-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
تحلیل جامعه شناختی شیون و عزاداری

اَفتونیوز _ علیرضااوحدی نیا : استاد دهخدا در کتاب لغت نامه فارسی شیون را به؛ نوحه و ناله و ماتم، زاری و ناله و افغان و فریادی که در مصیبت و محنت برآرند و...معنی کرده است.
بامدادان همه شیون به سر بام برید
زآتشین آب مژه موج شرر بگشایید.(خاقانی)
ادبیات فارسی به طور کل و ادبیات قوم لر در سطحی پایین تر ، آکنده از اشعار و ضرب المثل هایست که فرهنگ و آداب و رسوم ملت ایران و قوم لر را بازگو کرده است. شیون هم یکی از مناسک جمعی و برساخته بشر در طول تاریخ بوده است.
شیون و عزاداری در طی مراسم های دینی(دهه محرم) و محلی (فوت یکی از بستگان و اعضای فامیل و طایفه)انجام می گرفت.
لوی اشتروس در تکمیل ساختار گرایی سوسور که محور را بر زبان شناسی قرار داده بود. بررسی مناسبات اجتماعی را مورد واکاوی قرار داد. او تاکید می کرد که همانگونه که زبان دارای ساختار(دال، مدلول، نشانه و مفهوم و...) است جامعه و مناسک هم دارای ساختار می باشد.
ساختار شیون بدین گونه است که شیون دارای جزئیات گوناگونی است از لباس مخصوص (رنگ سیاه مخصوصا)، اشعار مرتبط(هوی هوی، شهرگلیی، حسن حسین، هی واویلا، روی روی و..) کتل بندی، ایجاد دستجات زنان(زنان به صورت دایره ای قرار می گیرند و قسمتی از چادر خود را بر شانه ها می اندازند) و گاها مردان (بیشتر در مراسم های دینی ) تا تعاملات اجتماعی متفاوت با خانواده داغدار و خیلی از موارد دیگر که ساختار شیون را تشکیل می دهند و نیاز به بررسی مدون تر دارند.
یکی از نظریه هایی که به تبیین اجتماعی احساسات میپردازد، نظریه مناسک است. مناسک یا کنش متقابل متمرکز شده، احساسات گروهی را به وجود میآورد که با نمادها به هم پیوسته شده اند و مبنایی برای اعتقادات، تفکر، اصولِ اخلاقی و فرهنگ به وجود میآورد.
سه نظریه مهم درباب مناسک وجود دارد.
اولین و مهم ترین آنها نگاه دورکیم به مناسک است. دورکیم در کتاب صور بنیادی حیات دینی به موضوعات مهمی از قبیل وجدان جمعی و بررسی تاریخی مناسک می پردازد. در شیون یک کنش متقابل تکرار شونده رخ داده و بوجود می آید و از پایههای بوجود آمدن وجدان جمعی (وجدان جمع یا «روح جمع» دلیل تداوم جامعه و پیوند نسلها در خلال اعصار و قرون است)بوده است.شیون و برگزاری مراسمات عزاداری باعث ایجاد همبستگی می شود همبستگی بین اعضای یک جامعه که می تواند اعضای یک روستا،دهکده کوچک یا طایفه و در دوران بین گروه دوستان و همکاران شود.که در طی این کنش متقابل متمرکز هم همبستگی ایجاد می شود وهم باعث تقویت روح جمعی جامعه میشود.
دومین فردی که در رابطه با احساسات و مناسک صحبت می کند «اروین گافمن» است. وی میگوید مناسک از نظر من تنها مناسک مذهبی نیستند بلکه همین زندگی روزمره است. مناسک شیون و مراسمات هم به عنوان جزئی از زندگی مردم در جامعه کهگیلویه وبویراحمد به قول گافمن احساس وابستگی و همبستگی ایجاد می کنند.
کالینز» فرد دیگری است که از مناسک و احساسات سخن میگوید. وی می گوید که مناسک رسمی تنها مناسک مذهبی نیستند و کنش متقابل متمرکز رو در رو، بنیان زندگی اجتماعی است. و در نکته مهم می گوید احساسی که این مناسک ایجاد می کنند باعث دوام آنها می شود. شیون و عزاداری احساس تعلق افراد به جامعه بزرگ تر، احساس مهم بودن فرد فرد انسان ها، احساس دوست داشتن و مهم بودن دیگران، احساس همبستگی و... باعث دوام شیون و عزاداری می شود.
مناسک از جمله شیون و عزاداری در طول تاریخ در جامعه و در جریان کنش های متقابل متمرکز باعث ایجاد، بروز احساسات و عواطف و همبستگی بین اعضای جامعه ایلیاتی و عشیره ای کهگیلویه و بویراحمد شده است هر چند در چند دهه اخیر تحولات مهمی در شیوه برگزاری این مراسمات پیش آمده است.

نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!