یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


«مرگ های خودخواسته» در استان؛ به دنبال راه حل باشیم یا پاک کردن صورت مساله؟

در این باب، قصد تحلیل و ریشه یابی عوامل موثر بر اقدام به خودکشی در استان را نداریم اما با توجه به شواهد و قرائن، ضروری است، گفتمانی حول محور مساله خودکشی با محوریت مردم، کارشناسان و مسولان در استان صورت گیرد تا با تحقیقات میدانی و دقیق تر، جامعه و به ویژه نسل جوان‌تر را از این آسیب مصون نگه داشت

«مرگ های خودخواسته» در استان؛ به دنبال راه حل باشیم  یا پاک کردن صورت مساله؟

اَفتونیوز| هفته ای نیست که خبر خودکشی بصورت غیر رسمی در فضای مجازی منتشر نشود.

این درحالی است که رسانه های رسمی( اعم از پایگاه های خبری، خبرگزاری ها و تلویزیون)‌ نسبت به این اخبار دردناک بی توجه و در یک سکوت مرگبار به سر میبرند، به نظر می‌رسد که خودکشی یک انگ و برچسب نازیبایی است که نمی بایست بر پیشانی این جامعه حک شود.

اخبار تکان دهنده ای که آنچنان پر تکرار شده که اندک اندک در حال عادی شدن است.

سالهاست مسولان در استان کهگیلویه و بویراحمد می گویند نباید با انتشار اخبار خودکشی وجدان جامعه را آزرده کرد، استدلال آنها این است که هر اندازه اخبار خودکشی بیشتر رسانه ای شود، گرایش و میل به آن در بین دیگر افراد بیشتر و بیشتر می شود( در حالی که این گزاره بیشتر یک ادعای غیر علمی است)

هیچ فردی با مشاهده یک خبر خودکشی ترغیب به خودکشی نمی شود، مگر اینکه ماه‌ها و حتی سال‌ها به آن اندیشده باشد.

“ دیده شدن ” گزاره  اصلی در گرایش به خودکشی های تقلیدی است و  برای جریحه دار کردن روح و  روان جامعه صورت می گیرد اما نوع دیگر خودکشی انتقادی است، در این نوع خودکشی،  فرد دست به کنشی اعتراضی میزد تا دیگران را به واکنش وادار کند، فرد قربانی قصد دارد از جراحتی که  بر او روا داشته شده پرده برداری کند اما اینک با عادی شدن اخبار خودکشی دیگر حتی نوع خودکشی ها جنبه نمایشی و گاها انتقادی شان تضعیف شده و فرد می‌داند با  اقدام به خودکشی دیگر نمی‌تواند وجدان جامعه را جریحه دار کند.

 در این باب، قصد تحلیل و ریشه یابی عوامل موثر بر اقدام به خودکشی در استان را نداریم اما با توجه به شواهد و قرائن،  ضروری است، گفتمانی حول محور مساله خودکشی با محوریت مردم، کارشناسان و مسولان  در استان صورت گیرد تا با تحقیقات میدانی و دقیق تر، جامعه و به ویژه نسل جوان‌تر را از این آسیب مصون نگه داشت.

علاوه براین، نباید شرایط به گونه ای پیش رود که عدم انتشار اخبار خودکشی ها به سمت پاک کردن صورت مساله پیش رود و پای موضوعات  دیگری در میان باشد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 صادق 1402/10/9 21:29:46

    یکی از مشکلات اصلی که باعث شده در استان ما ، آمار خودکشی بالا بره ، وجود متولیان نامربوط و ناتوان و خسته در معاونت بهداشتی دانشگاه هست ! مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد در معاونت بهداشتی ، در مقطع کارشناسی ، در رشته پرستاری تحصیل نموده !!! در مقطع ارشد و تنها به مدت 2 سال در دانشگاه آزاد اهواز درشته روانشانسی عمومی تحصیل کرده ! کارشناس دیگه هم که در کل استان ومراکز بهداشت ، نارضایتی عمومی از ایشون وجود داره !!! ایشون هم فقط احساسی و نه علمی ، تصمیم گیری نموده و دل خوش به برگزاری چن جلس آموزشی و.... کرده !! برای پیشگیری از خودکشی ، باید برنامه بلند مدت و کوتاه مدت وجود داشته باشه !! و بصورت علمی و از کسانی ک دارای تحصیلات عالی در روانشناسی بالینی و روانپزشکی دارن ، استفاده بشه !! در معاونت بهداشتی ، افرادی با داشتن لیسانس پرستاری ، امکان برنامه مدون و علمی و پیشگیرانه در مورد خودکشی امکاان پذیر نیس !!!

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها