-
۱۹ مرداد؛ روزی برای دلسپردگان واژهها
علی سینا رخشنده مند -
روز خبرنگار و شعری از هوش مصنوعی
علی ضامنی پور -
جامعه ای که خبرنگارانش را حفاظت نکند، محکوم به نابینایی است
یادداشت مخاطبان -
برای آنان که صدای دیگراناند
مریم پارسا -
مدیر شایسته کیست؟
یادداشت مخاطبان -
آمارسازی ، پاسخ گریزی، وسکوت در برابر تخلفات گذشته / از استخدام های فله ای تا آمارهای صوری / دفتر آمار، نه دفتر اقدام / وقتی مدیر ارقام، از واقعیت عقب ماند.
ناشناس -
«غلامرضا پناه» ؛ مدیری از تبار بخشندگی
عنایت شیخی -
مردم آزاری به سبک پزشک متخصص
پیام واحد -
آب هست، اما برای دیگران!!!
سعید صفا دوست -
مشاورانی برای ویترین؛ نه برای تصمیمسازی!! | قهوه تلخ مشاوره در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی
جنجال پراید ۹۰ میلیونی؛ حق با کیست؟

افتونیوز _ قیمت پراید در بازار خودرو همچنان بالا میرود، این در حالیست که از ابتدای سال تاکنون ایران خودرو و سایپا محصولات خود را دو بار گران کردنده اند، در این رابطه اعلام شده، براساس توافقات بعمل آمده میان شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد تا قیمت خودرو هر سه ماه یک بار براساس نرخ تورم بخشی که توسط بانک مرکزی اعلام میشود تغییر پیدا کند.
به گزارش افتونیوز به نقل از فرارو، در حال حاضر خودروسازان و قطعه سازان معتقدند هستند، قیمت خودرو واقعی نیست و جا برای افزایش بیشتر وجود دارد، این در حالی است که از آن طرف مردم و کارشناسان نیز تاکید میکنند، با توجه به کیفیت پایین و عدم تنوع محصولات، به طور مثال پراید با قیمتهای فعلی به هیچ عنوان ارزش خرید ندارد.
چرا پراید ۹۰ میلیونی ارزش خرید ندارد
امرالله امینی استاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: با اشاره به اینکه پراید به واقع ۹۰ میلیون تومان نمیارزد، گفت: بالا رفتن قیمت این خودرو به دلایل مختلفی بستگی دارد که بعضا آنها ساختاری هستند و برخی دیگر نیز مربوط به آشفتگی مدیریتی بوده که بر صنعت خودرو حکمفرما است، به عنوان مثال ببنید، در حال حاضر وزارت صنعت به عنوان یک وزارتخانه استراتژیک هر روز یک مدیر به خود دیده و امروز نیز درگیر دعواهای سیاسی بین دولت و مجلس شده است.
وی افزود: افرد قبلی نیز که به عنوان وزیر بر مسند کار قرار گرفتند، به هیچ عنوان از کفایت و صلاحیت لازم برای این این کار برخوردار نبودند، مدعای این موضوع نیز میتواند وضعیت امروز بازار و صنعت خودروی کشورمان باشد، از سوی دیگر مدیران شرکتهای خودروساز نیز همگی برای مدت کوتاهی حضور دارند و بعد از تغییر دولت، آنها نیز عوض میشوند، اما اگر ایران خودرو و سایپا درست و حسابی خصوصی شده بودند، امروز با پراید ۹۰ میلیون تومانی روبرو نبودیم، چرا که مدیر خصوصی واقعا به دنبال پیشرفت و ترقی است نه اینکه به مانند برخی مدیران دولتی تنها بخواهد صندلی خود را حفظ کند.
امینی با تاکید بر اینکه تا زمانیکه خودروسازان خصوصی نشوند، وضعیت بازار به همین منوال فعلی خواهد بود، اظهار داشت: خودروسازان تا سال قبل میتوانستند، سالی یکبار درخواست افزایش قیمت را ارائه دهند، اما امسال بر اساس اعلام شورای رقابت این مدت به هر سه ماه کاهش یافته، به طوریکه تاکنون دوبار قیمت رسمی کارخانه با افزایش روبرو بوده، با این سیستم معلوم است که تا پایان سال دوبار دیگر نیز نرخها با افرایش همراه میشود، بنابراین باید برای از بین بردن این سیکل معیوب که خودروسازان مدام درخواست افزایش قیمت دارند، یک راه حل اساسی پیدا کرد.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: راهکار اساسی نیز خصوصی سازی واقعی خودروسازان و خروج دولت از صنعت خودرو است، اگر واقعا این شرکتها خصوصی شوند، آنها به دنبال کاهش هزینه تولید خودرو، افزایش بهره وری، افزایش هزینه برای مباحث تحقیق و توسعه و در نهایت متنوع کردن سبد محصولات خود میروند، در صورتیکه الان خودروسازان با مدیریت دولتی کوچکترین اهمیتی برای تحقق این مسائلی که بیان شد، نمیدهند، از سویی الان که در مورد پراید کاری نمیتوان انجام داد، زیرا که تولید آن متوقف شد، اما برای سایر محصولات فعلی و همچنین جایگزینان این خودرو میتوان رویه اصلاحی را در پیش گرفت و هزینه تولید آنها را کاهش داد، اما این مسئله با سختیهای زیادی روبرو است که، متاسفانه شرکتها نمیخواهد به آنها تن دهند.
