یادداشت
گفتگو و گزارش

موحد بانی اندیشه «لویی جرگه گرایی» در کهگیلویه

موحد در زمان شور و مشورت قبل از انتخابات خود را تابع خرد جمعی طوایف مختلف میداند اما بعد از راه پیدا کردن به بهارستان در دایره محدود طایفه و قوم سیاست های خود را به پیش می‌برد.

موحد بانی اندیشه «لویی جرگه گرایی» در کهگیلویه

اَفتونیوز| یادداشت مخاطبان: موحد بانی اندیشه لویی جرگه گرایی در کهگیلویه

 

 

«گردهمایی بزرگ سران قبایل افغانستان به منظور  تعیین رئیس دولت » را "لویی جرگه" می گویند.

در واقع، لویی جرگه اجلاس و گردهمایی است که برای تصمیم سازی در خصوص امور مختلف محلی، منطقه و ملی  از آن استفاده می شود.

 

سید محمد موحد سالهای  متمادی از این روش برای بحث انتخابات استفاده کرد، روش کار بدین گونه بود که ترکیبی از عناصر و نیروهای مختلف  با هدف تصمیم گیری در خصوص مسائل منطقه ای  انتخاب می شود اما در حقیقت تصمیم گیری در کار نیست و این افراد مطلع اند که بناست صرفا صحه و تاییدیه ای برای حضور انتخابات است.

 

طی سالها و از دهه  اغازین انقلاب اسلامی موحد درنهاد سازی این روش نهاده است یعنی ابتدا در یک جلسه و تعداد قلیلی موحد برای کاندیداتوری انتخاب میشد و اما اندک اندک این موضوع در سطح شهرستان اشاعه داده می‌شد.

 

موحد برونداد وضعیتی است که  در آن   بر روی ملا و ریش سفیدی تاکید می شود، در طی دهه های اخیر موحد و یاران اش از این روش سود جسته اما در جامعه امروز که هر فرد رای و نظر خاص خود را ملاک ومعیار مشارکت می داند  گرایش های قیم مآبانه روز به روز در حال کاهش اند آیا باز می‌توان با تکیه و تاکید بر لویی جرگه گرایی به بهارستان راه پیدا کرد.

 

نکته جالب ماجرا آن‌جاست که در این روش همه مسائل به حلقه اصلی لویی جرگه ختم می شود و بقیه مردم رها می شوند.

این در حالی است که یک نماینده مجلسی می  بایست نماینده همه مردم (حتی مخالفان اش) باشد نه اینکه یک حلقه محدود  که اغلب به فکر منافع فردی و شخصی خود می اندیشد تصمیم گیرنده اصلی شهرستان باشند و همه راه‌ها به آنها ختم شود

به نظر می‌رسد که فصل لویی جرگه گرایی به پایان رسیده است و دیگر نمیتوان با گردهمایی های این مدلی برای همگان و قاطبه مردم تصمیم گیری کرد.

بسیاری براین باورند، موحد  بعنوان یکی از بانیان  لوی جرگه گرایی است که هیچگاه در قاعده انتخابات به اندیشه سیاسی نظامند  رغبتی از خود نشان نداده است وبعد از انتخاب شدن وبدست آوردن کرسی مجلس شوریت قبائل را فراموش کرده و قبیله اندیشی و طایفه گرایی  را ملاک و معیار تعامل بین قوا قرارداده است.

این یادداشت نظر مخاطبان است و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 ناشناس 1402/3/31 18:11:11

    آقای موحد با چه عملکردی در این چهارسال،میخواد دوباره در انتخابات شرکت کنه،مشکل نوع دید موحده که نمایندگان دوره های قبل نیز اونو دنبال میکردن ،مثل کسی که از روی دست دیگری می‌نویسه

    پاسخ
  • 2 فرهنگی 1402/3/28 23:4:11

    موحد در سال های گذشته مردم را فریب داده است. اما مردم آگاه شده اند و فریب نمی خورند این بار

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها