-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
فعال فرهنگی و اجتماعی: حذف آثار شاعران و نویسندگان از کتب درسی نتیجه عکس دارد/ سریالهای کرهای متاثر از شاهنامه هستند/ دانشآموزان و نسل جدید با شاهنامه و رستم و سهراب بیگانهاند

علیرضا دمساز از مدرسان دانشگاه در رشته زبان و ادبیات فارسی، عضو انجمن اهل قلم و از فعالان فرهنگی در گفتگو با افتوخبر در خصوص حذف آثار برخی از شاعران و نویسندگان از کتابهای درسی گفت: نگاه حذفی به حوزه فرهنگ آسیب زاست و حذف آثار شاعران و نویسندگان از کتب درسی در بلند مدت نتیجه عکس دارد.
دمساز می گوید حذف اشعار و متون نثر از کتب درسی از دهه ۸۰ به تدریج آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
مشروح گفتگوی این معلم و مدرس کتب و ادبیات فارسی در پی می آید:
علیرضا دمساز در خصوص حذف آثار شاعران و نویسندگان از کتب درسی به افتوخبر گفت: تیغ تیز حذف علاوه بر سیاسیون، متاسفانه شامل کتابهای درسی نیز شده است. زبان فارسی و شخصیتهای ادبی و فرهنگی کشور، هویت بخش بوده و قوام اجتماعی و وحدت همه ایرانی ها را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: در عرصه بین الملل ما را با فرهنگ و زبان فارسی می شناسند.با خیام و فردوسی و سعدی و حافظ و دیگر بزرگان می شناسند.
دمساز بیان داشت: شخصیتها و شاعران برجسته ای در حوزه زبان و ادبیات فارسی در قرنهای مختلف در زمینه زنده نگه داشتن و گسترش این زبان تلاش کردهاند. فصل مشترک همه اقوام و ادیان در کشور ایران زبان فارسی است. در هر نقطه ای از ایران دانش آموزان به راحتی زبان فارسی را می توانند صحبت کنند و برقراری ارتباط بسیار راحت و آسان است.
وی تصریح کرد: هرگاه حکومتی مقتدر باشد زبان این کشور نیز مقتدر است. نظام سیاسی ایران در دوران معاصر در گسترش زبان فارسی موثر بوده اما اینکه بخشی از هویت خود را در داخل کشور حذف کنیم در دراز مدت آسیب زاست و اثرات معکوسی خواهد داشت.
دمساز با ذکر چند نمونه از حذف متون و اشعار ادبی در کتب درسی گفت: نمایشنامه سلمان فارسی که اساس آن بر محور عدالتخواهی بود از کتاب اول دبیرستان حذف شد. این نمایشنامه نحوه برخورد با سختی ها، شیوه رفتار با حاکمیت و نقدآن، ساده زیستی و ... را به دانش آموزان یاد می داد که استقبال از آن نیز بین دانش آموزان زیاد بود ولی متاسفانه حذف شد. و یا داستان قیام کاوه در دوره پیش دانشگاهی که سر وته آن حذف شده و مشخص نیست چه چیزی به دانش آموز یاد می دهد.
وی می گوید: وقتی متون قوی و اثرگذار تاریخی و ادبی از کتب حذف می شود متاسفانه عبارتها و اشعار سخیف و سست جایگزین آن می شود.
فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه حذف شاعران و نویسندگان مختص کتب درسی نبوده و در صدا وسیما گستردهتر است اظهار داشت: آمار بسیاری از نویسندگان و شعرای دوران معاصر وجود دارد که طبق بخشنامهها و دستورالعملهای این سازمان عریض و طویل، نباید هیچ نامی از این شاعران و نویسندگان در برنامه های صدا وسیما برده شود!
دمساز افزود: همین نگاههای حذفی و سلیقهای باعث می شود که دیگر کشورها بزرگان ما را به نام خود مصادره کنند. فردوسی را تاجیکستان به نام خود ثبت کرده و مولانا را نیز ترکیه به نام خود در مجامع بین المللی مصادره کرده است.
عضو انجمن اهل قلم استان گفت: گلستان تفسیر ادبی قرآن است و مثنوی را قرآن عجم می دانند. اینها انگاره های ایرانی اسلامی هستند که باید در گسترش آنها تلاش کنیم نه اینکه نگاه حذفی داشته باشیم.
دمساز با طرح سوالی گفت: وقتی شعر حافظ و سعدی و یا معاصران مثل اخوان از کتب درسی حذف می شود دانش آموز باید از کجا هویت ملی و دینی خود را جستجو کند؟ از چه کسی و از کجا باید مبارزه با ظلم و ستم را یاد بگیرد؟ چگونه عشق و محبت به همنوع را یاد بگیرد؟
وی اظهار داشت: برخی مواقع که در کلاس درس از رستم و سهراب و شاهنامه حرف می زنم دانش آموز با دهنی باز و حالت تعجب به من نگاه می کند؟ واقعا بسیاری از دانش آموزان و نسل جدید با رستم و سهراب و اسفندیار بیگانه اند. دلیل آن نیز عدم توجه به شاهنامه در کتب درسی و حذف همین تعداد اندک شعرهایی است که در کتب درسی آمده بود.

دمساز تصریح کرد: یکی از وظایف دانشگاه، صداوسیما و دیگر دستگاههای فرهنگی جمع آوری و گسترش گویشهای و لهجه های محلی است که زیرمجموعه های زبان فارسی را تشکیل می دهند.
این فعال فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اولین کتاب دستور زبان فارسی را یک افسر انگلیسی نوشته است که همان کتاب منبع همه کتابهایی است که در زمینه دستور زبان فارسی تا کنون منتشر شده است. با توجه به زبان مردم شبه قاره هند که فارسی بود انگلیسی ها برای ارتباط با مردم مجبور به یادگیری زبان فارسی شدند و این افسر دستور زبان فارسی تهیه و توانستند با یادگیری آن با مردم ارتباط برقرار کنند.
دمساز با بیان اینکه برخی از کشورها از شاهنامه الهام گرفته اند گفت: سریالهای کره ای که در ایران نیز بسیار محبوب هستند متاثر از شاهنامه می باشند. حدود ۳۰۰ سال پیش شاهنامه ای به زبان کره ای ترجمه شد و همین کتاب هویت تاریخی کشور کره شده و سریالهای و فیلمهای نیز بر اساس این کتاب ارزشمند فارسی تهیه و تولید می شوند.
وی در پایان گفت: اقتدار ملی در تقویت فرهنگ و هویت ادبی و زبان فارسی است و هر چقدر در تقویت و توسعه آن کوشش شود اقتدار ملی نیز بیشتر و بیشتر می شود.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!