-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
- جوانان کهگیلویه وبویراحمدی در گیرو دار مشکلات ازدواج
- تلههایی که در کهگیلویه و بویراحمد جان میگیرند
افسانه ضرغامی زبان شناس؛
کمرنگ شدن فراگیری زبان بومی کودکان در کهگیلویه و بویراحمد؛ چرایی و تبعات آن
افسانه ضرغامی زبانشناس، در یادداشتی به چرایی کمرنگ شدن آموزش زبان بومی در بین کودکان کهگیلویه و بویراحمدی و تبعات آن پرداخته است.
اَفتونیوز| افسانه ضرغامی زبان شناس در یادداشتی نوشت؛ در این مختصر ابتدا میکوشم توجهات به این امر معطوف شود که چرا فراگیری زبان بومی در کودکان که یکی از بنیادیترین و ضروریترین حقوق هر انسانی است و نقش مهمی در تعیین افکار و هویت افراد دارد، بهمرور در منطقهی ما به حاشیه راندهشده و به این پرسش پاسخ داده میشود که کمرنگ شدن زبان محلی در سایهی یکسانسازی آموزش در جامعه، چگونه میتواند سازندگی را از فرد و در نهایت یک ملت سلب کند.
زبانشناسان براین باورند که هیچ زبانی بر زبانی دیگر برتری ندارد و همهی زبانهای دنیا میتوانند در نوع خود وظیفهی ایجاد ارتباط و انتقال فرهنگها را بهطور تمام و کمال انجام دهند. با اینحال زبانهای اقلیت بهدلیل امر «جهانی شدن»، عدم توجه به آموزش و فعالیتهای کم فرهنگی، بهسرعت در حال نابودی هستند. اتفاقی که در کشور ما بهدلیل عدم آموزش زبانهای بومی در کنار زبان رسمی، در حال رخ دادن است. استان ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و معمولا خانوادهها فرزندان خود را به فارسی حرف زدن ترغیب میکنند تا با ورود به مدارس و اجتماع دچار تبعیض نشوند و بتوانند پا به پای دیگران از فرصتهای آموزشی بهره ببرند. مشکل از آنجا پدیدار میشود که والدین سعی دارند زبان فارسی را که حتی زبان مادری آنها نیست و به آن اشراف کامل ندارند، نه بهعنوان زبان دوم بلکه بهعنوان زبان اول از بدو تولد به کودک خود بیاموزند. ازآنجاییکه اولین زبانی که کودک فرامیگیرد، نقش بسیار حیاتی در شیوهی تفکر و جهانبینیهای او دارد، آیا فراگرفتن نسخهای ضعیف از زبان فارسی که از شاهکارهای ادبیاتی و آرایههای آن تهی شدهاست، اولویت دارد؟ یا زبان بومی و محلی که طی هزاران سال تکامل یافتهاست و حاوی میراث فکری، تجربی، اسطورهای و روانی مردم یک قوم است؟
یافتههای علمی میتوانند به این پرسش پاسخ دهند. وین توماس و ویرجینیا کولیر وسیعترین مطالعات طولی در دنیا را روی ۲۱۰۰۰۰ کودک متعلقبه اقلیتهای بومی انجام دادند که این تحقیقات هم محیطهای شهری و هم روستایی را در ایالات متحده دربرمیگرفت. از بین تمام نمونهها، آن دانشآموزانی به بالاترین سطح دوزبانگی و نیز موفقیتهای درسی میرسیدند که زبان اصلی آموزششان، زبان مادری بود. دهها مطالعه و مشاهدهی کوچک و بزرگ و پراکنده نیز در این مورد، نتایج کمابیش مشابهی ارائه میدهند. در ادامه بهطور خلاصه به برخی از نتایج این بررسیها میپردازیم.
تاثیر زبان بومی بر یادگیری زبانهای دیگر: کودکانی که با تسلط بر زبان مادری خود و با دارا بودن مبنای محکم زبانی وارد مدرسه میشوند، در یادگیری زبانهای دیگر نیز موفقتر عمل میکنند. زیرا این دانش زبانی ناب میتواند توانایی شناختی و ادراکی آنها را تقویت کند بطوریکه مفاهیم را ورای صورت ظاهری کلمات و جملات درک کنند و ترجمههای بهتری برای آنها ارائه دهند. پس نداشتن تجربهی لازم در دانش زبان مادری نه تنها باعث میشود که بچهها به درک عمیقی از زبان و گنجینهی مفاهیم دست پیدا نکنند بلکه یادگیری همان زبان آموزشی در مدارس که در کشور ما فارسی است و یا زبانی دیگر مانند انگلیسی نیز مختل شود و در نتیجه زبانها نمیتوانند یکدیگر را بارورتر و غنیتر سازند.
توانایی ارتباطات فردی و اجتماعی: زبان مشترک سبب ایجاد یک فضای فکری عمیق مشترک است؛ با عدم یادگیری زبان بومی، کودک نمیتواند بهراحتی با محیط اجتماعی استان هماهنگ شود و ارتباط موثرتری مخصوصا با نسلهای متفاوت خانواده برقرار کند که در نهایت این امر موجب عدم درک متقابل میشود و شکاف نسلها را تشدید میکند. از جهتی فرد با داشتن دانش زبان بومی، خود را صاحب یک پشتوانهی فرهنگی میبیند که نقش مهمی در شکلگیری هویت او دارد. این هویت به او در ایجاد ارتباط و همزیستی با دیگر فرهنگها و ملیتها نیز کمک میکند تا این سرمایه را به اشتراک بگذارد و از دیگری تاثیر بپذیرد و درنتیجه جوامعی پویاتر و محیطی سازنده ساخته شود.
رشد تفکر و خلاقیت: هر زبان بومی بهعنوان یک حوزهی کلامی منحصربفرد دارای اصطلاحات، ساختارها و لغاتی است که ممکن است در زبان دیگری یافت نشوند. این موارد به ساخت مفاهیم جدید و شیوههای خاص تفکر در ذهن کودک منجر میشود. بهعنوان مثال آنها میتوانند مفاهیم پیچیدهتری مانند ریاضیات و علوم را بهتر یاد بگیرند و از شیوههای خلاقانهای برای حل مسائل بهره ببرند. بعلاوه جامعهای که در آن زبانهای بومی نادیده گرفته میشود، خود را از یک حوزهی گستردهی فکری محروم میکند و پیشرفت ملتها که در گرو کثرت اندیشهها و ایدههاست با مانع روبرو میشود.
حفظ و حراست از فرهنگ و تاریخ: یادگیری زبان بومی برای کودکان یک فرصت است تا آنها از تاریخ و فرهنگ منطقهی خود آگاهی پیدا کنند، به دنبال آن بگردند و در حراست از این تاریخچه و پیشینه کوشا باشند. حفظ هویت تاریخی و فرهنگی یک قوم، خود باعث حفظ همبستگی و اعتماد در منطقه میشود که از نتایج آن شکوفایی سرمایههای انسانی، عدم مهاجرت بیرویه و توسعهی اقتصادی در استان است.
بنابراین، حفظ زبان بومی نه تنها میتواند به یادگیری زبان فارسی که زبان رسمی کشور است و همچنین زبانهای دیگری مانند انگلیسی کمک کند، بلکه با حفظ تنوع فرهنگی و تنوع اندیشه سبب میشود جامعه نقش اجتماعی و اقتصادی مهمی را در عرصهی ملی و بینالمللی ایفا کند. پس بر ماست که با آگاهی بخشیدن به خانوادهها از تصمیمات نابخردانه مبنیبر به عقب راندن زبان بومی جلوگیری کنیم و سیاسیون و سرمايهگذاران نیز با دایرکردن مراکز فرهنگی و استفاده از ظرفیتهای مختلف به ترویج این مهم بپردازند.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 2 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 3 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 5 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- 6 دو عنوان برتر هلال احمر استان در یک جشنواره مهم ملی
- 7 رئیس جهاد کشاورزی استان: ریشهکنی تب مالت یک عزم ملی میخواهد
- 8 صحبت های معاون بنیادشهید کشور در یاسوج
- توضیحات «آذرفر» در خصوص وضعیت نامناسب جاده های عشایری / گلایه مدیرکل امور عشایر از بی توجهی مدیریت بحران استان
- تصاویری از وضعیت اسفناک جاده بین روستایی در بخش سوق
- آتش زدن بقایای کاه و کلش مزارع کشاورزی ممنوع است
- آماری جالب از « سومین» حقوق فوق نجومی مسئول دفتر نماینده کهگیلویه/ دریافتی «ابراهیم موحد» در فروردین 1402 چندبرابر حقوق یک کارگر بود؟! + سند
- هشدار رئیس جهادکشاورزی استان در خصوص آتشسوزی در جنگلها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد
- همه مدارس کهگیلویه و بویراحمد تجهیز میشوند
- سفر رئیس قوه قضائیه به کهگیلویه و بویراحمد
- اتمام سد «سرپری» نیازمند ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار است
- هشدار متولی ارشد کشاورزی استان نسبت به وقوع آتشسوزی در جنگلها و مراتع
- جاده«امامزاده نورالدین» به جای امید آفرینی فراموش شد!
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!