یادداشت
گفتگو و گزارش

بعد از شش سال در یاسوج؛


معارضات محلی در تنگ کبوتری یاسوج پروژه آبرسانی را متوقف کرد

پروژه انتقال آب از چشمه سارهای تنگ کبوتری به مناطق شهری مادوان و روستاهای اطراف در روز سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ باحضور حمید چیت چیان وزیر وقت نیرو، سیدموسی خادمی استاندار وقت، غلام محمد زارعی نماینده وقت بویراحمد در مجلس و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در یاسوج کلنگ زنی شد.

معارضات محلی در تنگ کبوتری یاسوج پروژه آبرسانی را متوقف کرد

اَفتونیوز| در یک دهه اخیر و با توجه به افزایش جمعیت و شروع فصل گرما در مناطق مادوان، بلهزار، مهریان و بسیاری از روستاهای اَقماری این مناطق، مشکل کمبود و قطعی مکرر آب باعث شده زندگی به کام ساکنان این مناطق تلخ شود.

بیش از 100 هزار سکنه در مناطق حاشیه‌ای شهر یاسوج بدلیل مشکلات آبی در برزخی میان شهر و روستا واقع شده‌اند و در آرزوی یک زندگی آرام، روزها را با دردهای بسیار سپری می‌کنند.

ساکنان این مناطق که اغلب از روستاهای دور و نزدیک به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به این مناطق کوچ کرده‌اند، تصور زندگی با این حجم از مشکلات آن‌هم در پنج کیلومتری مرکز استان را هرگز تصور نمی‌کردند و بسیاری از ساکنان این مناطق اکنون بر سر دو راهی اقامت در اینجا و یا برگشتن به همان روستای خود مانده‌اند.

پروژه آبرسانی از تنگ کبوتری به شهر مادوان و روستاهای حاشیه‌ای که شاید پُرجمعیت ترین آمار مهاجرت ها در دل آن وجود دارد، سال‌هاست که در کش و قوس معارضات اجتماعی بلاتکلیف مانده‌ است.

آبرسانی از تنگ کبوتری به شهر مادوان از مُصوبات سفر رئیس جمهور سابق به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌ اما همچنان اعتراضات کشاورزان و ممانعت آنها از اجرای این پروژه ادامه دارد و البته این معارضات باعث شده که پیشرفت فیزیکی مهمترین پروژه آبرسانی بعد از شش سال، صفر درصد باشد.

شهر مادوان بیش از 30 هزار اشتراک در شبکه آب و فاضلاب دارد و البته روستاهای همجوار با این شهر بیشتر از این میزان دارای اشتراک آب هستند و در فصل تابستان با این وجود که یاسوج یک منطقه سردسیری و برف گیر است اما این مشترکین با مشکلات کم آبی زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

پروژه آبرسانی از تنگ کبوتری به مادوان و روستاهای اَقماری در سال 96 و سال های بعد چندبار به مناقصه رفت و با اینکه پیمانکار نیز تعیین شده بود اما بدلیل معارضات اجتماعی، از اجرای کار توسط پیمانکار جلوگیری شد و البته کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در آن زمان، اجرای پروژه آبرسانی از تنگ کبوتری به شهر مادوان و روستاهای حاشیه ای را تنها راهکار اساسی برای رفع مشکلات آبی در این مناطق عنوان می کردند.

معارضات اجتماعی اجازه اجرای این پروژه مهم آبرسانی را به دولتمردان دولت های یازدهم و دوازدهم در سطوح وزارت نیرو و استان کهگیلویه و بویراحمد نداد.

در آن سالها عنوان شد که پروژه آبرسانی به شهر مادوان و روستاهای اطراف از تنگ کبوتری با اعتبار اولیه هفت میلیارد تومان در دو بخش احداث مخزن و شبکه انتقال آب انجام می شود که مخزن آب آن تا سال 1401 به حجم پنج هزار متر مکعب و پیشرفت فیزیکی بیش از 85 درصد رسیده بود.

خط انتقال این پروژه بطول هشت کیلومتر است که در سال 98، یک و نیم میلیارد تومان اسناد برای پیمانکار صادر شد اما شرکت مُجری بدلیل وجود معارضات محلی حاضر به تجهیز کارگاه نشد.

