-
آینده جنگ اسرائیل با ایران چه خواهد شد؟
عباس عبدی -
«شافرج الله»
سیدمحمد مختاری -
ایران خانهی ماست؛ مسئولیت ایرانی بودن فراتر از هر تفاوتی
علیرضا تابش -
وقتی وفاداری استاندار به دولت قربانی روابط و رفاقتهای پشت پرده میشود»
یادداشت مخاطبان -
دفاع از ایران؛ به نام یا به ننگ!
فضلالله یاری -
جوابیهای به یک رسانه/ وقتی مدح بیمحتوا جای مطالبهگری رسانهای را میگیرد
حسن کریمی -
مرثیهای بر پروژههای نیمهتمام استان کهگیلویه و بویراحمد
بویار پارسه -
دیدهبان
هجیر تشکری -
عوارض شناسی تعطیلی خرد سیاسی در سطح میزان پیشرفت شهرستانهای چهارگانه
یاسین علویان سوق -
واقعیت مدیران 50 میلیاردتومانی و نقش «تاجگردون» در بحران مدیران اینستاگرامی!
اسلام ذوالقدرپور
- گفتگو و گزارش
- 0
- دوشنبه , 3 مهر 1402 -AM -01:40
رنج دیشموک در سایه محرومیتها/ بن بست ارتباطی ادامه دارد
بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد همچنان در سایه جولان محرومیت ها از اساسی ترین نیاز هر منطقه یعنی نبود جاده ارتباطی مناسب رنج می برد.

اَفتونیوز| حمیده تابش نژاد: با رشد راههای ارتباطی، سلامت، بهداشت و آموزش مردم هم ارتقا مییابد.
محرومیت تاریخی برخی از مناطق
استان کهگیلویه و بویراحمد که همواره سرزمین چهار فصل خطاب میشود و از حیث فضای گردشگری و توریستی و طبیعت بکر در نوع خود بی نظیر و چشم نواز است، در مناطقی از خود یک محرومیت بلند مدت و تاریخی را یدک میکشد.
جادههای روستایی و عشایری بخشهایی از استان کهگیلویه و بویراحمد مانند دیشموک با هر بارندگی عملاً از تردد خارج و و با رویارویی حوزههای سردسیری با برف، امکان عبور و مرور سخت میشود.
یکی از مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم ساخت و اصلاح جادههای روستایی بالای ۲۰ خانوار بود که باید مناطقی مانند کهگیلویه و بویراحمد بهتر و ویژهتر دیده شوند.
بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه دارای بالغ بر ۲۸ هزار نفر جمعیت، ۱۰۴ روستا و ۳۸ روستای دهیار محور است.
بخش دیشموک خود سرشار از ظرفیتهایی عظیم در حوزههای مختلف طبیعی، کشاورزی و معادن است که با توجه به عدم دسترسی به راه ارتباطی مناسب از وجود سرمایه گذار بخش خصوصی جا مانده و دیشموک همچنان برچسب محرومیت را بر پیشانی خود یدک میکشد.
در پی انتشار ویدئویی در فضای مجازی در مورد تعریض و بهسازی راه ارتباطی یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد به وسیله بیل و کلنگ با همکاری اهالی روستا خبرنگار مهر برای بررسی این موضوع پرداخت.
به گفته یکی از اهالی روستای «رود ریش و آجم» این مسیر ارتباطی سالهای زیادی است که از سوی مردم برای تردد و تأمین نیازهای اولیه با کمترین امکانات به وسیله بیل و کلنگ بازگشایی میشود.
علی خطیر افزود: این مسیر خاکی و سخت گذر در ادامه به روستاهای «سیلاب و کلوار» که چند سال پیش به بخش مارگون پیوست، متصل میشود.
وی ابراز داشت: در این مسیر ارتباطی با توجه به اتصال بخش دیشموک به شهرستان مارگون همیشه برای بازگشایی از سوی مسئولان سهل انگاری میشود.
خطیر بیان کرد: میطلبد مسئولان در کمترین زمان ممکن با توجه به خاکی بودن نسبت به بازگشایی آن اقدامات لازم را انجام دهند.
عبور فقط با خودروی کمک دار
بخشدار دیشموک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روستای «مله آسه» در مرز بین کهگیلویه و مارگون است و در حوزه استحفاظی کهگیلویه و متعلق به بخش دیشموک است.
علیرضا نوروزی گفت: جاده از «مورخانی به بند کر» در دسترس است که امکان عبور و مرور فقط با ماشین کمک دار وجود دارد.
بخشدار دیشموک تصریح کرد: مردم هنگام رفت و آمد به دیشموک از این جاده استفاده میکنند و در صورت مسافرت به یاسوج از سمت مارگون تردد میکنند.
نوروزی اضافه کرد: جاده هم مرز مارگون ۶ کیلومتر نیز خاکی دارد، ولی از سمت دیشموک ۲۰ کیلومتر دچار مشکل است.
نوروزی بیان داشت: روستاییان رودریش، پاتاوه آجم، میدان آجم و لیتون آجم از این مسیر رفت و آمد دارند.
وی افزود: این روستاها حدوداً ۷۹ خانوار هستند که به شغل کشاورزی «کشت شالی» و دامداری مشغول هستند و روستایی بسیار زیبا و گردشگر پذیر نیز محسوب میشود.
نوروزی گفت: جادههای دیشموک ازجمله پای پر، سرتنگ لیراب، شرنگ رنگ و رودریش و سرگچ از همین مسیر مله آسه عبور میکنند که با وجود جادههای خاکی که فقط با وانت قابل آمد و رفت میکنند، دچار مشکلات زیادی هستند.
جاده عشایری است!
مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: جاده ارتباطی رودریش به مارگون عشایری است.
علی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: جاده رودریش به مارگون از طریق «مله آسه» جاده عشایری اعلام شده که در حیطه کاری امور عشایر است.
وی تصریح کرد: بر حسب وظیفه ذاتی اگر جایی حتی عشایری اعلام شده باشد و اداره راهداری ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد، کار بازگشایی را انجام خواهد داد.
محمدی با اشاره به بازدید نماینده عمرانی سابق، مدیران کل دستگاههای دولتی و نماینده حوزههای چهارگانه کهگیلویه در سال گذشته تاکید کرد: در آن منطقه تصمیم گیری شد که «رود ریش به مله آسه و جاده جره کار دالون مارگون» در حیطه کاری امور عشایر قرار بگیرد.
وی حیطه کاری راهداری و حمل و نقل جادهای را از سمت «تنگ آسیو به آجم» اعلام کرد و گفت: در حال حاضر پنج کیلومتر از آن توسط پیمانکار در حال ساختن پل و زیر سازی است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان افزود: راه ارتباطی عشایری آن منطقه متعلق به بخش دیشموک کهگیلویه است که به عهده امور عشایر است که طی دو هفته قبل از رود ریش تا آجم کار بازگشایی توسط راهداری انجام شد.
به نظر میرسد هم افزایی دستگاهی مسئله بسیار مهم در خدمات رسانی به بخش دیشموک بوده که هر بار در سایه محرومیت، زخمی از زخمهای این منطقه نمایان شده که میتوان آن را با مقداری همت مرهم شد.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 ارزآوری ۲۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی برای کهگیلویه و بویراحمد
- 2 شرور سابقه دار در باشت دستگیر شد
- 3 خالی کردن حساب با پیامک جعلی ابلاغیه قضایی
- 4 کاهش ۱۵ درصدی ترددهای بیناستانی در جادههای کهگیلویه و بویراحمد
- 5 امحا ماینرهای کشف شده در کهگیلویه و بویراحمد
- 6 رئیس شورای شهر: ترافیک سنگین یاسوج چالش بزرگ پیش روی ماست
- 7 صدور حکم قاطع برای نانوایی متخلف گچسارانی در دام تعزیرات
- 8 خسارت زلزله دهدشت به ۱۰۰۰ واحد مسکونی
-
نشست احزاب اصلاحطلب و اصولگرا با استاندار/ «وحدت» و «همبستگی ملی» فصل مشترک جریانهای سیاسی استان/ گزارش و عکس
-
رئیس فرهنگ و ارشاد گچساران منصوب شد/ ابلاغ
-
مديرعامل شركت نفت گچساران: كتابخانههای شركت نفت گچساران بیش از 6 هزار نفر عضو دارد
-
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر شتاب و روند تکمیل پروژههای عمرانی و خدماتی شهر یاسوج تاکید کرد
-
استاندار: زیرساختهای گردشگری مذهبی توسعه مییابند
-
تذکر رئیسجمهور به منابر، رسانه ملی و نمازهای جمعه: از سخنان تفرقهافکنانه و اختلافبرانگیز بهشدت پرهیز شود
-
«وضعیت حساس کنونی» ؛ جنگ یا صلح؟!
-
«همایونفر» معاون اداره کل مسکن و شهرسازی استان شد/ ابلاغ
-
هتل ورزش یاسوج پس از سالها تکمیل میشود/ آگهی مناقصه
-
لاشه پهپاد هرمس بر دوش یک لر
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!