهار روستای شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری(طول دریاچه سد خرسان ۴۰ کیلومتر، عرض آن ۳ کیلومتر و حدود ۱۹۵ متر ارتفاع دارد).
۶- از بین رفتن حدود شش میلیون بلوط در بخش سادات محمودی(۱۲هزار هکتار جنگل منطقه زیر آب می‌رود.)

۷- از بین رفتن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی در شهرستان دنا و شهرستان‌های مجاور.

۸- با افزایش دمای منطقه باعث تغییر اقلیم و هوای رشته کوه دنا خواهد شد که تأثیر دراز مدت بر میزان بارش در کوه دنا و تغییر شرایط آب و هوایی طی سالیان آینده خواهد شد.

۹- به زیر آب رفتن آثار با ارزش و منحصر بفرد باستانی در منطقه لما سادات محمودی.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 12 نظر

  • 1 خدیجه جهانبخشی 1402/11/11 17:51:29

    درود بر شما که این دلسوزی را در حق مردم مظلوم چهار محال و یاسوج انجام میدهید ،خدا قوت بع شما

    پاسخ
  • 2 سیف دکیا 1402/11/8 13:16:32

    ۹۰درصد مردم راضی هستند .سدخ سان ایجاد شود

    پاسخ
    • 2 - 1 یداله پاسخ به : سیف دکیا 1402/11/13 15:4:7

      متوقفش کنید این غده سرطانی که افتاده به جان زاگرس ودنا تورو خدا متوقفش کنید من بچه اتشگاه هستم نمیخوام خاکما بفروشم اقا نمیخوام ملتی که میخوادمن اواره باشم کیه که میگن طرح ملیه این ملی نیست میلیه برای بعضی استانهای کشور که مثل کرم افتادن به ریشه چهارمحال

    • 2 - 2 یداله فاضلی پاسخ به : سیف دکیا 1402/11/13 15:0:32

      شمارابه خدا نگذارید این سد ساخته بشه دارن از بی سوادی مردم سواستفاده میکنند قول پول بهشون دادن فکر میکنند تو شهر زندگی کردن راحته

    • 2 - 3 خدیجه جهانبخشی پاسخ به : سیف دکیا 1402/11/11 17:54:34

      کی گفته ۹۰ درصد از مردم راضی هستن ،مردم این جا به خدا خدا افتادن که این سد ساخته نشه ،ما همین الان دچار کمبود بارش هستیم چه برسه زمانی که اقلیم هوایی با این سد تغییر کنه

  • 3 س پ 1402/11/7 23:25:40

    بهترین سد ومنافع ترین سد برای منطقه سادات محمودی است ومردم از خداشون است این سد سریع احداث شود

    پاسخ
  • 4 س پ 1402/11/7 23:24:23

    این سد منافع زیادی برای روستاهای پایین دارد ب قول مردم روستاها این سد مردم را ازبدبختی وفقر نجات میده وماها هم راضی هستیم

    پاسخ
    • 4 - 1 خدیجه جهانبخشی پاسخ به : س پ 1402/11/11 17:57:14

      چه منفعتی ،از کدوم منفعت حرف میزنید ؟منفعتی که بهاش خشک شدن هزاران هزار اصله درخت و تشنه موندن چند میلیون انسانع؟

  • 5 فرخ حیدری 1402/11/5 17:38:10

    باسلام: احداث این سد هیچ منافعی برای یاسوج و سی سخت و در کل استان ک. ب ندارد و در آینده باعث خسارات جبران ناپذیر تغییرات آب و هوایی و گرم شدن و بی بارشی و خشک شدن اقلیم استان و صدمه به سفره های آب زیر زمینی و نابودی جنگلها و مراتع و گونه های جانوری خواهد شد.

    پاسخ
  • 6 افضل 1402/11/5 14:45:3

    سدخرسان ۳متوقف نمیشوداگراجراشوداهالی روستاهای مربوطه که ازامکانات اولیه زندگی وفاقدشغل وبدبختی محروم هستندنجات پیدامیکنند.این همه مراتع درروستاها دولت چه امکاناتی به انها داده چه رسیدگی کرده..اصلامسئولین میدانندروستاهای منج دشت بز مازه کزکجاهستند چه زجری میکشند

    پاسخ
    • 6 - 1 خدیجه جهانبخشی پاسخ به : افضل 1402/11/11 18:0:5

      اگر روستاهای ایران در زجر و بدبختی به سر میبرن به خاطر عملکرد مسئولین الانه نه به خاطر ساخته شدن سد مگه سد کارون ۴ که ساخته شد چی ازدرد مردم کم کرد کی رو از فلاکت نجات داد ؟ فقط مردم رو داخل گرما شدید در به در کرد و فرزندانشون رو روانه شهرها برای کار

    • 6 - 2 آریا پاسخ به : افضل 1402/11/5 16:56:9

      شما واژه زادگاه و خاطرات دوران به یادماندنی کودکی نوجوانی ،جوانی و میانسالی و ..... را چقدر باهاش آشنایی دارید؟ آیا تابحال مشکلات آوارگی و حاشیه نشینی و بیکاری و روی آوردن ناچاری به بزهکاری را بهش فکر کردین؟ ۸۰۰ خانوار روستایی که تا کنون با کشت و کار روی اراضی زراعتی و نگهداری دام در مراتع اطراف و یا با بهره برداری از گیاهان کوهی امرار معاش می کنند با اجرای این سد آواره ناکجا آباد می شوند بدون اینکه مسکنی، شغلی برایشان پیش بینی شود آیا این را به نفع اهالی می دانید؟ کسانی مثل شما احداث سد گتوند را کعبه آمال می‌دانستند و بر اجرایش پافشاری می کردند چی شد نتیجه اش؟ اگر مسئولین تا کنون جهت رفاه درخور منطقه سادات محمودی کاری انجام نداده اند حداقل آواره شأن نکرده اند. شاید روزی شرایط خدمات رسانی در شأن مردم این منطقه از سوی مسئول دلسوزی فراهم شود اما با به زیر آب رفتن خانه، زمین زراعتی، مراتع، جنگلها و همه دار و ندار مردم دیگر راه بازگشتی برای آنان نخواهد بود.

سایر اخبار
برگزدیدها