-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
سایه سنگین آییننامه!

«انتشارِ عکسهای غیر اخلاقی یا مرتکب شدنِ کار خلاف اخلاق در فضای مجازی و همچنین انتشار تصاویرِ نامناسب در کانالهای اطّلاعرسانی شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان میشود...»
اشتباه نکنیم، این چند جمله کوتاه نه ازجانبِ منِ شهروند، که اززبانِ یکی از مسئولان عالیرتبه بالا دستی یعنی آقای «جاماسب نوذری» مدیر کلّ امورِ دانشجویان داخل کشورِ وزارت علوم و آموزش عالی بیان شده است!
خروجی دور از انتظارِ جلسه ۳۲۵ شورای اسلامی شدن دانشگاهها با عنوان :«بررسی آییننامه جدید انضباطی دانشجویان» مرا یاد این مَثَل معروف انداخت که:«آمد اَبرویش را بردارد، چشمش را کور کرد» بله، به جای «اصلاح»، «اِمحاء» کردند !
اصلاح گامی است به سمت و سوی بهبود و توسعه گام به گام. دراصلاحیه بهعمل آمده از جانبِ «شورای اسلامی شدن دانشگاهها» به سوی تنگتر شدن هر چه بیشتر فضای حرکتِ دانشجو، نه فقط در محیط دانشگاه که در خارج از دانشگاه پیش رفتهایم! در عجبم، از این همه تنگ نظری و ندیدن واقعیّتهای تلخی که بر دانشگاههای ما میگذرد! از دو حالت خارج نیست، یا این «اصلاح گران»، از سرِ آگاهی، هدفدار و حساب شده و با هدف پیشگیری و ایمنسازی محیط دانشگاه چنین عبارتهایی را در این آییننامه جا دادهاند که پوسته و لایهها اینگونه نشان میدهند یا آنکه بدون شناخت از دانشگاه و دانشجو و حقوق شهروندی و از همه مهمتر پیامِ حقوقیِ این عبارتها، و برای «خالی نبودن عریضه «آنها را در این اصلاحیه جا دادهاند !که در هر دو حالت جای تاسّف بسیار دارد!
از خود میپرسیم، چگونه شورایی که پسوندِ «اسلامی شدن دانشگاهها» را یَدَک میکشد، بیتوّجه به آنچه اسلام در رعایت تّام و تمام حریم خصوصی شهروندان بدان تاکید داشته و دارد، اینگونه حریم خصوصی را نشانه گرفته و به خود اجازه تصویب چنین آییننامههایی را میدهد؟ کجای آموزههای اعتقادی اینگونه به من و تو و ما اجازه دستاندازی آشکار به حریم خصوصی شهروندان را داده است؟
آییننامه انضباطی دانشجویان چه چیزی را دنبال میکند، مگر نه این است که این آییننامه برای تخلّفات دانشجویی در محیط دانشگاه تعریف تصویب و توّسط این هیات و در چارچوب آییننامه مصوّب به تخّلفات دانشجویی رسیدگی واتخاذ تصمیم میکند؟
آییننامه مورد نظر چه ربطی به زندگی خصوصی دانشجو در خارج از دانشگاه دارد؟
اگر فرض را بر این بگیریمکه آییننامه انضباطی دانشجویان دستورالعمل اداری در جهت اداره هر چه بهتر دانشگاه و نظارت اخلاقی بر اعمال و رفتار دانشجو در دانشگاه است، که آن هم جای بحث و بررسی و امّا و اگر و نقدِ بسیار دارد، به عملکردِ دانشجو در خارج از دانشگاه چه ربطی دارد؟ بدیهی است، عملکردِ دانشجو در خارج از محیط دانشگاه در صورتی که در قالب یکی از عنوانهای مصرّح در قانون و در زمره جرمهای شمرده شده در کتابِ قانون قرار گیرد، قابل تعقیب و رسیدگی و در صورت لزوم مجازات، آن هم به وسیله مقامهای صلاحیّتدار قضایی خواهد بود. پرسش کلیدی این است، مسئولان دانشگاه، به ویژه «شورای اسلامی شدن دانشگاهها» با کدام ابزار، چگونه و به استناد کدام قانون به خود اجازه میدهند، حریم خصوصی زندگی دانشجو را نقض کنند؟ مگر نه این است، که دانشجو قبل از این که دانشجو باشد، شهروند است و از حقوق و امتیازات قانونی شهروندی برخوردار؟
اینستاگرام، توییتر شخصی و... دانشجو چه ربطی به دانشگاه دارد؟ اگر خلافی با این ابزارها صورت گیرد، مراجع صالح انتظامی و قضایی در چارچوب قانون وظیفه رسیدگی و تعیین تکلیف خواهند داشت! چه، اگر غیر از این باشد، سنگ رویِ سنگ بند نخواهد شد! در همین ارتباط از زبانِ معاون فرهنگی وزیر علوم میشنویم:«ما بهدنبال رشد سیاسی دانشجویان و مخالف سیاست زدگی و برخورد خلافِ قانون در دانشگاه هستیم...» خود به داوری بنشینیم، کجای این شعار با محدود کردن آزادیهای فردی پیشبینی شده، در اصلاحیه آییننامه انضباطی جدید مصوّبِ «شورای اسلامی شدن دانشگاهها» هم خوانی دارد؟
تعبیر و تفسیر آییننامه مورد بحث از جانبِ معاونتهای دانشجویی و فرهنگی وزارتخانههای علوم و آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در باره این «محدودیت» در حقّ دانشجویان بر مبنای کدام قانون استوار بوده است؟
راستی اعضای محترم «شورای اسلامی شدن دانشگاهها» در اصلاحیه مورد نظر اندکی تامّل روا داشتهاند که:چرا، چگونه و با بهرهگیری از کدام قانون اختیارات صنفیشان را از دانشگاه به جغرافیایی به وسعت ایران گسترش داده و از همه مهمتر ابزار اجراییشان در اجرایی کردن این «قانونواره» مَن در آوردی چیست؟ آیا چنین تصمیمی نقض آشکار آزادی بیان و مخالف صریح قانون اساسی، حقوق شهروندی و حقوق جهانی بشر نیست؟
دانشگاه و دانشجو را آن گونهکه شایسته و بایسته است، دریابیم. تجربه به ما میگوید که با تصویب و حتّی اجرایی کردن آییننامههایی از این دست به توسعه و پیشرفت کشور کمکی نکرده و رَه بهجایی نخواهیم برد!
*منبع: روزنامه همدلی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!