-
پروژههای کلنگی!؟ چرا هیچ طرحی برای افتتاح در هفته دولت نیست؟/ به بهانه عرایض نماینده کهگیلویه در شورای اداری استان
علی صاحبی -
۱۹ مرداد؛ روزی برای دلسپردگان واژهها
علی سینا رخشنده مند -
روز خبرنگار و شعری از هوش مصنوعی
علی ضامنی پور -
جامعه ای که خبرنگارانش را حفاظت نکند، محکوم به نابینایی است
یادداشت مخاطبان -
برای آنان که صدای دیگراناند
مریم پارسا -
مدیر شایسته کیست؟
یادداشت مخاطبان -
آمارسازی ، پاسخ گریزی، وسکوت در برابر تخلفات گذشته / از استخدام های فله ای تا آمارهای صوری / دفتر آمار، نه دفتر اقدام / وقتی مدیر ارقام، از واقعیت عقب ماند.
ناشناس -
«غلامرضا پناه» ؛ مدیری از تبار بخشندگی
عنایت شیخی -
مردم آزاری به سبک پزشک متخصص
پیام واحد -
آب هست، اما برای دیگران!!!
سعید صفا دوست
مروری بر «اندیشه ایرانشهر و انحطاط آن» در نظام فکری سید جواد طباطبایی (قسمت اول)
طباطبایی این وضع ایران را «جدید در قدیم» نام می نهد. به این معنا که ایران وارد عصر جدید شد اما محتوای اندیشه سیاسی آن جز فکر قدیم فرتوت چیزی نبود، چرا که اندیشه سیاسی در آن به «انحطاط» کشیده و دچار «زوال» شده بود.

اَفتونیوز| امید نوروزی اصل : در همین ابتدا بگویم؛ به نظر بسیاری سید جواد طباطبایی از مهمترین متفکران ایران در قرن اخیر قلمداد می شود. چون نظام اندیشگی منسجم دارد و سامان فکری او تنها در خدمت ایران است و نه هیچ ایسم و ایدئولوژی دیگر.
آنچه برای طباطبایی مهم است وضعیت دشوارگی یا «پروبلماتیک» ایرانه.
نزاع فکری طباطبایی با متفکران، روشنفکران و اکتیویست های ایرانی معاصر کم نبود. با زبانی تند و تیز به نقد آنها می نشست. خودش می گوید عداوت شخصی با کسی ندارد اما نقد بی مهابای شبه فکر، شارلاتانی، کم فروشی و نادانی و پرمدعایی را وظیفه خود می داند. او با هر اندیشه ای که «ملیت ایرانی» را در فرع قرار دهد یا نادیده بگیرد سر ناسازگاری و ستیز دارد. خواه آن اندیشه برخاسته از بستر دیانت باشد یا هر مکتب و مرام مدرن. به همین دلیل است که مخالفان فکری او طیفی گسترده از ولایت مدارانند تا مارکسیست ها.
برای او آنچه مهم است ایران است و پرداختن به پروبلماتیک آن.
اما منظور او از «مشکل یا دشوارگی ایران» چیست؟
مشکل ایران وقتی بروز نمود که با مظاهر مدرنیته (تجدد) مواجه شد.
لابد می دانید که یکی از مهمترین مولفه های مدرنیته «اندیشه پیشرفت» است. غرب وقتی در قرون وسطی فرو رفته بود از دل سنت قرون وسطایی، به تدریج تغییراتی حاصل آمد. این تحولات جوشیده از دل سنت مسیحی - که زمانی متصلب محض بود - زمینه ساز آغاز رنسانس، از سده سیزده میلادی به بعد شد. هنرمندان و فیلسوفان صحنه بروز خلاقیت و شکوفایی فکر را فراهم دیدند. نقاشان و مجسمه سازان ایده های بدیع را اجرا نمودند و متفکران و فیلسوفان زمین اندیشه را شخم زدند. افکار فلسفی ویلیام اکام و فرانسیس بیکن بسیار موثر افتاد و دکارت با طرح سوژه شناسا یا سابجکتیویسم، آغازگر وجه فلسفی مدرنیته شد. این غوغای فکری فلسفی، فرصت تحولات در آرا و عقاید، علوم، سیاست،تکتولوژی، صنعت و جامعه را فراهم کرد و دنیای قدیم متوقف و عصر جدید آغاز شد. این تحولات تداعی گر یک سیر خطی «پیشرفت» می باشند و اندیشه پیشرفت به عنوان مولفه ای مهم از عصر جدید شمرده شد.
ایرانیان خفته و بی خبر از تحولات دنیا، ابتدا در نبرد شاه اسماعیل صفوی با عثمانی ها، در چالدران، و بعدتر و بیشتر در نزاع با روس ها در صفحات شمالی، چنان دچار هزیمت و گوشمالی شدند که به ناگاه از خوابی گران برخاستند و جهان را به لونی دیگر ملاحظه نمودند. اما این خیزش و برخاستن نتوانست آنها را از منجلاب سنت عقیم قدیم وارد عصر جدید نماید. گویی هیچ توانی برای این گذر دشوار، از طریق زاینده گی فکر، در وجودشان نبود.
این وضعیت غامض، بغرنج و پروبلماتیک ایران، نقطه عزیمت اندیشه سید جواد طباطبایی است.
حال سوال این است؛
چرا ایران، در مواجهه با تجدد، چنین زار و نزار و ناتوان و تهی از اندیشه سازنده و راهبردی شده بود؟
طباطبایی این وضع ایران را «جدید در قدیم» نام می نهد. به این معنا که ایران وارد عصر جدید شد اما محتوای اندیشه سیاسی آن جز فکر قدیم فرتوت چیزی نبود، چرا که اندیشه سیاسی در آن به «انحطاط» کشیده و دچار «زوال» شده بود.
انحطاط و زوال اندیشه سیاسی در ایران، فرضیه طباطبایی است. او برای ارزیابی و اثبات این فرضیه، تاریخ اندیشه سیاسی ایران را به تفصیل مطالعه و بررسی کرده است. همه رسائل مهم و دواوین شاعران دارای اعتبار را واکاوی نمود. به طرز پرشوری سرزمین اندیشه ایرانی را شخمید و بر اساس دریافت هایش بر فرضیه خود پای فشرد و آن را نظریه نامید. اما منظور استاد از نظریه زوال اندیشه سیاسی چیست؟
ذکر این نکته لازم است که؛ زوال به معنای انهدام و نیستی نیست. بلکه به معنای لاغر و رنجور شدن است. ضمنا این نکته هم اضافه شود که اندیشه سیاسی یکی از عناصر فرهنگ است. ممکن است یک عنصر فرهنگی دچار زوال و عنصری دیگر فربه گردد. ...
ادامه دارد
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 مشکل توزیع کود یارانهای در کهگیلویه و بویراحمد مرتفع شد
- 2 کاهش ۱۸ درصدی سرقت در کهگیلویه
- 3 شهرک صنعتی خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می شود
- 4 کشف ۳۰۸ کیسه آرد قاچاق در کهگیلویه وبویراحمد
- 5 مدیرعامل آبفا استان: تکمیل تصفیهخانه دهدشت ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
- 6 ارزآوری ۲۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی برای کهگیلویه و بویراحمد
- 7 شرور سابقه دار در باشت دستگیر شد
- 8 خالی کردن حساب با پیامک جعلی ابلاغیه قضایی
-
گزارش عملکرد یکساله «تاجگردون» در روز تجلیل از خبرنگاران/ از سرمایهگذاری کلان در گچساران و باشت تا حواشی شهرداری دوگنبدان/ جزییات و تصاویر
-
پتروشیمی چرام و پالایشگاه بهمئی مجوزات لازم را دارند/ اولویت دهدشت، بیمارستان است/ اتحاد در کشور در تاریخ بینظیر بود/ یک تجلیل ماندنی
-
مدیرکل انتقال خون: در شاخصهای اهدای خون جزو سه استان برتر کشور هستیم/ مشارکت پایین جوانان و بانوان چالش اصلی اهدای خون است
-
مسئولیت جوان هماستانی در صنعت نفت و گاز + عکس
-
امضای تفاهمنامه همکاری میان هلدینگ خلیجفارس و بانک رفاه/ تأمین مالی طرحهای صنایع پلیمر گچساران و پتروشیمی دهدشت در اولویت اول همکاری
-
هیئت رئیسه شورای شهر دوگنبدان انتخاب شدند/ جزییات
-
مهار آتشسوزی در مرکز ضایعاتی دوگنبدان با تلاش آتش نشانان
-
ضارب خیابانی بانوی گچسارانی دستگیر شد
-
کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ ایستگاه شتابنگار زلزله نسل جدید راهاندازی کرد
-
رفع ابهام رئیس اورژانس استان از تعطیلی موقت یک پایگاه در زیلایی
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!