-
آینده جنگ اسرائیل با ایران چه خواهد شد؟
عباس عبدی -
«شافرج الله»
سیدمحمد مختاری -
ایران خانهی ماست؛ مسئولیت ایرانی بودن فراتر از هر تفاوتی
علیرضا تابش -
وقتی وفاداری استاندار به دولت قربانی روابط و رفاقتهای پشت پرده میشود»
یادداشت مخاطبان -
دفاع از ایران؛ به نام یا به ننگ!
فضلالله یاری -
جوابیهای به یک رسانه/ وقتی مدح بیمحتوا جای مطالبهگری رسانهای را میگیرد
حسن کریمی -
مرثیهای بر پروژههای نیمهتمام استان کهگیلویه و بویراحمد
بویار پارسه -
دیدهبان
هجیر تشکری -
عوارض شناسی تعطیلی خرد سیاسی در سطح میزان پیشرفت شهرستانهای چهارگانه
یاسین علویان سوق -
واقعیت مدیران 50 میلیاردتومانی و نقش «تاجگردون» در بحران مدیران اینستاگرامی!
اسلام ذوالقدرپور
شَربِه

اَفتونیوز _ شاهرضا دیودیده : شَربِه ، شَروِه یا مرثیه ، نوع و سبکی از شیون و عزاداری هست که بصورت آواز غمگین توسط زنانی که تقریبا صدای خوبی دارند با لهجه محلی در وصف فرد متوفی خوانده میشود.
به عبارت دیگر شَربِه یا شَروِه به نغمه های جانسوزی گفته میشود که زنان این مرز و بوم بویژه زنان خطه جنوب و جنوب غرب ایران که خواستگاه اصلی شَربِه می باشد در وصف عزیزان از دست رفته خود و معمولا بر سر مزارش می خوانند و بقیه زنان با گریه و زاری همراهیش می کنند.
اینکه از کی و چه موقع شَربِه خوانی در وصف اموات باب شده دقیقا معلوم نیست ولی به نظر میرسد ضجه و مویه که امروزه بیشتر شَربِه گفته میشود به اشکال گوناگون در همه اعصار بوده بطوریکه شاید میتوان گفت همزاد بشر می باشد.
در بعضی نقاط با موسیقی غمگین و نی ، زنی را که شَروِه میخواند همراهی می کنند.
به این نوع عزاداری مداحی هم گفته میشود چرا که در مدح و بزرگی فرد متوفی خوانده میشود.
این سبک شیون و عزاداری عموما در بین زنان عشایر رایج است ، البته شَربِه خوانی فقط مختص زنان نیست در بعضی جاها توسط مردان هم اجرا میشود.
از نکات قابل توجه در شَربِه خوانی اینکه هر چه فرد متوفی عزیزتر ، معروفتر ، شجاعتر و داناتر باشد شعرهای خوانده شده متناسب با صفات فرد فوت شده به مراتب جانسوزتر خواهد بود و معمولا شَربِه خوان از صفات و خصوصیات خوبی که فرد فوت شده در زمان حیات داشته در شعرهایش استفاده میکند ، ضمنا اشعار بکار رفته در شربه متناسب با زن یا مرد بودن فرد فوت شده تنظیم و خوانده میشود.
خواندن شَربِه در سوگ فرد متوفی اثری قوی بر روح ، روان و جسم نزدیکان و بستگان سببی و نسبی مرحوم یا مرحومه دارد بطوریکه هنگام یادآوری خصوصیات خوب فرد فوت شده بر شدت گریه و زاری آنها افزوده میشود و بر سر و سینه خود میزنند و نهایتا بطور معجزه آسا و به مرور در تسکین آلام آنها تاثیر فراوانی دارد.
این رسم دیرین در اکثر نقاط عشایری و روستایی همچنان به قوت خود باقیست اگر چه به واسطه زندگی شهری و شهرنشینی دربعضی جاها کمرنگ شده و جای خودش را به مداحی به سبک امروزی که عموما توسط مجری مراسم اجرا میشود داده است.

نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 ارزآوری ۲۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی برای کهگیلویه و بویراحمد
- 2 شرور سابقه دار در باشت دستگیر شد
- 3 خالی کردن حساب با پیامک جعلی ابلاغیه قضایی
- 4 کاهش ۱۵ درصدی ترددهای بیناستانی در جادههای کهگیلویه و بویراحمد
- 5 امحا ماینرهای کشف شده در کهگیلویه و بویراحمد
- 6 رئیس شورای شهر: ترافیک سنگین یاسوج چالش بزرگ پیش روی ماست
- 7 صدور حکم قاطع برای نانوایی متخلف گچسارانی در دام تعزیرات
- 8 خسارت زلزله دهدشت به ۱۰۰۰ واحد مسکونی
-
نشست احزاب اصلاحطلب و اصولگرا با استاندار/ «وحدت» و «همبستگی ملی» فصل مشترک جریانهای سیاسی استان/ گزارش و عکس
-
رئیس فرهنگ و ارشاد گچساران منصوب شد/ ابلاغ
-
مديرعامل شركت نفت گچساران: كتابخانههای شركت نفت گچساران بیش از 6 هزار نفر عضو دارد
-
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر شتاب و روند تکمیل پروژههای عمرانی و خدماتی شهر یاسوج تاکید کرد
-
استاندار: زیرساختهای گردشگری مذهبی توسعه مییابند
-
تذکر رئیسجمهور به منابر، رسانه ملی و نمازهای جمعه: از سخنان تفرقهافکنانه و اختلافبرانگیز بهشدت پرهیز شود
-
«وضعیت حساس کنونی» ؛ جنگ یا صلح؟!
-
«همایونفر» معاون اداره کل مسکن و شهرسازی استان شد/ ابلاغ
-
هتل ورزش یاسوج پس از سالها تکمیل میشود/ آگهی مناقصه
-
لاشه پهپاد هرمس بر دوش یک لر
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!