-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
«مقننه در قامت اجراییه»

افتونیوز - محسن خرامین چه در قانون اساسی مشروطه و چه بعد از انقلاب اسلامی به جهت تأثیرپذیری این قوانین از قانون اساسی کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه، سه قوه تعریف و بر تفکیک آنها از همدیگر بهعنوان میراث اندیشهای «شارل منتسکیو» تأکید شده است. بااینوجود اما در سالهای اخیر این تفکیک جای خود را به تداخل و تزاحم داده است و دیگر نمیتوان از استقلال در دو قوه مجریه و مقننه سخن گفت. تداخلی که سبب قدرتبخشی به یکی از این قوا نشده و تنها تمرکز را در قوه مجریه به وجود آورده است و قوه مقننه را عملاً به سمت انفعال بیشتر هل داده است. این موضوع سبب شده تا بارها تأکید شود که مجلس برخلاف تأکید صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دیگر در رأس امور نیست و تنها گاهی صداهای درهم «دو دو» اعتراضی نمایندگان در صحن مجلس برای موضوعات معمولی و روزمره به گوش برسد. کارکرد مجلس قانونگذاری است و دراینبین رأی مردم مطابق قانون نمیتواند اجازه کار اجرایی و دخالت در اجرا را بدهد که بهطور مثال اگر این رأی ملاک باشد پس منتخبان شورای شهر نیز میتوانند چنین ادعاهایی را مطرح کنند. چنین فاصلهگیری از قانونگذاری و نظارت بر کار سایر قوا و دستگاهها و همچنین تداخل کاری با قوه اجراییه در مجلس یازدهم به اوج خود رسیده است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم در همان ابتدای شروع به کار مجلس در دیدار با اعضای شورای نگهبان در یک گزاره کوتاه برای چهار سال آینده مجلس تعیین تکلیف کرد و گفت: «مصممیم اولویت مجلس را از تقنین به نظارت تغییر دهیم.» این مجلس در سال اول فعالیت خود بهواسطه برخی تذکرات در رابطه با عملکرد دولت دوازدهم عملاً نقش یک تماشاگر را داشت و تنها به حملات لفظی به ظریف و روحانی اکتفا کرد. کمتجربگی و عجول بودن در کار مجلس و هیات رئیسه در مدیریت آن و عدم تعامل دولت با مجلس و همچنین اظهارات و برخی اتفاقات ازجمله بیتوجهی به تمام اصول تشریفات در سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به روسیه بر ضعف و ایرادات افزود. مجلس اما همهچیز را به دولت انقلابی آینده حواله میکرد که با آمدنش کار واقعی مجلس نیز کلید زده خواهد شد. 220 نماینده مجلس در یک اقدام کمسابقه و شاید هم بیسابقه در تاریخ نهاد مجلس به حجتالاسلام رئیسی نامه نوشتند و از وی دعوت کردند که در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری نامزد شود. در ایام انتخابات نیز اکثر نمایندگان در نقش روسا و اعضای ستاد انتخاباتی رئیسی حاضر شدند. با آمدن دولت جدید اما همان اندک نقش انتقادی و اعتراضی مجلس نیز کاملاً به حاشیه رفت. نمایندگان زیادی برای رفتن از مجلس و حضور در دولت شروع به لابی، فشار و فضاسازی کردند و چند تن از نمایندگان قید نمایندگی مردم را زده و به دولت پیوستند؛ این در حالی بود که این جابجایی در خردادماه از سوی رهبری صریحاً نهی شده بود. اوج این درهم تنیدگی مجلس و دولت جدید در جلسات بررسی رأی اعتماد مجلس به وزرا خود را نشان داد. در این جلسات مخالفان وزرا از موافقان موافقتر صحبت کردند. در برخی محافل گفته شد مجلسیها و بهویژه رئیس مجلس در معرفی و حذف برخی از گزینهها برای وزارتخانهها نقش و دخالت مستقیم داشتند. به همین خاطر باید مجلس را بخشی از دولت دانست که همانند سایر بخشهای موازی با دولت خود را در موفقیت سهیم و گاهی صاحب میداند اما مسئولیت هیچ بحران و شکستی را در ادامه بر عهده نخواهد گرفت و این احتمال وجود دارد که همچون گذشته در بحرانها ژست اپوزیسیون و طلبکار دولت به خود گیرد. زمانی مجلسیهای امروز، رسانهها و طرفدارانشان مجلس دهمیها را ضعیفترین مجلس تاریخ میخواندند اما در همان زمان مشخص بود که آن به تعبیر اصولگرایان ضعیفترین مجلس برآیند مسیری بود که آن خروجی را در پی داشت و حالا بعد از مجلس دهم بسیاری با حسرت از حداقل کارکرد همان مجلس دهم یاد میکنند و همچون همیشه «یادش به خیر»ی بر زبان جاری میکنند که حداقل تکچهرههای مستقل و منتقدی در درون خود داشت. در تاریخ معاصر دورههای فترت مجلس بارها تکرار شده است، اما میل به تشکیل و داشتن یک مجلس قوی از مشروطه تاکنون از خواستهای مردم بوده است و برای آن تلاش کردهاند. در چند مجلس قبل به جهت نزدیکی برخی نمایندگان مجلس به دولتهای مستقر کلمه «وکیل الدوله» در سطح رسانهها و افکار عمومی مصطلح شده بود ولی به نظر میرسد این کلمه دیگر از حیز انتفاع خارجشده است و باید در پی یک عبارت جدید بود. ضعف مجلس و نزدیکی آن به دولت در شکل دست کشیدن از کارکردها و وظایف را نمیتوان با قطعیت نوعی همدلی و همگرایی مثبت و مؤثر تلقی کرد که اتفاقاً میتواند به بیدولتی و انحلال یکی از این دو منجر شود. در یک نظام سیاسی برخوردار از دولت و مجلس تقابلات سیاسی و نزاع دموکراتیک با رعایت حریم قوا راهحل بهتری در جهت امر سیاسی است.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!