-
«قلندرِ مستطیل سبز»
محمد زرین -
«قلندرِ مستطیل سبز»
محمد زرین -
تمجید بزرگان فوتبال یاسوج از بزرگمرد تاریخ فوتبال استان
یادداشت مخاطبان -
مردمآزاری با چند عدد قرص
پیام واحد -
اسطوره اخلاق فوتبال را دریبل کرد
سعید بخشوده -
تیمی که نیدرخشه استقلال دهدشته؛ قلندر خاموش شد، حماسه به ابدیت پیوست
بهنام عکاشه -
زاگرس، ستونفقرات ایران را نشکنید
وحید سیدیپور -
آموزش و پرورش وزیر دانا میخواهد نه سرباز رادان!!
علیرضا کفایی -
در سوگ قاضی تنها؛ سیدعیسی حسنی
علی ضامنی پور -
تحلیلی از عملکرد و سیاست های تاجگردون در بستر پلتفرم های مجازی
یعقوب درویشیان
19 شهریور سالروز عروج ملکوتی آیت الله طالقانی

دکتر علی کامرانی مقدم به بهانه ۱۹ شهریور سالروز عروج ملکوتی آیت الله طالقانی به این سایت خبری ارسال کردند که عینا منتشر می شود.
آیت الله سید محمود طالقانی ( متولد سال۱۲۸۹ خورشیدی متوفی۱۹ شهریور۱۳۵۸) بدون شک از چهره های سیاسی- مذهبی تاریخ معاصر ایران است.شخصیتی که ترکیبی از معنویت،اخلاق،سیاست، اسلام خواهی ، دموکراسی طلبی ، قرآن پژوهی، مبارزه ،عشق هنر سازماندهی و کار تشکیلاتی [هرکدام در ظرف زمانی و مکانی خود]و در یک کلمه« نواندیشی دینی بود».
طالقانی در زمره قرآن گرایان و قران پژوهانی بود که تلاش می نمود همن گونه که قران را به عرصه زندگی و عمل سیاسی بر می گرداند،قرآن را مبنای عمل و رفتار سیاسی خود قرار دهد. و عمل سیاسی اجتماعی خود را با مرجعیت این کتاب و کلام الهی تفسیر وتبین نماید.او تفسیری سیاسی از دین و نگاهی دینی به سیاست داشت .همان راهی را که سید جمال اسدابادی در تاریخ معاصر اغاز کرد و امثال مدرس و کمی بعدتر حضرت امام خمینی ، مهندس بازرگان ،دکتر شریعتی، استاد مطهری، دکتر بهشتی و….ان را ادامه دادند. به تعبیری ایت الله طالقانی این راه را در گفتار و نوشتار (اندیشه) و در رفتار و کردار (شخصیت خویش) به جامعه ارائه نمود. او همچون همفکرانش راهی سوم را برای جامعه ایرانی- شیعی با ماهیت«روشنفکری دینی» برگزید و با این نگاه به تحلیل وضعیت دینی و سیاسی ایران پرداخت.او عقل گرا و علمگرایی است که هرچند علم را عامل آگاهی بخش مهمی می داند اما همواره بر این باور بود که علم به تنهایی توانایی هدایت بشر را ندارد.و این هدایت دین است که عقل فطری را مستقیم می دارد و آثار خیر و شر را می نمایند.
طالقانی قرآن را دانش مبنا و متن و معیار می داند،معیاری که همه امور زندگی بدان ارجاع و از ان می جوشد.طالقانی در تفسیر«پرتوی از قران» با روش شناسی خاص خودش در کسب راههای هدایت جامعه اسلامی از طریق قران بود. او روشنفکری مبارز و سیاست مداری شجاع و روشن بین بود که قران پژوهشی اش مانع توجه او به سایر امور پیرامونی نگردید.به عنوان مثال:طالقانی در اعتراض به اقدام کشف رضاه شاه قویا” وارد عرصه مبارزه سیاسی شد ودر سال ۱۳۱۸خورشیدی به همین دلیلی سه ماه زندانی را متحمل گردید.در دوره پهلوی دوم فعالیت سیاسی اجتماعی خود را در چارچوب«انجمن کانون اسلام» تحت ریاست خود پیگیری کرد.هدف اصلی او و انجمن اش که دینداران نواندیش همچون مهدی بازرگان و یدالله سحابی با او همکاری داشته اند ارائه اسلام به مثابه ذهنی سازگار با نوگرایی و علم زدودن خرافات رایج از چهره مذهب بود.
