-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
- گفتگو و گزارش
- 0
- دوشنبه , 3 مهر 1402 -AM -01:40
رنج دیشموک در سایه محرومیتها/ بن بست ارتباطی ادامه دارد
بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد همچنان در سایه جولان محرومیت ها از اساسی ترین نیاز هر منطقه یعنی نبود جاده ارتباطی مناسب رنج می برد.

اَفتونیوز| حمیده تابش نژاد: با رشد راههای ارتباطی، سلامت، بهداشت و آموزش مردم هم ارتقا مییابد.
محرومیت تاریخی برخی از مناطق
استان کهگیلویه و بویراحمد که همواره سرزمین چهار فصل خطاب میشود و از حیث فضای گردشگری و توریستی و طبیعت بکر در نوع خود بی نظیر و چشم نواز است، در مناطقی از خود یک محرومیت بلند مدت و تاریخی را یدک میکشد.
جادههای روستایی و عشایری بخشهایی از استان کهگیلویه و بویراحمد مانند دیشموک با هر بارندگی عملاً از تردد خارج و و با رویارویی حوزههای سردسیری با برف، امکان عبور و مرور سخت میشود.
یکی از مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم ساخت و اصلاح جادههای روستایی بالای ۲۰ خانوار بود که باید مناطقی مانند کهگیلویه و بویراحمد بهتر و ویژهتر دیده شوند.
بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه دارای بالغ بر ۲۸ هزار نفر جمعیت، ۱۰۴ روستا و ۳۸ روستای دهیار محور است.
بخش دیشموک خود سرشار از ظرفیتهایی عظیم در حوزههای مختلف طبیعی، کشاورزی و معادن است که با توجه به عدم دسترسی به راه ارتباطی مناسب از وجود سرمایه گذار بخش خصوصی جا مانده و دیشموک همچنان برچسب محرومیت را بر پیشانی خود یدک میکشد.
در پی انتشار ویدئویی در فضای مجازی در مورد تعریض و بهسازی راه ارتباطی یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد به وسیله بیل و کلنگ با همکاری اهالی روستا خبرنگار مهر برای بررسی این موضوع پرداخت.
به گفته یکی از اهالی روستای «رود ریش و آجم» این مسیر ارتباطی سالهای زیادی است که از سوی مردم برای تردد و تأمین نیازهای اولیه با کمترین امکانات به وسیله بیل و کلنگ بازگشایی میشود.
علی خطیر افزود: این مسیر خاکی و سخت گذر در ادامه به روستاهای «سیلاب و کلوار» که چند سال پیش به بخش مارگون پیوست، متصل میشود.
وی ابراز داشت: در این مسیر ارتباطی با توجه به اتصال بخش دیشموک به شهرستان مارگون همیشه برای بازگشایی از سوی مسئولان سهل انگاری میشود.
خطیر بیان کرد: میطلبد مسئولان در کمترین زمان ممکن با توجه به خاکی بودن نسبت به بازگشایی آن اقدامات لازم را انجام دهند.
عبور فقط با خودروی کمک دار
بخشدار دیشموک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روستای «مله آسه» در مرز بین کهگیلویه و مارگون است و در حوزه استحفاظی کهگیلویه و متعلق به بخش دیشموک است.
علیرضا نوروزی گفت: جاده از «مورخانی به بند کر» در دسترس است که امکان عبور و مرور فقط با ماشین کمک دار وجود دارد.
بخشدار دیشموک تصریح کرد: مردم هنگام رفت و آمد به دیشموک از این جاده استفاده میکنند و در صورت مسافرت به یاسوج از سمت مارگون تردد میکنند.
نوروزی اضافه کرد: جاده هم مرز مارگون ۶ کیلومتر نیز خاکی دارد، ولی از سمت دیشموک ۲۰ کیلومتر دچار مشکل است.
نوروزی بیان داشت: روستاییان رودریش، پاتاوه آجم، میدان آجم و لیتون آجم از این مسیر رفت و آمد دارند.
وی افزود: این روستاها حدوداً ۷۹ خانوار هستند که به شغل کشاورزی «کشت شالی» و دامداری مشغول هستند و روستایی بسیار زیبا و گردشگر پذیر نیز محسوب میشود.
نوروزی گفت: جادههای دیشموک ازجمله پای پر، سرتنگ لیراب، شرنگ رنگ و رودریش و سرگچ از همین مسیر مله آسه عبور میکنند که با وجود جادههای خاکی که فقط با وانت قابل آمد و رفت میکنند، دچار مشکلات زیادی هستند.
جاده عشایری است!
مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: جاده ارتباطی رودریش به مارگون عشایری است.
علی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: جاده رودریش به مارگون از طریق «مله آسه» جاده عشایری اعلام شده که در حیطه کاری امور عشایر است.
وی تصریح کرد: بر حسب وظیفه ذاتی اگر جایی حتی عشایری اعلام شده باشد و اداره راهداری ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد، کار بازگشایی را انجام خواهد داد.
محمدی با اشاره به بازدید نماینده عمرانی سابق، مدیران کل دستگاههای دولتی و نماینده حوزههای چهارگانه کهگیلویه در سال گذشته تاکید کرد: در آن منطقه تصمیم گیری شد که «رود ریش به مله آسه و جاده جره کار دالون مارگون» در حیطه کاری امور عشایر قرار بگیرد.
وی حیطه کاری راهداری و حمل و نقل جادهای را از سمت «تنگ آسیو به آجم» اعلام کرد و گفت: در حال حاضر پنج کیلومتر از آن توسط پیمانکار در حال ساختن پل و زیر سازی است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان افزود: راه ارتباطی عشایری آن منطقه متعلق به بخش دیشموک کهگیلویه است که به عهده امور عشایر است که طی دو هفته قبل از رود ریش تا آجم کار بازگشایی توسط راهداری انجام شد.
به نظر میرسد هم افزایی دستگاهی مسئله بسیار مهم در خدمات رسانی به بخش دیشموک بوده که هر بار در سایه محرومیت، زخمی از زخمهای این منطقه نمایان شده که میتوان آن را با مقداری همت مرهم شد.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!