-
پروژههای کلنگی!؟ چرا هیچ طرحی برای افتتاح در هفته دولت نیست؟/ به بهانه عرایض نماینده کهگیلویه در شورای اداری استان
علی صاحبی -
۱۹ مرداد؛ روزی برای دلسپردگان واژهها
علی سینا رخشنده مند -
روز خبرنگار و شعری از هوش مصنوعی
علی ضامنی پور -
جامعه ای که خبرنگارانش را حفاظت نکند، محکوم به نابینایی است
یادداشت مخاطبان -
برای آنان که صدای دیگراناند
مریم پارسا -
مدیر شایسته کیست؟
یادداشت مخاطبان -
آمارسازی ، پاسخ گریزی، وسکوت در برابر تخلفات گذشته / از استخدام های فله ای تا آمارهای صوری / دفتر آمار، نه دفتر اقدام / وقتی مدیر ارقام، از واقعیت عقب ماند.
ناشناس -
«غلامرضا پناه» ؛ مدیری از تبار بخشندگی
عنایت شیخی -
مردم آزاری به سبک پزشک متخصص
پیام واحد -
آب هست، اما برای دیگران!!!
سعید صفا دوست
دموکراسی از نگاه دو فیلسوف

غلامحسین هادیانی نژاد*
جان لاک را معمار دموکراسی مدرن می نامند. فیلسوف قرن هفدهم است، هفتاد سال زودتر از استورات میل در انگلستان به دنیا آمد، کار فلسفی کرد و درگذشت. چکیده و جان کلام فلسفی جان لاک اینگونه است:
همه انسانها برابر آفریده شده اند همه حق حیات دارند. همه از حق آزادی باید برخوردار باشند. همه در پیشگاه قانون برابرند همه حق مالکیت دارند.
جان لاک بر این باور است. چون این حقوق تا زمانی که جوامع وارد مرحله ی قرار دادهای اجتماعی یا جامعه ی مدنی نشده اند مورد تجاوز قرار می گیرند و هر کس مطابق میل و سلیقه ی خود ظلم و عدالت یا حق و باطل را تفسیر و اجرا می کنند و قاعده و قانون مشخصی نیست. پس ضرورت سازمان و نهادی بنام قرارداد اجتماعی احساس می شود تا قوانین و مقررات را تنظیم کند.
اما از کجا معلوم هست که همین حکومت مدنی نوین حقوق افراد جامعه را نادیده نگیرد و به آنها تعدی و تجاوز نکند جان لاک برای جلوگیری از تعدی حکومت دو راه پیشنهاد می دهد
یک : یک رشته حقوق طبیعی برای انسان در نظر می گیرد و آنها را فطری و ذاتی می داند که هیچ نهاد و حکومتی حق ندارد وارد حریم آنها شود. به آنها دست درازی کند. تنها وظیفه حکومت پاسداری از این خقوق است. چون این حقوق قبل از حکومت وجود داشته حکومت آنها را خلق نکرده و به فرد نبخشیده مثل حق آزادی بیان ؛ آزادی مذاهب ؛ حق مالکیت و حفظ جان. وظیفه ی حکومت تامین این حقوق است اگر نتوانست از آنها پاسداری کند مشروعیتش زیر سوال می رود.
دو: چون دغدغه ی اصلی جان لاک مهار و کنترل قدرت است به تقسیم قدرت می پردازد تا قدرت در یک جا متمرکز نشود. چون تمرکز قدرت فساد زاست و سعی می کند تا سلطه حکومت را محدود کند. می گوید تمام عزل نصب ها باید به دست مردم باشد یعنی انتخابی باشند و زمان محدودی داشته باشند. مشروعیت حکومت به انتخاب آزادانه اکثریت بر می گردد. اما جان استورات میل به حنبه ی دیگری از دموکراسی توجه میکند. از زاویه ی دیگری مسئله را طرح می نماید که در خور توجه است و نیاز به تامل دارد کسانی که با حکومت اکثریت جامعه موافق نیستند یا نقشی در انتخاب حکومت نداشته اند چه جایگاهی دارند ؟ حقوق اقلیت در نظام طراحی شده ی اکثریت چیست ؟ در حالیکه تبعیت اقلیت ، از اکثریت یک امر بدیهی ست ؛ اما اکثریت تا چه اندازه حق دارند مخالفان خود را که همان اقلیت هستند وادار به پذیرش اعتقادات خود کنند آزادی اقلیت تا چه اندازه هست ؟ آیا در تمام امور باید تابع اکثریت باشند ؟ آیا حدود و ثغور اقلیت باید از ناحیه اکثریت صورت پذیرد ؟
آیا بهترین کسی که می تواند درباره ی منافع و مصالح فرد تصمیم بگیرد خود فرد است یا اکثریت ؟ جان استورات میل در پاسخ همه سوالات فوق می گوید: اکثریت تنها و تنها در یک مورد محق است مجاز است در رفتار فرد دخالت کند که عمل یا فعل فرد به شخص دیگری یا جامعه زیان می رساند
میل از منظر فلسفی اثبات می کند اکثریت تحت هیچ شرایطی حق ندارد اظهار نظر فرد که مغایر با نظر اکثریت است را مانع شود و یا از اظهار نطر جلوگیری کند. در آزادی نظر سه حالت متصور است : یکم : نظر فرد درست است دوم : نظر فرد غلط است سوم : رگه های از حق و باطل دارد حالت دیگری ندارد. نظر فرد درست است به تاریخ که مراجعه می کنیم در خیلی موارد اکثریت دچار اشتباه شده اند. تاریخ مملو از نظریات اشتباه هست که حالت اکثری به خود گرفته اند. *راه نو ، فکر نو و اندیشه ی نو* در مخالفت با همین اکثریت ها شکل گرفته است. نظر فرد غلط باشد استورات میل استدلال میکند اگر جلوی نظریات غلط گرفته شود صحت و سقم نظریات اثبات نمی شود، نظریات در مواجهه ی با افکار مختلف پخته تر می گردند و نظریات غلط مشخص می گردد.
در نظر فرد رگه های از حقیقت و باطل هست استدلال میل این است نمی توان ادعا کرد نظریه ی صددرصد صحیح هست مطلق اندیشیدن ، مطلق سخن گفتن در علوم انسانی خطاست ، پس نگاه تعصب آمیز و سرسپردگی محض به یک عقیده خطا و ناصواب است تفاوت در نگاه دو فیلسوف را ببینید از دو منظر به مساله دموکراسی نگاه می کنند جان لاک به افکار عمومی به دیده ی تحسین می نگرد. استورات میل نگاه بسیار بدبینانه ی به افکار عمومی دارد ، چون حکومت همیشه به دنبال انتخاب مجدد است به دنبال جلب افکار عمومی است.
آیا دموکراسی نهایت مطلوب بشری ست ؟ آیا بشر در آینده می تواند فلک را سقف بشکافد طرحی نو دراندازد ؟ آیا بشر توانایی بر طرف کردن عیوب دموکراسی را دارد ؟ آیا می تواند شیوه ی بهتری از حکومت کردن را جایگزین کند.
*فعال سیاسی و دبیر حزب کارگزاران استان
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 مشکل توزیع کود یارانهای در کهگیلویه و بویراحمد مرتفع شد
- 2 کاهش ۱۸ درصدی سرقت در کهگیلویه
- 3 شهرک صنعتی خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می شود
- 4 کشف ۳۰۸ کیسه آرد قاچاق در کهگیلویه وبویراحمد
- 5 مدیرعامل آبفا استان: تکمیل تصفیهخانه دهدشت ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
- 6 ارزآوری ۲۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی برای کهگیلویه و بویراحمد
- 7 شرور سابقه دار در باشت دستگیر شد
- 8 خالی کردن حساب با پیامک جعلی ابلاغیه قضایی
-
گزارش عملکرد یکساله «تاجگردون» در روز تجلیل از خبرنگاران/ از سرمایهگذاری کلان در گچساران و باشت تا حواشی شهرداری دوگنبدان/ جزییات و تصاویر
-
پتروشیمی چرام و پالایشگاه بهمئی مجوزات لازم را دارند/ اولویت دهدشت، بیمارستان است/ اتحاد در کشور در تاریخ بینظیر بود/ یک تجلیل ماندنی
-
مدیرکل انتقال خون: در شاخصهای اهدای خون جزو سه استان برتر کشور هستیم/ مشارکت پایین جوانان و بانوان چالش اصلی اهدای خون است
-
مسئولیت جوان هماستانی در صنعت نفت و گاز + عکس
-
امضای تفاهمنامه همکاری میان هلدینگ خلیجفارس و بانک رفاه/ تأمین مالی طرحهای صنایع پلیمر گچساران و پتروشیمی دهدشت در اولویت اول همکاری
-
هیئت رئیسه شورای شهر دوگنبدان انتخاب شدند/ جزییات
-
مهار آتشسوزی در مرکز ضایعاتی دوگنبدان با تلاش آتش نشانان
-
ضارب خیابانی بانوی گچسارانی دستگیر شد
-
کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ ایستگاه شتابنگار زلزله نسل جدید راهاندازی کرد
-
رفع ابهام رئیس اورژانس استان از تعطیلی موقت یک پایگاه در زیلایی
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!