امینی ادامه داد: طی این چند وقته گذشته بارها شنیدهایم، قیمتهای ۹۰ میلیونی و حتی ۱۰۰ میلیونی برای پراید را که شاید در این رقمها خریداری نیز وجود نداشته باشد، اما در فضای مجازی چنین نرخهای اعلام میشود، باید توجه داشته که صنعت خودرو با مشکلات بسیار عمیقی روبرو است و تا زمانیکه این مشکلات به طور ریشهای حل نشوند، نمیتوان انتظار تولید محصول با کیفیت و اقتصادی را از خودروسازان داشت.
پراید ۹۰ میلیونی گران نیست!
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان همگن در گفتگویی با اشاره به اینکه افزایش قیمت پراید به ۹۰ میلیون تومان طبیعی است، گفت:اعتقاد بنده پراید ۹۰ میلیون تومانی گران نیست، زیرا که صنعت خودرو ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و با توجه به افزایش قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون، طبیعی است که خودرو نیز به عنوان یک کالای سرمایهای با افزایش نرخ روبرو باشد، چرا که بسیاری از مردم برای حفظ ارزش داراییها خود به سراغ بازاری همچون خودرو میآیند، طبعا در چنین شرایطی تقاضا در بازار زیاد میشود و به دنبال آن قیمتها نیز بالا میرود.
وی افزود: یکی از اصلیترین ریشههای افزایش قیمت خودرو، دخالت دولت در این بازار و قیمت گذاری دستوری است، سالهاست که خودروساران و قطعه سازان محصولات خود را با زیان تولید میکنند، نتیجه این کار نیز زیان انباشته انبوهی است که خودروسازان هر ساله با آن روبرو میشوند، هر سال قیمت مواد اولیه و همچنین نرخ حقوق و دستمزد زیاد میشود، اما انتظار این است که خودروسازان قیمتهای محصولاتشان را گران نکنند، چنین چیزی در عمل نمیتواند رخ دهد، بنابراین تا زمانیکه تورم انتظاری در اقتصاد کشور وجود دارد، قیمت پراید و سایر خودروها نیز با رشد همراه خواهد شد.
نجفی منش با تاکید بر اینکه تحریمها صنعت خودرو را با مشکلات بسیار زیادی روبرو کرده است، اظهار داشت: بیش از دو سال است دو صنعت خودرو و قطعه با تحریمهای یکجانبه و ظالمانه آمریکا روبرو شده، به طوریکه حتی ما برای مواد اولید با مصائب بسیاری روبرو هستیم، در چنین شرایطی میزان تولید نیز در دو سال گذشته با کاهش روبرو شده، بنابراین وضعیت خودرو عادی نیست، دولت باید از این صنعت حمایت کند تا همچنان چرخ آن بچرخد، طی این دو سال بسیاری از قطعه سازان کوچک و متوسط با ورشکستی و تعطیلی مواجه شده اند، تمامی این اتفاقات نیز درست بعد از تحریم صنعت خودرو رخ داد.
این قطعه ساز با اشاره به اینکه قیمتها باید در حاشیه بازار تعیین شود، بیان داشت: در دهه ۷۰ تجربه این کار وجود داشته که بسیار موفق آمیز بوده، اما دولت همچنان اصرار دارد که قیمتها را دستوری اعلام کند، از سوی دیگر ما پیشنهاد دادیم، با عرضه خودرو در بورس کالا نیز میتوان نرخ را به صورت رقابتی تعیین کرد، اما این مسئله نیز هنوز در حد حرف است، تا زمانیکه قیمت گذاری دستوری باشد، وضع صنعت خودرو همین است، دولت باید اجازه دهد قیمتها در حاشیه بازار و براساس مکانیزم بازار تعیین شود، در چنین صورتی بعد از مدتی قیمتها متعادل خواهد شد و مشکلات نیز مرتفع میشود.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 مشکل توزیع کود یارانهای در کهگیلویه و بویراحمد مرتفع شد
- 2 کاهش ۱۸ درصدی سرقت در کهگیلویه
- 3 شهرک صنعتی خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می شود
- 4 کشف ۳۰۸ کیسه آرد قاچاق در کهگیلویه وبویراحمد
- 5 مدیرعامل آبفا استان: تکمیل تصفیهخانه دهدشت ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
- 6 ارزآوری ۲۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی برای کهگیلویه و بویراحمد
- 7 شرور سابقه دار در باشت دستگیر شد
- 8 خالی کردن حساب با پیامک جعلی ابلاغیه قضایی
-
مدیرکل انتقال خون: در شاخصهای اهدای خون جزو سه استان برتر کشور هستیم/ مشارکت پایین جوانان و بانوان چالش اصلی اهدای خون است
-
مسئولیت جوان هماستانی در صنعت نفت و گاز + عکس
-
امضای تفاهمنامه همکاری میان هلدینگ خلیجفارس و بانک رفاه/ تأمین مالی طرحهای صنایع پلیمر گچساران و پتروشیمی دهدشت در اولویت اول همکاری
-
هیئت رئیسه شورای شهر دوگنبدان انتخاب شدند/ جزییات
-
مهار آتشسوزی در مرکز ضایعاتی دوگنبدان با تلاش آتش نشانان
-
ضارب خیابانی بانوی گچسارانی دستگیر شد
-
کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ ایستگاه شتابنگار زلزله نسل جدید راهاندازی کرد
-
رفع ابهام رئیس اورژانس استان از تعطیلی موقت یک پایگاه در زیلایی
-
بازدید مدیران ارشد گروه صنایع پتروشیمی خلیجفارس از پروژه پلی اتیلن سنگین گچساران/ تأمین مالی طرح صنایع پلیمر در اولویت است
-
دستگيري سارقان مشاعات ساختماني در گچساران
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!