-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
یلدا یادگار نیاکان

گویند”یلدا”ریشه سُریانی دارد و به معنی زایش وتولداست و آن را زایش دوباره خورشیدنامند. چراکه پس ازشب یلدابردرازی خورشید در روزافزون می شود. یلدابه میانه غروب آفتاب در آخر روزِ آذر تا برآمدن خورشیددرروز نخست دی ماه گفته می شود. ابوریحان بیرونی جش یلدا را “میلاداکبر”نام نهاده است وآن به معنای میلاد خورشیداست. چرا که ازفردای آن شب، هرروز بردرازای آفتاب افزون شود. درایران کهن سال بافصل سرد آغاز می شد و خورشیددر نزدایرانیان جایگاهی بلند و شایان داشت، به همین روی این شب درنزدایرانیان شب چله نیز نام گرفته است زیرابااین شب زمستان وچله نخست آن آغاز می شود. جشن یلدادرنزدایرانیان پیشینه دیرینه وبلندی دارد و همواره به نام آیینی دیرین آن را ارج می نهاده اند. درآن روزگاران،آفتاب برای مردم جایگاه به سزا وپرارج داشت و به گردش خورشیدوفصول و کوتاه وبلندبودن روزوچرخش ستارگان برای کارهاوکشاورزی که بن مایه کارآن روزگاران بود، سخت بها می دادندوزندگی وکارهای خودرابراین پایه سامان می بخشیدندوازهمین روی درازی وکوتاهی روزوزمان خورشیددرآسمان، برای زندگیشان نقشی کارساز داشت وبرای آنهابه منزله زندگی بود وبسیار سرنوشت ساز.غروب سی ام آذرآغازدرازترین شب سال بود وبرای ایرانیان این شب،شبِ بیداری وجشن وپذیره روشنایی وخورشیدجهان افروز،به شمارمی آمد. چنانکه در”برهان قاطع”آمده است ایرانیان درگذشته این شب رابسیارشوم می دانستند.و در نزدایرانیان تیرگی نمادی اهریمنی بود و درازترین شب، شوم ترین شب سال شمرده می شد؛چراکه ایرانیان ازگذشته های دور به روشنایی وآتش وبه ویژه به خورشیدفراوان ارج می نهادند وتاریکی رانمادی اهریمنی وشوم می دانستند.
بدین روی نیاکان ما درشب یلدا برای پذیره خورشیدوافزونی روزوآفتاب وپشت سرنهادن تیرگی جشن به پامی کردندو آتش می افروختندتاتیرگی را که نماداهریمنِ بداندیش بود، بزدایندوبتارانندوروشنی را شکوه وارج بخشند. این بودکه درایران باستان مردم درشب “یلدا”انجمن می آراستند و آتش می افروختند و از میوه های فصل وخشک به ویژه هندوانه و انارمی خوردندوبهره می بردند وبه خوشی وپایکوبی دست می زدند.دراین شب مردم دور هم گردمی آمدندوشادی میکردند وقصّه هامی گفتندوباخوردن ونوشیدن وپایکوبی وآتش افروختن به جنگ تاریکی میرفتند وغمها را ازدل می زدودندوبه هم مهرمی ورزیدندوکینه ها را ازدلها می راندندوباورداشتند که روشنایی براهریمن تاریکی چیره خواهد شدوبه هم مژده پیروزی “اورمزد”خدای روشنایی ونیکی رامی دادند. می توان گفت که درنزدایرانیان جشن شب یلدا به منزله پذیر روشنایی ونیکی وشادمانی وزدودن تاریکی وبدی بود و جشنی بودسخت پرمعنا و باوری بودریشه داروباستانی؛ وبرآمدش مهرودوستی و همدلی ودوستداری نیکی وروشنایی ودوری جستن از بدی وبداندیشی. درهرزمان وروزگاری می توان نمادها وآیین هارانیزمعنای نو بخشیدوبه آنها جان وروح تازه دادتابه تناسب نیازهرعصری و هرنسلی سودمندافتندودرکالبد هرزمان خون وجانی تازه روان سازند.امروزه، نیک بایسته است که افزون برنمایاندن چهره آیینی وکرداری “یلدا”ودورهم گردآمدن وانجمن آراستن وروشنی راارج و پاس داشتن وهم اندیشی نمودن، روشنی رابه تناسب زمانه، به خردودانایی وروشن بینی و نیک اندیشی ونیک خواهی ورونق زندگی وفراوانی نعمتها معناکنیم وتاریکی این شب رانماد تاراندیشی،بداندیشی،بدخواهی وفقروتهیدستی ازگونه اقتصادی،فرهنگی وعلمی واخلاقی ومعنوی بدانیم وبرآن باشیم که باخردونیک اندیشی ومهر وپاکی به نبردباآنها برآییم.
امروزه جاداردیلدا رابه نام آیینی نیکو وپسندیده وماندگارازپدران وپیشینیان ونیاکان خویش به نیکی پاس بداریم ودراین شب به دورهم گردآییم ودستان هم رابامهروگرمی به نیکی بفشاریم وازحال هم بپرسیم وشادمانه باهم سخن بگوییم ولبخندبزنیم وغم واندوه وکینه و بداندیشی راازدلها برانیم وهمچنین از خداوندمهربان برای رفتگان خویش آمرزش وپاداش نیکخواستارشویم.
یلدایتان شادباد.
شب یلدا که چنین خون به دل و طولانی است.
به نظرقصه عشق و غم هر ایرانی است.
اندراین شب تو بیا،شمع برافروز و بخوان.
مژده کاندرپی هرشب سحر و پایانی است
شعله رقصان بکن و دست نیایش درپیش
که در این شب همه محتاج دلی بارانی است.
رسم دیرین نگه دار و ببال از دل و جان.
ترک آیین نمودن به خدانادانی است.
پاس دارید یک امشب که بسی مغتنم است.
شادی آرید دراین شب که شبِ شادانی است.
دوستان محفل انسی همه سازیم امشب.
قصه عشق سراییم که شبی نورانی است.
محمود منطقیان
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 1 نظر
انشاءالله براساس رفتار نیاکانمان عمل کنیم. واین مناسبت ها را بهانه ایی قرار دهیم برای باهم بودن. و این شب ها و مناسبت های تاریخی تلنگری باشد برای زدودن کینه ها وبه قول استاد منطقیان بداندیشی ها. امیدوارم توانایی این را داشته باشیم که از رفتار های بد همدیگر بگذریم. دستهای هم را بفشاریم. وشروعی نو را استارت بزنیم. با تشکر از جناب آقای منطقیان
پاسخ