-
پروژههای کلنگی!؟ چرا هیچ طرحی برای افتتاح در هفته دولت نیست؟/ به بهانه عرایض نماینده کهگیلویه در شورای اداری استان
علی صاحبی -
۱۹ مرداد؛ روزی برای دلسپردگان واژهها
علی سینا رخشنده مند -
روز خبرنگار و شعری از هوش مصنوعی
علی ضامنی پور -
جامعه ای که خبرنگارانش را حفاظت نکند، محکوم به نابینایی است
یادداشت مخاطبان -
برای آنان که صدای دیگراناند
مریم پارسا -
مدیر شایسته کیست؟
یادداشت مخاطبان -
آمارسازی ، پاسخ گریزی، وسکوت در برابر تخلفات گذشته / از استخدام های فله ای تا آمارهای صوری / دفتر آمار، نه دفتر اقدام / وقتی مدیر ارقام، از واقعیت عقب ماند.
ناشناس -
«غلامرضا پناه» ؛ مدیری از تبار بخشندگی
عنایت شیخی -
مردم آزاری به سبک پزشک متخصص
پیام واحد -
آب هست، اما برای دیگران!!!
سعید صفا دوست
شَربِه

اَفتونیوز _ شاهرضا دیودیده : شَربِه ، شَروِه یا مرثیه ، نوع و سبکی از شیون و عزاداری هست که بصورت آواز غمگین توسط زنانی که تقریبا صدای خوبی دارند با لهجه محلی در وصف فرد متوفی خوانده میشود.
به عبارت دیگر شَربِه یا شَروِه به نغمه های جانسوزی گفته میشود که زنان این مرز و بوم بویژه زنان خطه جنوب و جنوب غرب ایران که خواستگاه اصلی شَربِه می باشد در وصف عزیزان از دست رفته خود و معمولا بر سر مزارش می خوانند و بقیه زنان با گریه و زاری همراهیش می کنند.
اینکه از کی و چه موقع شَربِه خوانی در وصف اموات باب شده دقیقا معلوم نیست ولی به نظر میرسد ضجه و مویه که امروزه بیشتر شَربِه گفته میشود به اشکال گوناگون در همه اعصار بوده بطوریکه شاید میتوان گفت همزاد بشر می باشد.
در بعضی نقاط با موسیقی غمگین و نی ، زنی را که شَروِه میخواند همراهی می کنند.
به این نوع عزاداری مداحی هم گفته میشود چرا که در مدح و بزرگی فرد متوفی خوانده میشود.
این سبک شیون و عزاداری عموما در بین زنان عشایر رایج است ، البته شَربِه خوانی فقط مختص زنان نیست در بعضی جاها توسط مردان هم اجرا میشود.
از نکات قابل توجه در شَربِه خوانی اینکه هر چه فرد متوفی عزیزتر ، معروفتر ، شجاعتر و داناتر باشد شعرهای خوانده شده متناسب با صفات فرد فوت شده به مراتب جانسوزتر خواهد بود و معمولا شَربِه خوان از صفات و خصوصیات خوبی که فرد فوت شده در زمان حیات داشته در شعرهایش استفاده میکند ، ضمنا اشعار بکار رفته در شربه متناسب با زن یا مرد بودن فرد فوت شده تنظیم و خوانده میشود.
خواندن شَربِه در سوگ فرد متوفی اثری قوی بر روح ، روان و جسم نزدیکان و بستگان سببی و نسبی مرحوم یا مرحومه دارد بطوریکه هنگام یادآوری خصوصیات خوب فرد فوت شده بر شدت گریه و زاری آنها افزوده میشود و بر سر و سینه خود میزنند و نهایتا بطور معجزه آسا و به مرور در تسکین آلام آنها تاثیر فراوانی دارد.
این رسم دیرین در اکثر نقاط عشایری و روستایی همچنان به قوت خود باقیست اگر چه به واسطه زندگی شهری و شهرنشینی دربعضی جاها کمرنگ شده و جای خودش را به مداحی به سبک امروزی که عموما توسط مجری مراسم اجرا میشود داده است.

نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 مشکل توزیع کود یارانهای در کهگیلویه و بویراحمد مرتفع شد
- 2 کاهش ۱۸ درصدی سرقت در کهگیلویه
- 3 شهرک صنعتی خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می شود
- 4 کشف ۳۰۸ کیسه آرد قاچاق در کهگیلویه وبویراحمد
- 5 مدیرعامل آبفا استان: تکمیل تصفیهخانه دهدشت ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
- 6 ارزآوری ۲۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی برای کهگیلویه و بویراحمد
- 7 شرور سابقه دار در باشت دستگیر شد
- 8 خالی کردن حساب با پیامک جعلی ابلاغیه قضایی
-
گزارش عملکرد یکساله «تاجگردون» در روز تجلیل از خبرنگاران/ از سرمایهگذاری کلان در گچساران و باشت تا حواشی شهرداری دوگنبدان/ جزییات و تصاویر
-
پتروشیمی چرام و پالایشگاه بهمئی مجوزات لازم را دارند/ اولویت دهدشت، بیمارستان است/ اتحاد در کشور در تاریخ بینظیر بود/ یک تجلیل ماندنی
-
مدیرکل انتقال خون: در شاخصهای اهدای خون جزو سه استان برتر کشور هستیم/ مشارکت پایین جوانان و بانوان چالش اصلی اهدای خون است
-
مسئولیت جوان هماستانی در صنعت نفت و گاز + عکس
-
امضای تفاهمنامه همکاری میان هلدینگ خلیجفارس و بانک رفاه/ تأمین مالی طرحهای صنایع پلیمر گچساران و پتروشیمی دهدشت در اولویت اول همکاری
-
هیئت رئیسه شورای شهر دوگنبدان انتخاب شدند/ جزییات
-
مهار آتشسوزی در مرکز ضایعاتی دوگنبدان با تلاش آتش نشانان
-
ضارب خیابانی بانوی گچسارانی دستگیر شد
-
کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ ایستگاه شتابنگار زلزله نسل جدید راهاندازی کرد
-
رفع ابهام رئیس اورژانس استان از تعطیلی موقت یک پایگاه در زیلایی
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!