یادداشت
گفتگو و گزارش

رئیس هیات مدیره جامعه باستان شناسی ایران:


چندین گورستان تاریخی کشور در سد خرسان سه زیر آب می‌رود/جنگل‌های زیادی در این بین نابود، مراتع و مسیر کوچ مردم منطقه زیر آب می‌رود

رئیس هیات مدیره جامعه باستان شناسی ایران گفت: چندین گورستان تاریخی کشور در سد خرسان سه زیر آب می‌رود و آنجا، کاوش‌های باستان شناسی بسیار اندکی انجام شده است.

چندین گورستان تاریخی کشور در سد خرسان سه زیر آب می‌رود/جنگل‌های زیادی در این بین نابود، مراتع و مسیر کوچ مردم منطقه زیر آب می‌رود

اَفتونیوز| نوروز رجبی در نشست رسانه‌ای با بیان اینکه از نظر ما سد خرسان سه را اگر همین امروز با همه هزینه‌هایی که شده تعطیل کنند به نفع کشور، منابع ملی و مردم ایران است، خاطرنشان کرد: این موضوع را همه کارشناسان دارند اعلام می‌کنند که نباید این سد احداث شود.

وی از نگرانی گسترده باستان شناسان، مَرمتگران، معماران، جامعه پزشکی، کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست در ارتباط با احداث سد خرسان سه خبرداد و اظهار داشت: سئوال ما اینجاست که چرا نباید به این خواستِ ها توجه شود؟

باستان شناس و رئیس هیات مدیره جامعه باستان شناسی ایران با تاکید بر اینکه احداث سد خرسان بدون تردید یکی از قتل گاه‌های آثار تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد است، یادآورشد: خسارت های این سد، همه جانبه و علاوه بر تخریب آثار تاریخی، باعث تخریب و نابودی مسائل محیط زیستی و اجتماعی هم خواهد شد.

رجبی گفت: چندین گورستان تاریخی کشور در سد خرسان سه زیر آب می‌رود و آنجا، کاوش‌های باستان شناسی بسیار اندکی انجام شده است.

وی با بیان اینکه با احداث این سد علاوه بر ویرانی آثار تاریخی شاهد زیان رساندن فراوان به محیط زیست خواهیم بود، خاطرنشان کرد: جنگل‌های زیادی در این بین نابود می‌شوند و مراتع و مسیر کوچ مردم منطقه زیر آب می رود.

این استاد دانشگاه افزود: زندگی اجتماعی مردم آسیب می‌بیند و بر جمعیت بیکاری در منطقه می‌افزاید و ناهنجاری‌های اجتماعی را بدون تردید در پی دارد.

رجبی با تاکید براینکه با احداث سد خرسان سه، اثرگذاری ناخوشایندی را بر اقلیم "دنا" بعنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های طبیعی کشور شاهد خواهیم بود، اظهار داشت: با بالا رفتن رطوبت، پوشش گیاهی و اقلیم منطقه کاملاً دگرگون می شود.

وی معتقد است: احداث این سد در راستای آبادانی کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و ما را در برابر آیندگان و تاریخ روسیاه خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره جامعه باستان شناسی ایران با طرح این سئوال که در کجای دنیا مراکز صنعتی آب بر را وسط بیابان برپا می‌کنند؟ ادامه داد: جای این صنایع در کنار دریا است و کرانه‌های دریایی ما نیز کم نیستند.

رجبی با اظهار تاسف از اینکه با چنین توجیحاتی شیرین ترین آب طبیعی کشور را برای صنعت هزینه می‌کنند، اظهار داشت: جای بسی تاسف است که بگویم اینها مشکلات جدی کشور است.

وی تاکید کرد که با احداث سد خرسان سه، بخش عمده ای از استان کهگیلویه و بویراحمد به بهانه آبادانی جای دیگر، نابود می‌شود و دره های پُرآب آن تبدیل به بیابان خواهد شد



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها