یادداشت
گفتگو و گزارش

نگاهی به وضعیت کودکان کار در یاسوج/ کار یا تکدی‌گری؟!

نگاهی به وضعیت کودکان کار در یاسوج/ کار یا تکدی‌گری؟!
افتونیوز - زین العابدین ذبیحی

همه ما روزانه به نوعی با این موضوع مواجه می شویم. هنگامی که در حال مسافرت خودرویی درون شهری به پشت چراغ های قرمز سطح شهر بخصوص دو محدوده میدان امام حسین (ع) و فلکه سنگی راهنمایی یاسوج می رسیم، شاهد هجوم کودکانی از سن 3 سال به بالا به کنار خودروها هستیم. کودکانی که در اصطلاح به بچه های کار شناخته می شوند. اما آنچه در واقعیت هست تقاضای این بچه ها به معاش رایگان و یا شستشوی اجباری شیشه های خودرو می باشد که علیرغم مخالفت های رانندگان خودرو با بی توجه هایی از طرف این کودکان مواجه خواهند شد. اینکه این بچه های به اصطلاح کار چرا رو به تکدی گری آورده اند و با قسم دادن سرنشینان خودرو تقاضای وجه نقد می کنند و روزانه با انواع گفتارها و رفتارهای ناشایست روبرو می شوند، پاسخی است که مسئولین باید جوابگو باشند. مسئولینی که هر روز در جلسات استانداری واقع در میدان امام حسین(ع) شهر یاسوج حضور می یابند و این کودکان را از نزدیک مشاهده می کنند و بدون دغدغه و بی توجهی از کنار این کودکان عبور می کنند.

اگر مقایسه ای کوتاه با کلان شهرها شود می توان به این نتیجه رسید که در این شهرها به دلایل مشکلات اقتصادی و هزینه های بالای زندگی و شاید عوامل دیگری از قبیل اعتیاد والدین به مواد مخدر و ... باعث شده که بچه های کار به چهار راههای خیابان ها جهت امرار معاش تکیه کنند. اما در شهر یاسوج که شهری کوچک و قبیله ای است آیا این موضوع صادق است؟ آیا زیبنده این شهر کوچک هست؟ آیا مسئولی تا الان پیگیر این موضوع بوده است؟ آیا اطلاعاتی در خصوص خانواده این کودکان هست؟ آیا تا الان مسئولی از خود پرسیده که این کودکان تا ساعت 12 شب در این میادین و چهارراهها چکار می کنند؟ آیا کسی به آینده این کودکان فکر کرده است که بزه کار خواهند شد یا آدم حسابی؟ قطعا کودکی که با آموزش های تکدی گری رو به گدایی می آورد، در آینده نه چندان دور با آموزش های دیگر رو به زورگیری، فروش مواد مخدر و ... خواهد آورد.

کلام آخر اینکه اگر مسئولین این استان افرادی دلسوز، انقلابی و متعهد به کار بودند ضمن پاسخ به این سوالات نمی گذاشتند که موضوع کودکان کار در این شهر رواج پیدا کند و چهره زشتی به رخ زیبای این شهر بکشد.

شهری که با پینه های کاری دست پدرانمان به مانند رنگین کمانی زیبا ساخته شده بود، اکنون دچار دستخوش رنگ های تکدی گری کودکانی شده که خود نیز دستخوش بی توجهی مسئولین استان می باشد.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 8 نظر

  • 1 آقای بی خیال 1400/11/20 8:28:31

    اصلی ترین مشکل که در جامعه داریم خود مدیران نالایق و بی سواد میباشند .شاید مدرک تحصیلی داشته باشند اما تحصیلات آنها مرتبط با کارشان نیست که این خود نوعی بی سوادی محصوب میشودو .افرادی بی کفابت که به قول دوستمان خودشان با التماس و گدایی این جایگاه های مدیریتی را غصب کردن .یکی از این دستگاههای مرتبط با کودکان کار و خیابانی اداره کل بهزیستی میباشد که هر ده جلسه یک جلسه استانداری را شرکت میکنند و آن یک جلسه هم مدیر کل نیست ،یکی از کارشناسان حضور پیدا میکنند به قول معروف که (گل پاش نه پتی بو).حال با این همه مشکل در جامعه و نبود مدیر انقلابی چرا آقای استاندار در این خصوص اقدامی نمیکند و مدیر بهزیستی را زودتر معرفی نمیکند .شاید آقای استاندار استان هم از همان دسته مدیرا نالایق و بی توجه و بی کفایت باشد . استغفرالله .خدایا مارا ببخش غیبت مدیران را کردیم. مقصر شمائید که این حرفهای بی ربط را میزنید .اصلا مشکل از خود این کودکان کار است .بی خیال همه چی باشید بابااوضاع خودش درست میشود.

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1400/11/19 21:24:5

    وضعیت توالت های عمومی یاسوج دقیقا نماد و جلوه‌ای از شعور مدیریتی و مدیریت مسئولان مربوطه هست. یعنی به هر اندازه کثیف، بو دار باشه فکر مسئولان مربوطه همینجوریه..وقتی ۳۰ ساله نتونستن چهارتا توالت بسازند و نگهداریش کنند.

    پاسخ
  • 3 امین 1400/11/19 21:19:51

    بعضی با مرام هستند رایگان کار میکند

    پاسخ
  • 4 خانلی 1400/11/19 21:19:14

    درامدشون از دکترها بیشتره

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1400/11/19 21:18:23

    یک مطلب در باب گداهای سیاست بنویسید

    پاسخ
  • 6 مجلسی 1400/11/19 20:49:11

    افران ....زدی وسط خال....یکی باید مدیرانی که خودشان، برای مدیریت گدایی میکنند را جمع کند یک گدا صدها دروغ، مظلوم نمایی و حیله را برای رسیدن به پول به کار میگیرد.......... برخی از افراد نیز برای رسیدن به مسئولیت و نمایندگی و هر چیزی همین کارها را انجام میدهند و در هر خانه‌ای و نزد هر شخصیتی گداییی میکنند

    پاسخ
  • 7 اصالت 1400/11/19 20:42:50

    جناب از مدیرانی که خودشان همه چیز خود را زیر پا میگذارند برای یک پُست خوار و ذلیل میشوند و گدایی یک پُست مدیریت یا کرسی نمایندگی میکنند انتظار دارید معضل گدایی بچه های به طاهر کار را حل کنند؟؟؟@@ ان‌ها نیز مانند برخی از همین بچه ها کار به ظاهر مدیر هستند اما با التماس و فشار اندک قدرتی گدایی میکنند از کسانی که گدایی پیششان عیب نیست مطالبه از بین بردن گدایی نکنید ان‌ها تفاتشان با گداهای خیابانی، تنها یک دست کت شلوار می باشد.وگرنه گداترین و کوچکترین افراد هستند

    پاسخ
  • 8 ناشناس 1400/11/19 20:38:28

    مسول انقلابی کجا بود فقط مشغول چپاول و پر کردن جیب خودشون و بچه هاشون و رایزنی برای استخدام بچه هاشون تو فلان و فلان و فلان اداره اند توجه کنیم دلیلش چیه که واقعا بچه های مسولین همه جاهای خوب سر کارند در حالی که همه هم کلاس ما بودند و اکثرا رفوزه بودن

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها