یادداشت
گفتگو و گزارش

فاجعه زیست محیطی اطراف یاسوج و آشنایی با دهیاران بی‌تدبیر+ تصویر

از هر طرف که وارد شهر یاسوج می شویم با حجم انبوهی از زباله روبرو خواهیم شد که زیبنده شهر یاسوج، پایتخت طبیعت ایران نیست

فاجعه زیست محیطی اطراف یاسوج و آشنایی با دهیاران بی‌تدبیر+ تصویر

زباله‌های رها شده چندین ماهه در ورودی شهر یاسوج پایین دست روستای گنجه ای، مزدک، روستای امام زاده قاسم و مادوان و بر سر جاده یاسوج به سی‌سخت و به عبارتی در جلوی دید مسافران شهر توریستی سی‌سخت علاوه بر تعجب گردشگران باعث فاجعه زیست محیطی شده است. 

از هر طرف که وارد شهر یاسوج می شویم با حجم انبوهی از زباله روبرو خواهیم شد که زیبنده شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران نیست. 
 

در این بین کوتاهی از سوی هر دستگاهی است باید یک بار برای همیشه به این موضوع ورود کنند و جلوی این فاجعه زیست محیطی را بگیرند، اگر مربوط به دهیاری هاست که باید به دلیل ترک فعل و سهل انگاری بدون از هر گونه ملاحظه کاری به دادگاه معرفی شوند تا دیگر شاهد چنین زشتی هایی نباشیم.

بهداشت محیط و محیط زیست هم که در خواب غفلت بسر می برند و بدون شک هر روز از جلوی همین زباله ها عبور می کنند و دغدغه ای برای سلامتی مردم ندارند و طبیعت هم رو به نابودی است. 

بطری نوشابه یا پوست پفک و چیپسی که ما با بی تفاوتی در طبیعت رها می کنیم فقط محیط زیست را آلوده نمی کنند، این زباله ها حیات هزاران گونه جانوری موجود بر روی کره زمین را تهدید یا دستخوش تغییر می کنند.

این یک آموزه اخلاقی یا هشدار صرف نیست.

سالانه میلیونها تن زباله تجزیه ناپذیر توسط افراد زیادی در گوشه و کنار کره زمین و همچنین کشور ایران در جنگل ها، کوهستان ها، دشت ها، رودخانه ها و دریاها رها می شود.

اگر چه ما این زباله ها را به اصطلاح دور می اندازیم و از جلوی چشم خود پنهان می کنیم اما در عمق طبیعت این تازه شروع یک داستان مخرب و کشنده برای گونه های مختلف جانوری است استبه عنوان مثال انباشت زباله های پلاستیکی در سواحل و آب های ساحلی حیات انواع مختلف آبزیانی را که از مواد غذایی همراه این زباله ها تغذیه می کنند،به خطرانداخته است. 

تاکنون عکسهای بسیاری از جانوران مختلف منتشر شده است که به دلیل گرفتار شدن در انواع زباله ها یا خوردن آنها دچار تغییر شکل فیزیکی و ایراد در ساختار فیزیولوژیک بدنشان شده است.

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 دوست دار طبیعت 1402/12/6 17:15:26

    سلام هشدارهای داده شده جدی و قابل تامل است، و پیشگیری از موضوع فراتر از اقدام یک دهیار (که شاید آگاهی چندان علمی به موضوع محیط زیست ندارد) میباشد، نیاز به تصمیم گیری در سطح وسیع تری در شهرستان و حتی استان میباشد، محیط زیست همیشه مسئله مهم و ملی است،متاسفانه گوش شنوایی نیست، چنین شرایطی از انباشت زباله در اطراف شهر فاجعه زیست محیطی میباشد، که به قول نویسند مقاله نه فقط طبیعت و جان حیوانات، آبزیان و.... را تهدید میکند بلکه اثر زیانبار مستقیم و غیر مستقیم بر انسان و بخصوص همشهریان دارد

    پاسخ
  • 2 یک دلسوز 1402/11/21 9:50:41

    با سلام ، بحث رها شدن زباله ها در تمام نقاط شهر یاسوج و تقریبا استان، به یک چالش اساسی تبدیل شده و چهره استان را مخدوش نموده است ، هر وقت رفتید طرف مشهد، به شهر های کویری بین راه بنگرید ، ایا زباله مبینید ؟ بجای تعصبات کور کورانه ، به دنبال ادم های متخصص و دلسو ز ، برای مدیریت استان باشید . فرزندان و نسل های اینده را از مواهب طبیعی استان ، به بهره نکنیم ،

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها