-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
«پاشنه آشیل بودجه»

لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ پس از کشوقوسهای بسیار در چهارم دیماه ۹۷ توسط رئیسجمهور محترم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد .این لایحه بودجه یکی از سختترین لوایحی بود که در دولت تدبیر و امید تدوین و تنظیم شده است، زیرا برای سال آتی احتمالات متعددی متصور است، از جمله اینکه تحریمها در سال آینده بیشترین اثرات خود را بروز خواهند داد و همکاری و مراوده کشورهای اروپایی و همچنین اقدام عملی کشورهای دوست مانند روسیه و چین نیز در هالهای از ابهام قرار دارد. بر این اساس این لایحه با مجموعهای از ابهامات و گزارههای مختلف تهیه شده است و کار سخت و پرحجمی را به خود اختصاص داده است، اما در عین حال خالی از اشکال نیست. بودجه سالانه دولت از دو بخش کلی بودجه عمومی و بودجه شرکتهای دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانکها تشکیل میشود. لایحه ارسالی دولت به مجلس با سقف ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان بسته شده، که در مقایسه با بودجه سال جاری۱۲۲۳ هزارمیلیارد تومان، حدود ۴۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش را نشان میدهد. از ۱۷۰۳ میلیارد تومان ۴۷۸ هزار میلیارد تومان متعلق به بودجه عمومی است، که در مقایسه با رقم آن در بودجه سال جاری حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان معادل هشت درصد افزایش دارد، این در حالی است که بودجه عمومی دولت متشکل از دو بخش منابع عمومی و اختصاصی است که با رشد ۷/۹ درصدی از ۴۴۳ هزار میلیارد به ۴۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. با تدقیق درلایحه بودجه سال ۹۸ در حوزه کسب درآمدهای اعلام شده، مواردی به شرح ذیل قابل تامل وارائه است: دو منبع اصلی تامین درآمد در بودجه، فروش نفت خام و میعانات گازی و دیگری دریافت مالیات است، که تحقق هر دو منبع اصلی درآمدی برای سال آتی متناسب با میزان و اعداد ریالی درنظرگرفته شده در هالهای از ابهام به نظر میرسد. محاسبات نشان میدهد در لایحه بودجه سال ۹۸ با نرخ تسعیر ۵۷۰۰ تومانی مستلزم کسب درآمد ۳۸ میلیارد دلار درآمد نفتی باشد، که این سناریو با درنظرگرفتن سایر اجزاء آن یعنی فروش ۱/۵ میلیون بشکه نفت در روز با قیمت هر بشکه به طور متوسط ۵۴ دلار امکان تحقق آن وجود ندارد. ضمن این که فروش ۱/۵ میلیون بشکه نفت با توجه به شرایط سخت تحریم و احتمال عقبنشینی کشورهای طرف معامله و مشکلات عدیده پیشرو در سال آتی با چالش جدی نیز مواجه است. گرچه قیمت تعیین شده ۵۴ دلار به ازای فروش هر بشکه نفت در لایحه بودجه با توجه به پیشبینیهای جهانی منطقی و قابلقبول به نظر میرسد، اما در خصوص حجم و میزان فروش نفت متناسب با پیشبینی لایحه با تردیدهای جدی مواجه هستیم. نتیجه میگیریم تا اینجا در خصوص تحقق یکی از منابع اصلی درآمدی بودجه ابهام جدی وجود دارد. با توجه به این که دولت برای عدالتمحوری و کنترل تورم و کم کردن فشار بر مردم متعهد شده است که ۱۴ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد و مابقی درآمدهای ارزی در بازار نیما عرضه شود، نرخ تسعیر ارز را۵۷۰۰ تومان به عنوان نرخ میانگین قیمت دلار در بودجه سال آتی در نظر گرفته است. اشکال دیگری که در صحنه عمل رخ مینمایاند، این است که با فروش ۱/۵ میلیون بشکه نفت در روز با قیمت ۵۴ دلار، درآمد ۳۸ میلیارد دلاری محقق نمیشود، بلکه یا باید با قیمت بیشتری -تا حدود ۷۰ دلار برای هر بشکه نفت- را به فروش برساند یا اینکه به جای ۱/۵ میلیون بشکه ۱/۹ میلیون بشکه نفت به فروش برسد، که امکان تحقق این دو فرض بسیار بعید به نظر میرسد. از طرفی میزان ریالی درآمد نفتی در لایحه بودجه ۱۴۲/۵ هزارمیلیارد تومان بوده که با احتساب سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت ملی نفت و گاز، رقم ریالی به۲۱۷/۵ هزار میلیارد تومان میرسد، که یا باید فروض بالا محقق شود یا اینکه نرخ تسعیر ارز به عدد بالاتری برسد. در این صورت منجر به افزایش قیمت ارز میشود که با روح بودجه در زمینه کنترل نرخ تورم و بالانرفتن قیمت ارز در تضاد خواهد بود. در حوزه مالیات با افزایش ۱۱هزار میلیارد تومان نسبت به درآمد سال جاری مواجه هستیم که تحقق این بخش از درآمد بودجه با عنایت به شرایط اقتصادی، اثرات تحریم بر بنگاههای تولیدی و اقتصادی، واردات مواد اولیه و عمیق شدن رکود حاکم بر اقتصاد و عدم اطمینان به آینده در حوزه اقتصادی امکان تحقق درآمد پیشبینی شده نیز سخت به نظر میرسد. درحوزه عمرانی مشابه سال جاری، ۶۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که در صورت کاهش درآمدها بیشترین اثر و کاهش بودجه در این بخش اتفاق خواهد افتاد.در مجموع اینکه افزایش بودجه عمومی افزایش چشمگیری نداشته و تنها حدود ۸درصد نسبت به امسال رشد داشته، از نکات مثبت این لایحه بودجه است، ولی آنچه قابل توجه هست این است که موضوع عدم تحقق درآمد حاصل از فروش نفت از پاشنهآشیلهای لایحه مذکور میتواند باشد.
* عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایرانمنبع: روزنامه سازندگی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!