" کیامرث حاجی زاده" معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در روز دوشنبه بیست هشتم آذرماه 1401 یعنی چهارماه بعد از کلنگ زنی وزیر وقت نیرو برای شروع پروژه آبرسانی به شهر مادوان از تنگ کبوتری، در نشست شورای فنی اینگونه می گوید که ۷۰ میلیارد تومان اعتبار جدید برای این پروژه در نظر گرفته شده که باید این پروژه هرچه سریعتر عملیاتی شود.

 با گذشت شش سال از کلنگ زنی" حمید چیت چیان" وزیر وقت، استانداری سیدموسی خادمی و نمایندگی غلام محمد زارعی در مجلس، اکنون"اُمید صالحی" مدیرعامل کنونی شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد از توقف کامل پروژه آبرسانی به بیش از 50 هزار مشترک آب از تنگ کبوتری در یاسوج مرکز این استان خبر می دهد.

وی در پاسخ به این سئوال  که سرانجام اجرای پروژه آبرسانی به مادوان و روستاهای اَقماری از تنگ کبوتری به کجا انجامید؟ گفت: واقعیت این است که این پروژه مهم و حیاتی بدلیل وجود معارضات محلی متوقف و درصد پیشرفت فیزیکی آن صفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه معارضات محلی اجازه اجرای پروژه آبرسانی از تنگ کبوتری مهریان به مناطق شهری و روستایی مادوان و حتی بخشی از یاسوج را به این شرکت و پیمانکاران شرکت نداد، اظهارداشت: این معارضات سبب شد که پروژه بخودی خود رها شود و شرکت آب و فاضلاب برای جایگزینی نیز مجبور به احداث چاه در دامنه ارتفاعات موسوم به "چَم خانی"در روبروی زندان مرکزی یاسوج شد.

صالحی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود معارضات محلی، شرکت آب و فاضلاب اقدام به ساخت و ساز مخزن آب و هزینه کرد اعتبارات برای اجرای پروژه آّبرسانی از تنگ کبوتری به مادوان و حومه کرد و آیا این موضوع هدرروی سرمایه ای محسوب نمی شود؟ هم گفت: باید بپذیریم که متاسفانه وجود معارضات محلی باعث این خسارت شده است.

وی گفت: از پنج حلقه چاه ساحلی پیش بینی شده در" چَم خانی یاسوج"، یک حلقه چاه حفر شده و از ذخیره آبی خوبی هم برخوردار است، اکنون در حال اجرای پروژه احداث چهار حلقه دیگر نیز هستیم که با بهره برداری از آن می توان بخش های زیادی از مناطق تحت پوشش آب و فاضلاب را تامین آب پایدار کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه احداث چاه ساحلی در" چَم خانی" به مراتب از لحاظ کمی و کیفی بهتر از اجرای پروژه آبرسانی از تنگ کبوتری به مادوان است، اظهارداشت: برای انتقال آب از این چاهها بنا داریم 11 کیلومتر خطوط آبرسانی را از چهار، پنج و 10 اینچ به 20 اینچ تغییر دهیم تا مُشترکین در آینده دچار مشکلی در حوزه تامین آب شرب سالم و پایدار نشوند.

صالحی گفت: با احداث پنج حلقه چاه عنوان شده قصد داریم بخشی از شهر یاسوج، جدول غُوره و حتی روستای مُختار را تحت پوشش آبرسانی جدید قرار دهیم.

وی از پیش بینی 280 میلیاردتومان برای دوران تنش آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد هم خبرداد و ادامه داد: بنظر می رسد وزارت نیرو با این پیش بینی موافق بوده و البته تمام تلاش مان را می کنیم که هیچ مُشترکی در استان با مشکل کمی و یا نبود آب شرب در دوران تنش مواجه نشود.

طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد هم اینک به ترتیب یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و ۳۲۰ کیلومتر است.

۱۱ ایستگاه پمپاژ آب در این استان وجود دارد که در شبانه روز ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب را برای استفاده مشترکان مناطق شهری این استان پمپاژ می کنند.

منبع : ایلنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها