-
مسئولیتپذیری در دولتداری
ولی الله شجاع پوریان -
یاسوج بهشت طبیعتگردها یا کابوس مسافران و رانندهها/ راه سخت؛ قصه سختتر...
نصر پارسه -
پیام روشن تاجگردون؛ کلمات چهره استان را میسازند ،مراقب باشید
یادداشت مخاطبان -
غرق در فضای مجازی، زنگ خطر برای سرمایه انسانی آینده استان/نیاز فوری به برنامهریزی اجتماعی
مریم پارسا -
بویراحمد؛ میراثی که باید پاسدارش بود
غلامرضا تاجگردون -
«گفتگو به جای کنترل»
مهرزاد شریفی پور -
اگر به دنبال گوش شنوا هستید ابتدا به ساختار حکمرانی استان توجه کنید
محمد مسلمی -
وقتی قدرت ملی در تقاطع تعصب محلی متوقف میشود!!؟؟
محمد مسلمی -
مطالبهگری با احترام؛ نه هیاهو
علی سینا رخشنده مند -
پیراهن عثمان به تن بهرامی نمیرود
محمدرضا بشارتی
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
اختصاص 5 میلیارد برای تخریب و بازسازی ساختمان شهرداری دهدشت
-
وضعیت اسفناک جاده روستایی « امامزاده نورالدین(ع) » کهگیلویه/ وعده هایی که قرار نیست عملی شوند!/+فیلم
-
«پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
-
آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
-
روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
-
حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
-
حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
-
خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
-
آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
گذری به زندگی نامه آیت اله طالقانی
افتونیوز _ قبل از آشنایی با شخصیت، اندیشه و بینش مرحوم آیت اله سید محمود طالقانی. گذری به زندگی نامه سیاس-فرهنگی او ضروری به نظر می رسد.
آیت اله سید محمود علائی طالقانی در ۱۳ اسفند ماه ۱۲۹۸ پا به عرصه ی گیتی گذاشت. ایشان تحصیلاتش را در علوم دینی در مدارس رضویه و فیضیه تا سال ۱۳۱۷ ادامه داد و بعد از آن در مدرسه ی سپهسالار به تدریس علوم دینی می پرداخت.
او در سال ۱۳۱۸ به دلیل اعتراض به سیاست های استبدادی رضا شاه پهلوی زندانی گردید. پس از شهریور ۱۳۲۰ ،"کانون اسلام" را تاسیس نمود، و به تفسیر قرآن برای عموم مردم پرداخت.
ایشان در سال ۱۳۳۸ به همراه میرزا خلیل کمره ای در کنفرانس بیت المقدس شرکت نمود و از طرف آیت الله العظمی بروجردی برای رساندن پیام ایشان به《شیخ شلتوت 》 راهی مصر شد.
او در ماجرای ملی شدن صنعت نفت تلاش و مبارزات مهمی داشتند و در سال ۱۳۴۰ به اتفاق مهندس مهدی بازرگان از بنیان گذاران نهضت آزادی بود.
مرحوم طالقانی در سال های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ به زندان رفت و در سال ۱۳۴۶ به دنبال عفو عمومی از زندان آزاد گردید.
مرحوم آیت الله طالقانی مسجد هدایت را کانون ترویج و تبلیغ دین قرار داده بود. او در سال ۱۳۵۰ نیز دستگیر و هجده ماه در تبعید بود. همچنین در سال ۱۳۵۴ مجددا زندانی و در آبان سال ۱۳۵۷ از زندان آزاد گردید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حسب اعتماد امام خمینی (ره) به ایشان، به امام جماعت تهران محسوب گردید و سرانجام در ۱۹ شهریور ماه ۱۳۵۸ چشم از دنیا فرو بست.
آیت اله طالقانی تسامح و مدارا را یکی از ویژگی های دین اسلام و بویژه مذهب تشیع می دانستند و پیامبر اکرم (ص) را مصداق بارز و کامل این ویژگی ها بر می شمردند.
دلیل جاذبیت و محبوبیت او برای قشر های مختلف با افکار و اندیشه های متفاوت، وجود همین خصلت پسندیده در تفکر او بود.
ایشان میگفتند: دعوت به اسلام، دعوت به رحمت و آزادی بود؛ از همین رو نظام اسلامی ما نیز باید در پرتو رحمت باشد. لذا توجه به تسامح و آزادی را، امری حیاتی و ضروری برای اداره ی امور کشور می دانست.
ایشان دین را مدافع آزادی و شخص دیندار را آزادی خواه ترین انسان به شمار می آورد. او معتقد بود که دین ضد هر گونه خود کامگی، استبداد و استکبار است، اما اگر استبداد خود را در پشت دین مخفی کند وحشتناک ترین استبداد هاست.
آیت اله طالقانی عقیده داشتند که" یا باید مردم در سرنوشت خودشان دخالت داشته باشند یا نه، مردم قیم نمی خواهند و اگر مردم نتوانند در سرنوشت خود دخالت کنند و از این امر مهم نهی شوند، یعنی باید یک قیم بالای سر آنان باشند ".
در اندیشه ی سیاسی آیت الله طالقانی، مساوات و آزادی نقش اساسی و محوری داشتند. او دلسوزی برای ملت را اعطای آزادی و نفی هر گونه استبداد می دانست. مرحوم طالقانی در یک سخنرانی در اوایل پیروزی انقلای چنین گفت : " آن کسی که فقط وعده ی آب و نان می دهد، دلسوز بشر نیست. آن کسی که آزادی بشر را می خواهد، اوست که طرفدار حیات و زندگی واقعی بشر است"
مرحوم طالقانی در جهت مردم سالاری و مقابله با استبداد به شورایی شدن مسائل نظر داشت. به همین خاطر او را"پدر شوراها "لقب دادند.
در اغلب سخنرانی های او به آیه مشاوره و منش پیامبر در مشورت با جوانان اشاره می کردند.
از نظر آیت اله طالقانی استبداد می تواند ریشه همه ی مفاسد باشد، حال این استبداد میتواند شاهنشاهی باشد یا دینی.
آیت اله طالقانی از دین را در چند جمله خلاصه کردن، انتقاد کرد وتاکید داشتند که مسلمانی و دین داشتن، یعنی تعیین سرنوشت، استقرار محیطی امن، آزادی بیان، دخالت در امور زندگی، دخالت در اقتصاد و دخالت در امور بیت المال مملکت.
ایشان در مورد آزادی بیان و عقیده، معتقد بودند: " اسلام برای آزادی مردم آمده است، و ما در اسلام از این چیزها (شکنجه و سلول انفرادی) نداریم و اصلا در اسلام چیزی به نام زندان وجود ندارد. اگر کسی کاری خلاف قوانین مملکت و شرع اسلام انجام دهد، مجازات او معلوم است و در دادگاه عدل اسلام طبق قوانین مجازات می شود.
بنابر این جز در موارد ضروری که باید متهمین جرائم بزرگ نظیر قتل تا قبل از برگزاری دادگاه مدتی را به اجبار در بازداشت باشند، که آن هم بسیار کوتاه خواهد بود، بازداشتگاهی نخواهیم داشت. و با رسیدگی فوری در دادگاه عدل اسلامی ، زندان ها خالی خواهند شدو البته که از نوع زندان اوین (زندان سیاسی) نخواهیم داشت. انقلاب ما برای همین بود که فضای سیاسی باز شود و مردم بر سرنوشت خود حاکم باشند و در بیان عقاید خود آزاد باشند."
علی کامرانی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
-
مسئولیتپذیری در دولتداری
ولی الله شجاع پوریان -
یاسوج بهشت طبیعتگردها یا کابوس مسافران و رانندهها/ راه سخت؛ قصه سختتر...
نصر پارسه -
پیام روشن تاجگردون؛ کلمات چهره استان را میسازند ،مراقب باشید
یادداشت مخاطبان -
غرق در فضای مجازی، زنگ خطر برای سرمایه انسانی آینده استان/نیاز فوری به برنامهریزی اجتماعی
مریم پارسا -
بویراحمد؛ میراثی که باید پاسدارش بود
غلامرضا تاجگردون -
«گفتگو به جای کنترل»
مهرزاد شریفی پور -
اگر به دنبال گوش شنوا هستید ابتدا به ساختار حکمرانی استان توجه کنید
محمد مسلمی -
وقتی قدرت ملی در تقاطع تعصب محلی متوقف میشود!!؟؟
محمد مسلمی -
مطالبهگری با احترام؛ نه هیاهو
علی سینا رخشنده مند -
پیراهن عثمان به تن بهرامی نمیرود
محمدرضا بشارتی
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
اختصاص 5 میلیارد برای تخریب و بازسازی ساختمان شهرداری دهدشت
-
وضعیت اسفناک جاده روستایی « امامزاده نورالدین(ع) » کهگیلویه/ وعده هایی که قرار نیست عملی شوند!/+فیلم
-
«پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
-
آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
-
روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
-
حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
-
حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
-
خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
-
آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
نظرات ارسالی 1 نظر
سلام آقای دکتر این مطلب فقط چند نقل قول از بیانات مرحکم طالقانی در کلیپ های واتساپی بود و به نوشته ها وتفاسیرش در مورد قرآن، اختلافات با سایر علماء ، دوری از قدرت و... اشاره ای نشده است. وقتی اندیشه های سیاسی یک متفکر بررسی می شود، باید جامع وکامل توضیح بدهیدو... متاسفانه سایت افتور نیوز با انتشار مطالب این چنینی باعث می شود سطح سایت و مراجعه افراد فرهیخته به آن پایین بیاید و کم شود... در مورد اجاره می نویسند، سطحی و بی استناد، آنوقت یکعکس بزرگ می زنند ، انگار وظیفه افتونیوز فقط برای معرفی عده ای آماده شده است. در مورد قانون وجامعه و... بدون استناد، بدون رفرنس و منبع علمی سطحی وسطحی...
پاسخ