-
مسئولیتپذیری در دولتداری
ولی الله شجاع پوریان -
یاسوج بهشت طبیعتگردها یا کابوس مسافران و رانندهها/ راه سخت؛ قصه سختتر...
نصر پارسه -
پیام روشن تاجگردون؛ کلمات چهره استان را میسازند ،مراقب باشید
یادداشت مخاطبان -
غرق در فضای مجازی، زنگ خطر برای سرمایه انسانی آینده استان/نیاز فوری به برنامهریزی اجتماعی
مریم پارسا -
بویراحمد؛ میراثی که باید پاسدارش بود
غلامرضا تاجگردون -
«گفتگو به جای کنترل»
مهرزاد شریفی پور -
اگر به دنبال گوش شنوا هستید ابتدا به ساختار حکمرانی استان توجه کنید
محمد مسلمی -
وقتی قدرت ملی در تقاطع تعصب محلی متوقف میشود!!؟؟
محمد مسلمی -
مطالبهگری با احترام؛ نه هیاهو
علی سینا رخشنده مند -
پیراهن عثمان به تن بهرامی نمیرود
محمدرضا بشارتی
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
اختصاص 5 میلیارد برای تخریب و بازسازی ساختمان شهرداری دهدشت
-
وضعیت اسفناک جاده روستایی « امامزاده نورالدین(ع) » کهگیلویه/ وعده هایی که قرار نیست عملی شوند!/+فیلم
-
«پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
-
آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
-
روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
-
حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
-
حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
-
خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
-
آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
کوچ از کاریکاتور به سینما
افتونیوز _ مسعود مهرابی متولد ۱۳۳۳ تهران، از نسل اول کاریکاتوریستهای ایرانی و روزنامهنگار باسابقه در حوزه طنز و کاریکاتور و البته سینما بود. از آنجا که پس از انقلاب، به مرور عمده فعالیتهای وی در مطبوعات، بر فیلم و سینما متمرکز شد، شناخت عمدهای که از فعالیتهای او در جامعه مطبوعاتی و هنری کشور وجود دارد، مربوط به همین حوزه است. این یادداشت میکوشد به سابقه فعالیتهای هنری مسعود مهرابی به عنوان یک کاریکاتوریست -قبل از آنکه در حوزه سینما قلم بزند- بپردازد. مهرابی از آن دسته کاریکاتوریستهای روشنفکر بود که میکوشید با استفاده از ظرفیت بصری انتقال پیام، با بیانی که جهانی است طراحی کند و به سبک تصویرگران روشنفکر اروپای شرق با مخاطب ارتباط بگیرد. در کارهای او به ندرت کلمات وارد میشوند و روش کارش تفاوت محسوسی با روش کار معمول کاریکاتوریستهای مطبوعاتی آن دوران از جمله هنرمندان هفتهنامه توفیق و پس از آن گلآقا داشت.
او همچون دیگر کاریکاتوریستهای آن دوران، کاریکاتور کشیدن را با پیروی از سبک هنرمندان اروپایی، شروع کرد و به خاطر همین تبعیت از کاریکاتوریستهای موفق اروپا و جهان، معمولاً در تکنیک، تثبیت پیدا نکرد و در دورههای مختلف همواره گرافیک و فرم ارائه کارهایش دچار تغییر میشد. او نسبت به کاریکاتوریستهای باسابقهتر از خود، همچون درمبخش و محصص و پس از آنها عربانی، در مطبوعات حضور کمرنگتری داشت و در عوض میل به کاریکاتورهای نمایشگاهی و فستیوالی در فعالیتهای او بیش از دیگران بود. مسعود مهرابی غیر از آنکه قبل و بعد از انقلاب، بارها اقدام به برگزاری نمایشگاه از کارهای خود کرده بود، در برپایی نمایشگاههای مشترک با هنرمندان دیگر، یا برگزاری نمایشگاه از آثار کاریکاتوریستهای خارجی نیز همکاری داشت. آنگونه که خودش میگفت او نخستین کسی بود که با کارهای ناجیالعلی کاریکاتوریست فلسطینی آشنا شدهبود و با برگزاری یک نمایشگاه از آثار ناجیالعلی، برای نخستین بار او را به جامعه هنری ایران شناسانده بود. او که در دهه اول پس از انقلاب، انتشار مجلهای تخصصی در حوزه سینما را آغاز کردهبود، در میانه دهه شصت با خلق تعدادی کاریکاتور سینمایی و گردآوری کارهای سایر کاریکاتوریستهای جهان با موضوع سینما، کمکم تمرکز خود را به همان حوزه سینما متمایل کرد و پس از این دهه عملاً از کاریکاتور کناره گرفت. عمده تألیفات کارنامه او مربوط به سینماست اما تا قبل از کنارهگیری رسمی از کاریکاتور، در این رشته نیز تألیفاتی که در زمان خود مورد توجه بودند داشت. نردبانهایبیبام(۱۳۵۵)، کاریکاتورهایسیاه(۱۳۵۸)، دندان(۱۳۵۹)، و کاریکاتورهایسینمایی(۱۳۶۴) از مهمترین کتابهای کاریکاتوری او هستند. صاحبامتیاز و مدیرمسئول مجله فیلم، که تا پایان عمر همچنان به کار انتشار همین مجله مشغول بود، اگرچه همچون دیگر کاریکاتوریستهای ایرانی پیش از خود از جمله درمبخش، محصص، عربانی و کاریکاتوریستهای همدوره خود از جمله علیزاده، عبدی و ... نتوانست صاحب مجموعهای یکدست و شناسنامهدار در زمینه کاریکاتور باشد، اما بدونشک بهخاطر نمایشگاههای اختصاصی و مشترک و نیز برقراری ارتباط با سایر کاریکاتوریستها بهخصوص کاریکاتوریستهای خارجی، در گذار تاریخی این هنر نوپا در ایران موثر بود و درکنار چهرههای برجستهای که نام آنها ذکر شد، بر نسلهای بعدی هنرمندان این رشته اثرگذار بود.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
-
مسئولیتپذیری در دولتداری
ولی الله شجاع پوریان -
یاسوج بهشت طبیعتگردها یا کابوس مسافران و رانندهها/ راه سخت؛ قصه سختتر...
نصر پارسه -
پیام روشن تاجگردون؛ کلمات چهره استان را میسازند ،مراقب باشید
یادداشت مخاطبان -
غرق در فضای مجازی، زنگ خطر برای سرمایه انسانی آینده استان/نیاز فوری به برنامهریزی اجتماعی
مریم پارسا -
بویراحمد؛ میراثی که باید پاسدارش بود
غلامرضا تاجگردون -
«گفتگو به جای کنترل»
مهرزاد شریفی پور -
اگر به دنبال گوش شنوا هستید ابتدا به ساختار حکمرانی استان توجه کنید
محمد مسلمی -
وقتی قدرت ملی در تقاطع تعصب محلی متوقف میشود!!؟؟
محمد مسلمی -
مطالبهگری با احترام؛ نه هیاهو
علی سینا رخشنده مند -
پیراهن عثمان به تن بهرامی نمیرود
محمدرضا بشارتی
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
اختصاص 5 میلیارد برای تخریب و بازسازی ساختمان شهرداری دهدشت
-
وضعیت اسفناک جاده روستایی « امامزاده نورالدین(ع) » کهگیلویه/ وعده هایی که قرار نیست عملی شوند!/+فیلم
-
«پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
-
آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
-
روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
-
حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
-
حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
-
خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
-
آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!