یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش؛


دود سایت زباله دهدشت در چشم مردم/ شهری که سخت نفس می‌کشد

دود سایت دفن زباله دهدشت در جانمایی نامناسب و ضعف مدیریت پسماند به چشم مردم می‌رود.

دود سایت زباله دهدشت در چشم مردم/ شهری که سخت نفس می‌کشد

اَفتونیوز| حمیده تابش نژاد: مدیریت پسماند از مهمترین محورهای نظم شهری و توجه به سلامت مردم در کشورهای مختلف است.

خبری از مدیریت اصولی پسماند نیست

ساز و کاری که در زنجیره آن ثروت آفرینی از زباله‌ها در کنار ارتقای زیست محیطی و بهداشت محیط دیده شده است.

اما در کهگیلویه و بویراحمد که نام پایتخت طبیعت را یدک می‌کشد، خبری از مدیریت اصولی پسماند نیست و این استان بی بهره از ظرفیت مطلوب پسماند، تنها دفن زباله در سایت‌های خود را تجربه کرده است.

شهر دهدشت که مرکز شهرستان کهگیلویه است چالشی به نام سایت زباله را در خود می بیند و علیرغم هشدارها مبنی بر جانمایی نامطلوب، همچنان مشکلات این مرکز به قوت خود باقی است.

دهدشت که تاکنون طعم صنعت را نچشیده، اما صبح‌هایش با دود ناشی از سوختن زباله‌ها در حوالی شهر پیوند می‌خورد و هاله‌ای از ابر بر بالین آن جولان می‌دهد.

رییس محیط زیست دهدشت گفت: جایگاه دفن زباله شهر دهدشت در یک و نیم کیلومتری شمال شهر قرار دارد.

روح الله عزیزی در این خصوص افزود: در این محل دفع زباله‌های شهر دهدشت، روستاهای اطراف سایت و بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این سایت بیشتر تحت مدیریت شهرداری دهدشت است.

عدم مدیریت صحیح

عزیزی با بیان اینکه حفر ترانشه و دفن اصولی زباله با خاک باید به صورت هفتگی باشد، افزود: به دلیل عدم مدیریت صحیح دفع مواد زاید، مشکلات زیست محیطی اعم از پراکنش زباله‌ها در مسیر دسترسی به محل سایت، تلنبار کردن زباله‌ها در محل سایت و سوزاندن آنها وجود دارد.

رییس محیط زیست دهدشت تاکید کرد: دود حاصل از سوزاندن زباله‌ها به دلیل جهت باد غالب این منطقه مشکلات زیادی را برای مردم شهر دهدشت و روستاهای اطراف بوجود آورده است.

عزیزی با اشاره به برگزاری جلسات متعددی در حوزه پسماند شهرستان طی دو سال اخیر و لزوم طرح مدیریت جامع پسماند بر حسب آیین نامه اجرایی مدیریت پسماند کلیه شهرها، خاطر نشان کرد: در آخرین جلسه مشاور طرح جامع مدیریت پسماند سه شهرستان انتخاب شد.

عزیزی همچنین با بیان اینکه در راستای حل معضلات و مشکلات پسماند شهرستان مقرر شد قراردادی جهت اجرای طرح محقق شود، ادامه داد: بدلیل مشکلات شهرداری دهدشت طی دو سال اخیر تاکنون این امر اجرایی نشده بود.

رییس محیط زیست دهدشت خاطر نشان کرد: با توجه به صحبت‌های اخیر و مکاتبات صورت گرفته طی این مدت بالاخره جلسه برگزار و مشاور کار خود را شروع خواهد کرد.

عزیزی تصریح کرد: در این راستا کلیه بخشداران و شهرداران مسؤول هستند و باید همکاری کنند.

سرانه تولید ۱۱٠٠ گرمی زباله در دهدشت

وی سرانه تولید زباله در جهان به ازای هر نفر در روز را ۲۵۰ الی ۳۰۰ گرم عنوان کرد و گفت: در ایران ۷۰۰ الی ۸۰۰ گرم و در شهرستان کهگیلویه ۱۱۰۰ گرم به ازای هر نفر در روز است.

عزیزی مهمترین اصل در کاهش زباله ورودی به سایت را تفکیک زباله از مبدا خواند و بیان کرد: تفکیک یعنی زباله خشک از زباله تر جدا شود.

وی با اشاره به اصل ۵٠ قانون اساسی محیط زیست جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد: همشهریان در حفاظت از محیط زیست که طبق این اصل وظیفه عمومی تلقی می‌گردد، همکاری نمایند.

عزیزی همچنین تاکید کرد: در جهت کاهش زباله ورودی به سمت سایت زباله شهر دهدشت، بیمارستان امام خمینی می‌تواند از دستگاه زباله سوز برای امحای زباله‌های خود نیز استفاده کند.

هیچ سایت دفن زباله‌ای در استان استاندارد نیست

کارشناس محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هیچکدام از سایت‌های دفن زباله استان استاندارد نیست.

هادی سینایی  افزود: متأسفانه در سطح استان، سایت‌های ایجاد شده برای دفن یا امحای زباله از استاندارد خاصی تبعیت نمی‌کنند و مشکل دارند.

سینایی با بیان اینکه جانمایی های شکل گرفته در سایت‌های زباله نیز مشکل دارد، اظهار کرد: علیرغم موقعیت مناطق، توپوگرافی ها در جانمایی‌ها دیده نشده است.

سینایی با اشاره به اینکه تفکیک از مبدا در هیچ نقطه از استان عملیاتی نشده است، گفت: روش دفن زباله محور فعالیت مراکز شده که طبق توپوگرافی مناطق به تولید شیرابه و حرکت آن به پایین دست مناطق منجر خواهد شد.

سینایی روشن دفن را از ضعف‌های مدیریت پسماند دانست و بیان کرد: دفن زباله معایب مختلفی دارد که در جانمایی نامناسب سایت‌های دفن به وضوح خود را نشان می‌دهد.

کارشناس محیط زیست استان با اشاره به اینکه استان در زمره مهمترین مناطق زیستی حیات وحش قرار دارد، ابراز داشت: با نگاهی به سایت‌های زباله می‌توان حضور پرندگان را دید که در لندفیل های غیر محصور از بالا دیده می‌شوند.

سینایی به برخی از تلفات کنار جاده‌ای حیات وحش اشاره کرد و بیان داشت: گاهی رها سازی زباله‌ها سوق حیوانات به پایین دست را در بر دارد که فرجام تلخ برخورد خودروها از کمترین عواقب آن است.

سینایی بر مدیریت مناسب پسماند در سطح استان تاکید کرد و بیان داشت: حفظ سلامت مردم و حراست از محیط زیست باید در تمام فعالیت‌های حوزه پسماند شهرستان‌ها دیده شود.

شهر دهدشت که صنعت را از خود به دور می بیند، این روزها زیر سایه دود سوختن زباله‌ها، نفس کشیدن را بر خود سخت می بیند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها