-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
حرمت امامزاده به متولی است
ضربالمثلی در زبان فارسی داریم که میگوید «حرمت امامزاده به متولی آن است». در لغتنامهها برای معنای متولی آمده «کسی که اداره امور مکان یا کاری را برعهده گرفته است» و از چیزی یا جایی نگهداری و محافظت میکند تا آسیبی به آن نرسد و احترام و اعتبار آن حفظ شود.
اَفتونیوز| مهرداد احمدی در یادداشتی نوشت: ضربالمثلی در زبان فارسی داریم که میگوید «حرمت امامزاده به متولی آن است». در لغتنامهها برای معنای متولی آمده «کسی که اداره امور مکان یا کاری را برعهده گرفته است» و از چیزی یا جایی نگهداری و محافظت میکند تا آسیبی به آن نرسد و احترام و اعتبار آن حفظ شود. به عبارتی، متولی با عمل خود، ضامن حفظ و بقای احترام و حرمت چیزی است که به او سپرده شده و طبیعی است که اگر او در حفظ این حرمت نکوشد، انتظار اینکه دیگران هم حافظ این حرمت باشند، انتظار بیهودهای است. عبارت «متولیان امور» نیز که معمولا برای صاحبان مسئولیتهای رسمی کشوری به کار میرود نیز اشاره به همین دارد که آن فرد مسئول، بهواقع با عمل و رفتار خود ضامن حرمت آن منصب و جایگاهی است که به او سپرده شده و به عبارتی، آن مسئول، مأموریت دارد که هرچه انجام میدهد، در چارچوب وظایف محوله باشد و حق ندارد که از این چارچوب تخطی کند که در صورت تخطی، حرمت جایگاهی را که به او سپرده شده، خدشهدار میکند و این همان معنای عملی ضربالمثل ابتدای یادداشت است که «حرمت امامزاده به متولی آن است». در این سالها و بهویژه در دو سال اخیر، اتفاقاتی رخ داده که این ضربالمثل را بارها به خاطر آورده است؛ نمونهاش دو رخدادی است که در هفته گذشته واقع شد. یکی از این دو برمیگردد به ماجرایی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران رخ داده است.
برای من و بسیاری دیگر، این دانشکده، عصاره فهم و معرفت در حوزه زبان فارسی است. همین امروز دوستی به عیادتم آمده بود و برایم کتاب «شرح مثنوی شریف»، تألیف مرحوم بدیعالزمان فروزانفر، از مجموعه انتشارات دانشگاه تهران را هدیه آورده بود؛ شرح ابیات از یک تا ۸۹۸. حال تصور کنید چه حالی به من دست داد وقتی این هدیه را گرفتم. چنان با احتیاط کتاب را ورق زدم، گویی جان عزیزی در لابهلای اوراق کتاب پنهان است. در صفحه دوم کتاب آمده «گنجینه تحقیقات ایرانی» و در صفحه چهارم نوشته شده «چاپ دیماه ۱۳۴۶ در چاپخانه دانشگاه تهران». حال فکر کنید چنین دانشکدهای از چنین دانشگاهی که مفاخری مانند فروزانفر و بهار داشته و امروز به استاد شفیعیکدکنی میبالد، کارش به جایی رسیده که رئیس دانشکده در جایگاه «متولی» که قرار بود حرمت مکانی را که مسئولیتش را بر عهده گرفته، نگه دارد، از انتصاب یک فردی بهعنوان استاد حمایت میکند و روابطعمومی دانشگاه در توجیه چنین کاری، اطلاعیه صادر میکند که فاصلهها دارد با چهرههایی که برشمردم. آیا باید فرض را بر این گذاشت که این «متولی» محترم اطلاع ندارد چنین انتصابی و نشاندن چنین فردی به جای آن مفاخر گرانسنگ زبان فارسی، به چه معناست؟ یعنی بپذیریم که از «شرح مثنوی شریف» رسیدهایم به اینجا؟ واقعا بپذیریم که این دانشکده با آن اعتبار مثالزدنی به اینجا رسیده است؟ اگر یک نفر بیاید و بگوید که دقیقا قصد همین است که آن اعتبار تبدیل به این «ادبیات» شود، چه میتوان جوابش را گفت؟ اما ماجرای دوم که عجیبتر است، سخن معاون محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که درباره ممنوعیت برگزاری کنسرت در شهرهای قم و مشهد گفته است «آیا تا به حال کسی در واتیکان کنسرت داده؟ مشهد و قم هم استثنای ما هستند؛ چون حرم اهل بیت(ع) اینجا هستند. در اروپا هم که ممکن است مثل من و شما به دین نگاه نکنند، این پذیرفته شده است که یانی میتواند در آکروپلیس برنامه موسیقی اجرا کند، اما در واتیکان نمیتواند. این ملاحظات اجتماعی و اعتقادی و مبنایی را آنجا هم میبینید». از این میگذریم که بلافاصله فیلمهایی از اجرای کنسرت در واتیکان و در حضور پاپ، در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از دقتنداشتن معاونت وزیر ارشاد در بیان چنین سخنی دارد و نیز از این هم میگذریم که کافی بود ایشان قبل از این اظهارنظر، حتی به صورت گذرا، سری به گوگل میزد تا از برنامههای کنسرت در میدان «سنپیتر» باخبر شود؛ ولی چگونه از مقایسه شهرهای قم و مشهد با واتیکان بگذریم؟ منظور آن معاونت محترم از این مقایسه چیست؟ آیا ایشان بهعنوان یک «متولی» امر، دارد از این میگوید که در ایران جاهایی وجود دارد که مستقل از تقسیمات کشوری مصوب و قانونی است؟ و آیا ایشان و وزارتخانهای که ایشان در آن سمت معاونت دارند، بر این عقیدهاند قانونی که همه باید به آن متعهد باشند، در این دو شهر قابل نقض است؟ یا اینکه نه، همانطور که در موضوع حجاب، بدون وجود قانون، متولیان امر ابتدا کارهایی انجام دادند و بعد تصمیم گرفته شد قانونی در پنهان برای آن تدوین شود، این سخن معاونت محترم هم حاکی از تصمیمی است که گرفته شده تا در تقسیمات جدید کشوری و احتمالا به همان شیوه قانون حجاب و عفاف، برای مستقلشدن این دو شهر از قوانین کشور و واتیکانسازی، قانونی در مجلس تصویب شود؟ اما هرچه هست و هر قصدی که در پیش است، فعلا این دو شهر مانند شهرهای دیگر لازم است که تابع قوانین کشور باشند و «متولیان» امر برای حفظ اعتبار آنچه مسئولش هستند و برای آنکه مردم هم به حوزه مسئولیت آنها احترام بگذارند، حرمت آنچه را متولیاش هستند، نگه دارند.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 ثبت نام۸۶۶۴ مادر دارای سه فرزند در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد
- 2 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 3 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 4 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 5 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 6 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 7 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 8 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- برگزاری بزرگداشت رئیس جمهور و همراهان در گچساران/حضور جالب تاجگردون
- اجتماع مردمی برای شهادت آیتالله رئیسی در یاسوج
- وقتی «شبکه دنا» سر مخاطبان کلاه میگذارد! / «پخش زنده» یا ضبط شده؟! / عکس
- جزئیات مرگ ۲ کودک در شهرستان دنا
- مجهز شدن تونلهای محور پاتاوه_ دهدشت به سیستم روشنایی ظرف ۴ ماه آینده
- زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد: ۸ تیر ۱۴۰۳ / آغاز تبلیغات انتخاباتی از ۲۳ خرداد
- صداوسیما «فرود سخت» را برای بینندگان غیرقابل تحمل کرد
- هشت خبری که دیشب، مردم را به اشتباه انداخت!
- پیام تسلیت رئیس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد در پی شهادت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و جمعی از همراهان ایشان
- انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در چه تاریخی برگزار میشود؟ / جزییات
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!