-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
افسانه ضرغامی زبان شناس؛
کمرنگ شدن فراگیری زبان بومی کودکان در کهگیلویه و بویراحمد؛ چرایی و تبعات آن
افسانه ضرغامی زبانشناس، در یادداشتی به چرایی کمرنگ شدن آموزش زبان بومی در بین کودکان کهگیلویه و بویراحمدی و تبعات آن پرداخته است.

اَفتونیوز| افسانه ضرغامی زبان شناس در یادداشتی نوشت؛ در این مختصر ابتدا میکوشم توجهات به این امر معطوف شود که چرا فراگیری زبان بومی در کودکان که یکی از بنیادیترین و ضروریترین حقوق هر انسانی است و نقش مهمی در تعیین افکار و هویت افراد دارد، بهمرور در منطقهی ما به حاشیه راندهشده و به این پرسش پاسخ داده میشود که کمرنگ شدن زبان محلی در سایهی یکسانسازی آموزش در جامعه، چگونه میتواند سازندگی را از فرد و در نهایت یک ملت سلب کند.
زبانشناسان براین باورند که هیچ زبانی بر زبانی دیگر برتری ندارد و همهی زبانهای دنیا میتوانند در نوع خود وظیفهی ایجاد ارتباط و انتقال فرهنگها را بهطور تمام و کمال انجام دهند. با اینحال زبانهای اقلیت بهدلیل امر «جهانی شدن»، عدم توجه به آموزش و فعالیتهای کم فرهنگی، بهسرعت در حال نابودی هستند. اتفاقی که در کشور ما بهدلیل عدم آموزش زبانهای بومی در کنار زبان رسمی، در حال رخ دادن است. استان ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و معمولا خانوادهها فرزندان خود را به فارسی حرف زدن ترغیب میکنند تا با ورود به مدارس و اجتماع دچار تبعیض نشوند و بتوانند پا به پای دیگران از فرصتهای آموزشی بهره ببرند. مشکل از آنجا پدیدار میشود که والدین سعی دارند زبان فارسی را که حتی زبان مادری آنها نیست و به آن اشراف کامل ندارند، نه بهعنوان زبان دوم بلکه بهعنوان زبان اول از بدو تولد به کودک خود بیاموزند. ازآنجاییکه اولین زبانی که کودک فرامیگیرد، نقش بسیار حیاتی در شیوهی تفکر و جهانبینیهای او دارد، آیا فراگرفتن نسخهای ضعیف از زبان فارسی که از شاهکارهای ادبیاتی و آرایههای آن تهی شدهاست، اولویت دارد؟ یا زبان بومی و محلی که طی هزاران سال تکامل یافتهاست و حاوی میراث فکری، تجربی، اسطورهای و روانی مردم یک قوم است؟
یافتههای علمی میتوانند به این پرسش پاسخ دهند. وین توماس و ویرجینیا کولیر وسیعترین مطالعات طولی در دنیا را روی ۲۱۰۰۰۰ کودک متعلقبه اقلیتهای بومی انجام دادند که این تحقیقات هم محیطهای شهری و هم روستایی را در ایالات متحده دربرمیگرفت. از بین تمام نمونهها، آن دانشآموزانی به بالاترین سطح دوزبانگی و نیز موفقیتهای درسی میرسیدند که زبان اصلی آموزششان، زبان مادری بود. دهها مطالعه و مشاهدهی کوچک و بزرگ و پراکنده نیز در این مورد، نتایج کمابیش مشابهی ارائه میدهند. در ادامه بهطور خلاصه به برخی از نتایج این بررسیها میپردازیم.
تاثیر زبان بومی بر یادگیری زبانهای دیگر: کودکانی که با تسلط بر زبان مادری خود و با دارا بودن مبنای محکم زبانی وارد مدرسه میشوند، در یادگیری زبانهای دیگر نیز موفقتر عمل میکنند. زیرا این دانش زبانی ناب میتواند توانایی شناختی و ادراکی آنها را تقویت کند بطوریکه مفاهیم را ورای صورت ظاهری کلمات و جملات درک کنند و ترجمههای بهتری برای آنها ارائه دهند. پس نداشتن تجربهی لازم در دانش زبان مادری نه تنها باعث میشود که بچهها به درک عمیقی از زبان و گنجینهی مفاهیم دست پیدا نکنند بلکه یادگیری همان زبان آموزشی در مدارس که در کشور ما فارسی است و یا زبانی دیگر مانند انگلیسی نیز مختل شود و در نتیجه زبانها نمیتوانند یکدیگر را بارورتر و غنیتر سازند.
توانایی ارتباطات فردی و اجتماعی: زبان مشترک سبب ایجاد یک فضای فکری عمیق مشترک است؛ با عدم یادگیری زبان بومی، کودک نمیتواند بهراحتی با محیط اجتماعی استان هماهنگ شود و ارتباط موثرتری مخصوصا با نسلهای متفاوت خانواده برقرار کند که در نهایت این امر موجب عدم درک متقابل میشود و شکاف نسلها را تشدید میکند. از جهتی فرد با داشتن دانش زبان بومی، خود را صاحب یک پشتوانهی فرهنگی میبیند که نقش مهمی در شکلگیری هویت او دارد. این هویت به او در ایجاد ارتباط و همزیستی با دیگر فرهنگها و ملیتها نیز کمک میکند تا این سرمایه را به اشتراک بگذارد و از دیگری تاثیر بپذیرد و درنتیجه جوامعی پویاتر و محیطی سازنده ساخته شود.
رشد تفکر و خلاقیت: هر زبان بومی بهعنوان یک حوزهی کلامی منحصربفرد دارای اصطلاحات، ساختارها و لغاتی است که ممکن است در زبان دیگری یافت نشوند. این موارد به ساخت مفاهیم جدید و شیوههای خاص تفکر در ذهن کودک منجر میشود. بهعنوان مثال آنها میتوانند مفاهیم پیچیدهتری مانند ریاضیات و علوم را بهتر یاد بگیرند و از شیوههای خلاقانهای برای حل مسائل بهره ببرند. بعلاوه جامعهای که در آن زبانهای بومی نادیده گرفته میشود، خود را از یک حوزهی گستردهی فکری محروم میکند و پیشرفت ملتها که در گرو کثرت اندیشهها و ایدههاست با مانع روبرو میشود.
حفظ و حراست از فرهنگ و تاریخ: یادگیری زبان بومی برای کودکان یک فرصت است تا آنها از تاریخ و فرهنگ منطقهی خود آگاهی پیدا کنند، به دنبال آن بگردند و در حراست از این تاریخچه و پیشینه کوشا باشند. حفظ هویت تاریخی و فرهنگی یک قوم، خود باعث حفظ همبستگی و اعتماد در منطقه میشود که از نتایج آن شکوفایی سرمایههای انسانی، عدم مهاجرت بیرویه و توسعهی اقتصادی در استان است.
بنابراین، حفظ زبان بومی نه تنها میتواند به یادگیری زبان فارسی که زبان رسمی کشور است و همچنین زبانهای دیگری مانند انگلیسی کمک کند، بلکه با حفظ تنوع فرهنگی و تنوع اندیشه سبب میشود جامعه نقش اجتماعی و اقتصادی مهمی را در عرصهی ملی و بینالمللی ایفا کند. پس بر ماست که با آگاهی بخشیدن به خانوادهها از تصمیمات نابخردانه مبنیبر به عقب راندن زبان بومی جلوگیری کنیم و سیاسیون و سرمايهگذاران نیز با دایرکردن مراکز فرهنگی و استفاده از ظرفیتهای مختلف به ترویج این مهم بپردازند.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!