-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
نقدي بر دستورات خودرويی

اَفتونیوز _ بازديد سرزده رييسجمهور از انبار و خط توليد ايران خودرو، چند نكته داشت. اول اينكه براي بار نخست نيست كه صنعت خودروسازي كشور با دستوراتي از سوي مقامات ارشد دولتي مواجه ميشود، در دورههاي قبلي نيز شاهد دستورات گوناگوني از سوي روساي جمهور و مقامات ديگر كشور بودهايم و اين اتفاقات بارها در تاريخ خودروسازي كشور تكرار شده است؛ اما اين سوال مطرح ميشود كه مگر بازار اقلام خوراكي (تخممرغ و سيبزميني و ...) با سياستهاي دستوري تغييري داشتهاند كه اين تغيير با سياستهاي دستوري در صنعت خودرو رخ دهد؟ يكي از دستورات رييسجمهور افزايش 50 درصدي توليد در سال آتي بود؛ اين دستور عجيب است، چراكه همه كشورهاي دنيا براي سال 2022 كاهش توليد در نظر گرفتهاند و اين موضوع هم به اين دليل است كه مساله «چيپست» در دنيا همچنان به صورت يك معضل باقي مانده و حل نشده است. در واقع همه شركتها با كمبود چيپست مواجه هستند و گفته شده اين مشكل احتمالا در سال 2023 حل خواهد شد. لذا انتظار اينكه خلاف جهت كشورهاي ديگر در توليد خودرو شنا كنيم، انتظار درستي نيست. همچنين در مورد توليد خودروي اقتصادي نيز بايد اين نكته را خاطرنشان كرد كه اگر بخواهيم خودرويي (حدود 5 تا 6 هزار دلاري) توليد كنيم، بايد آن را در تيراژ بسيار بالا توليد كرد و بالا بردن تيراژ نيز نيازمند قطعه است. بدان معنا كه قطعات توليدي آن نيز بايد موجود باشد يا به اندازهاي توليد شود كه خودرويي به دليل نبود آن بر زمين نماند. اساسا نميتوان خودرويي را با اين قيمت به بازار و با ميزان توليد 50 هزار دستگاه معرفي كرد. موضوع ديگري كه رييسجمهور به آن اشاره كرد، جايگزين كردن خودروهاي فرسوده با جديد بود. براي خارج كردن خودروهاي قديمي و جايگزين كردن آن با خودروي جديد نيز به زمان و تكنولوژي نياز است و نميتوان فردا اعلام كرد تيبا از خط توليد خارج و تيباي اسپلاس وارد شد. اين موضوع مهمي است كه پلتفرمها قديمي شدهاند و نياز به تغيير وجود دارد.
متاسفانه بايد گفت مافيايي كه در صنعت خودروسازي كشور وجود دارد به اندازهاي در همه عرصهها نفوذ دارند كه متاسفانه واقعيت را خلاف آنچه در حال رخ دادن است، نشان ميدهند و در نهايت باعث شكلگيري اين انتظارات از بازار خودرو شدهاند. آنچه مسلم است توليد خودرو در ايران به شرط افزايش 50 درصدي و رسيدن آن به 1.5 ميليون دستگاه نهايتا بايد در 4 مدل توليد باشد و اگر قرار است تنها در اين 4 مدل خودرو توليد شود به اين معني است كه در ايران نيز مانند دنياي كمونيستي همه شبيه به هم خودرو بخرند كه مسلما اين موضوع مطلوب بازار ايران نيست. پس بايد واردات خودرو تسهيل شود تا بتوان نياز مردم را تامين كرد. اگر نياز به خودرو در كشور از توليدات جهاني تامين شود آن زمان ميتوان تصميم گرفت كه خودرو در ايران در سه يا چهار مدل تامين شود و در آن صورت براي بقيه افرادي كه توان خريد خودروي خارجي را ندارند، تصميم گرفت تا از اين توليدات استفاده كنند.
زماني كه در واردات بسته است، كشور در تحريم قرار دارد، تامين منابع از بانكهاي بينالملل هم صورت نميپذيرد و فاينانس نيز با مشكلات خاص خود روبهرو است، چطور ميتوان انتظار توليد بالاتر داشت؟ آن هم توليد كالايي كه نيازمند سرمايه در گردش و نقدينگي بالايي است. زماني كه از 50 درصد افزايش توليد صحبت ميشود يعني 50 درصد افزايش سرمايه در گردش كه بايد مسوولان منبع تامين اين سرمايه در گردش را نيز اعلام كنند.
ضمن آنكه خودروهاي دپو شده امروز ناشي از اشتباهات مستقيم وزير صمت است كه براي افزايش توليد خودرو به خودروسازان فشار آورده و مديران آنها هم توليدات را افزايش دادند با وجودي كه ميدانستند عملا امكان اين افزايش توليد وجود ندارد. در حال حاضر هر چند اين خودروهاي دپو شده را بتوانند عرضه كنند، اما مجددا تا دو ماه بعد از آن توان توليد كم خواهد شد.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!