-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
انسان خردمند عصیانگر نمیشود

خشونت و پرخاش در گستره جهان دیروز و امروز همیشه بعنوان یک «ضداخلاق»دارای یک جایگاه منفی و سرشار از حاکمیت عصبیت بود پدیده ای اجتماعی-روانی که ریشه های آن منشعب شده از توشه های «عدم عقلانیت ،تهدیدمخرب و زمینه های محیط اجتماعی» است . گاهاَمشاهده می شود در یک محیط اجتماعی پربازخورد و دگم شیوه رویارویی انسان عاصی متعصب با برخوردها ،برمنوالی از ارزشهای ارزشمدار اخلاقی و انسانی نیست بلکه اسلوب برچرخ معیوب خشونت های فیزیکی و کلامی می چرخد تا روشی از عقلانیت های موجه و روزآوری شده ! این درد خاموش ریشه در فهم تبار تاریخی یک سرزمین دارد من جمله«حیطه های قومیت و قشون کشی ها و خاصیت نامیمون مرزبندی های ایلی و تباری»دراین جا ترجیح ذهن بعنوان سنت تربیت و آموزش اهمیت استراتژیک ندارد ولیکن آنچه بعنوان راهبردی حیاتی تلقی شده و متاسفانه هنوز می شود «روحیه گریزازمرکز و خشن تقسیم بندها و توهمات و تابوهای حس های ناسیونالیستی بشدت منفی است».
صاحب نظران علم اجتماع پرخاش های اجتماعی را «اقدامی عمدی همراه باخشمی هیجانی به منظور ایجاد آزار ذهنی -جسمی و گاهی روانی شدید در همنوع تعریف کرده اند» این تعریف کژی های آگاهی نسبت به خود و دنیای امروز (جهان وطن) را به خوبی نشان می دهد و چنین اخلاقیاتی نه تنها چراغی نورانی برای عبور از جنگل های تیره نیست بلکه هرگز بهانه ای برای تحول روح زمانه در یک محیط قلمداد نخواهند شد .
در استان کوچک و نمور کهگیلویه و بویراحمد علیرغم داشتن سرمایه های بسیار گرانقدر علمی و فنی بواسطه فقدان نظام تربیتی عقل محور همیشه در مظان اتهام راستین «قتلهای عصبی-مرافعه های بی محل-عقده های فروخورده و ادیپ وار-تقسیم بندی های سرشار از خشونت های طایفه های و تقسیم بندی شده و...»می باشد ! عینک «تعصب»بدون ملاحظه بر هر انتخاب دموکراتیک مان سرشار (از بند غرایز،فقر،طمع و...) است . آگاهی بعنوان یک مصالح پیچیده و درازآهنگ مورد نیاز و بهره نیست و همین شکاف یزرگی بین ترجیحات اصولی و توصیه های زشت و نامیمون ایلی و تباری ست !
در میانه این همه خشونت های کلامی -فیزیکی و قومی ساز کار تعبیه شده و قابل پیش بینی کاربرد فضیلت و سیاست اهل مدن نیست لاجرم بهره گیری ها همچنان بر پایه و پرتو عارضه بدشکل و نافرجام «قومیت-عصبیت»می چرخند و از حیث وسعت و جمعیت در ذره به ذره خانواده ها که هسته های اولیه نهاد گسترده اجتماع ست مسلسل وار در حال دورانی باطل هست . مثال های عینی و کاملا مشهود اختلافات سیاسی که ریشه در قومیت دارند همچنین تشکیل دادن گروهها و کانالهایی در مجاز بعنوان (ایل فلان و ایل بهمان) که اکثریت انسانهایی تحصیلکرده اند خود نشانی از احساس های بشدت مذموم و نکوهش شده است. این حاکی از نوعی قشون کشی و صف آرایی ها برای مواقع خاص سیاسی و اجتماعی ست ! این چنین وضعیت های متفاوت در یک پیوستار توصیف جنبه های گسترده ای از کنشها در فعالیتهای اجتماعی با رویه ای از «نگاه پرخاش محور» تلقی می گردند و بعنوان یک آسیب عمده مدنظر صاحب نظران شفیق و دلسوزاست .
تداوم هرگز در تاریخ پدارن و پدربزگانمان نیست ،تاریخی صاف و صادق ولی سرشار از جهل و تعصب همراه با گسست های بشدت ظاهری ،تاریخی و متاسفانه پیوسته .این پیوستگی همچنان ادامه دارد پیوستگی الان خالی از نسبت با آن گذشته تقسیم شده نیست درک و پیوستگی عصبی امروز را که منطق حاکم بر آن منطبق بر مرزگرایی و چوب و چماق و فشنگ و تنفگ (این الات مزخرف)ست ،هست .یکی از نشانه های این تلاش تداوم تاریخی زمان حال و مناسبات موجوداست .بازسازی تصنعی روابط دور و ابداعی منحط بر هرگونه ای از جریان سازی های اجتماعی-سیاسی و فرهنگی،اسطوره پردازی و مشروعیت بخشی بر تاریخ پسند و ناپسند عین دگماتیسم های بشدت عصبی و روانی ست.
در اینجا یک مهم تحت عنوان«یادگیری اجتماعی»که مبنای آن بر مبنای این تئوری استواراست که(پرخاشگری ها و خشونت ها رفتار و کنشی اجتماعی ست که از طریق فرایندهای اجتماعی تولید،بازتولید،وفراگرفته می شوند) نمود بارزی دارد.چنین رفتارگرایی های افراطی و صف بندهای اجتماعی زاده یک اجتماع محل زندگی سالم نیست ولی متاسفانه همین عوامل رفتاری و ادراکی در یک محیط باهمدیگر تعامل دارند و در تعامل با یکدیگر شکل دهنده شخصیت افراد است .
امیدوارم روزی در افق نمایان گردد که تلالو آگاهی و خردجمعی منوالی حداقلی داشته باشد .
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 19 نظر
بسیارعاااالی
پاسخددرودبه شماهم زبان وهم تبارعزیز
پاسخدرود بر دوست و همکار گرامی جناب مهندس ضرغامی عزیز واقعا عالی نوشتی ولی اگه یه کم ساده تر مینوشتی برا خواننده خیلی جذابتر بود
پاسخجناب ضرغامی اگه با زبان ساده تر بنویسی که برای همه خواننده ها قابل فهم باشد زیباتر میشود
پاسخبسیار زیبا نوشتین جناب ضرغامی درود بیکران...کاش روزی برسد که دیگر قومیت گرایی وتعصب های بی مورد هیچ جایی در این مرز وبوم نداشته باشد
پاسخسلام درودمحضر جناب ضرغامی .عالی بود .
پاسخدرودبرمهندس ضرغامی عزیزوارجمند،به نکات خوبی اشاره کردی،عالی نگاش،تندرست وماناباشید..
پاسخدرودهابرقلم شیواوتوانمندتان که اینگونه حقایق بسیارتلخ حاکم برجامعه کنونی مارابه چالش وتصویرکشانده...متاسفانه این واقعیت چنان انچنان زیرکانه زیربنای افکارورفتارمردم مارامخدوش کرده که گویی تابودهست این نوع تفکربایدهم چنان حکمرانی کندوریشه کن کردن این پدیده رفتاری سوئ خفته درفرهنگ جامعه ما امریست بسیاردشوار اما قابل تغییر...ماهم امیدواریم روزی برسد که همه به تعادل رفتاری وعقلی برسندوکفه ی سنگین وسبک ترازویی درهیچ جای وطنمون علی الخصوص شهرودیارمون بالا وپایین نباشدوانسان بودنوانسانیت بالاترین حاکم رفتاری برجامعه مون باشه نه قوم وقومیت گرایی....
پاسخقلمتان همیشه مستدام باد ضرغامی عزیز
پاسخعالی بود پژوهش و مطالعات خود را ادامه دهید
پاسخمتن جامعی است اما بنظرم کاربردی نیست.زیرا کسانی که میتوانند متن را خوانده وتحلیل کنند دارای شناخت و معرفت وبینشی هستند که تعصب وقومیت گرایی در آن جایی ندارد و کسانی که متعصبند از تحلیل متن عاجزند. کاش سهل تر نگاشته می شد تا دایره ی خوانندگان وسیع تر میشد.
پاسخبسیار زیبا نوشتین مهندس ضرغامی عزیز.موفق وپیروزباشید
پاسخبسیار زیبا نوشتین جناب مهندس ضرغامی عزیز..موفق وپیروزباشید
پاسخدرود جناب ضرغامی عالی بود ،
پاسخدرود برشما .انشاالله موفق وسربلند باشید
پاسخسپاسگزارم از دوست اندیشمند جناب ضرغامی
پاسخدرود بر شما.قلمتان همیشه بی پروا و روان باد
پاسخواقعیت های تلخ ولی ملموس و عینی ای رو بیان کردین.امیدوارم حداقل ذره ای ما را از غفلت و تعصب و ریشه های قومیت گرایی دور نماید و بذر روشن بینی و تعقل بدون هیچگونه فرهنگ عصبیت مداری را در دل و اندیشه ی ما بکارد و بگستراند.
پاسخدرود بر این قلم شیوا. منتظر نوشته های بعدی شما هستیم. پاینده باشید
پاسخ