طالقانی بعد از کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بر علیه دولت ملی دکتر مصدق ، به فعالیت در نهضت مقاومت ملی پرداخت و در سال ۱۳۳۹ عضو هیات موسس جبهه ملی دوم بود.در کنگره ۱۳۴۱ خورشیدی به عضویت در شورای مرکزی جبهه ملی انتخاب گردید.کمی بعدتر به عنوان یکی ازموسسین جبهه ازادی ملی ایران(طیف مذهبی جبهه ملی) در کنار دوستان به وجود اورد.مردم گرایی و دفاع از حقیقت ایت الله طالقانی محدود و مختص به متدینین و شیعیان نبود .در زندان ستم شاهی بارها بر سر بازجوهای ساواک فریاد بر می اورد: چرا جوانان عدالتخواه این سرزمین را به بهانه مارکسیست بودن شکنجه می کنید و این در حالی بود که اوهرگز برای مارکسیست اصالتی قائل نبود. اما بر این باور بود که مارکسیست ها انسان های این سرزمین هستند و باید به انسانیت انها توجه داشت.و نحوه فکر کردن مقوله ای است گذرا.
طالقانی با حفظ اصول پدر همه گروهها بود و در طول حیات مبارکش مبلغ جامعه توحیدی بدون حذف نیرو بود او نماد تعامل با همه گروهها جامعه اعم از جامعه روحانیت مبارز ، نهضت ملی ازادی ایرن، جبهه ملی و حتی مارکسیست ها بود.
طالقانی پس ازانقلاب شکوهمند اسلامی بر ان شد تا انقلاب را با ارزش های الهی انسانی مترقی یانه ای که سالها در راه ان پژوهش علمی و مبارزه عملی کرده بود متصف سازد و در جایگاههای ریاست شورای انقلاب اسلامی ، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و امام جمعه تهران تمام هم خویش را به کار گرفت تا این ارزش هارا به منصه ظهور و بروز رساند.فعالیت های سیاسی اجتماعی او هرگز باعث نگردید تا از سیاست خارجی غفلت نماید و همواره از نهضت های ضد استعماری و استقلال طلبانه حمایت می نمود و به مبارزان حق طلبانه فلسطین اهتمام ویژه داشت.
دکتر علی کامرانی فعال سیاسی و اجتماعی و کاندید اصلاحطلبان کهگیلویه بزرگ درانتخابات مجلس شورای اسلامی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 کشف لاشه "کَل" و ۵ گونه پرنده از منزل شکارچی "پادنا"
- 2 احیای مجموعه ورزشی کارگران یاسوج/+تصاویر
- 3 با افت منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد تابستان سختی پیشرو است
- 4 ۲۶ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی کهگیلویه بویراحمد
- 5 خانواده ۹ نفره گرفتار در ارتفاعات چاروسا کهگیلویه نجات یافتند
- 6 فرماندار گچساران : ۴۰۰ طرح اشتغالزایی در گچساران اجرا میشود
- 7 ۱۷ میلیارد ریال اعتبار در ورزش زورخانه ای کهگیلویه وبویراحمد هزینه شده است
- 8 ۲۳ درصد از نوآموزان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون مراجعه نکردند
-
«ضرغامپور بویراحمدی» مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد شد/ عکس
-
خداحافظ کاپیتان/ گزارش تصویری از مراسم تشییع و خاکسپاری اسطوره فوتبال استان در دهدشت
-
سرپرست مدیریت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج منصوب شد
-
مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تغییر کرد+ عکس و سوابق
-
انتقاد شجاعپوریان از تشریفات بیجا در مراسمهای عزا/ آیینهایی که تسلیبخش نیست
-
نوستالوژی فوتبال دهدشت در دهه 60
-
دلنوشته رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان در سوگ زنده یاد «قلندر سخن سنج»/ زمین سبز دیگر جای خالی تو را حس میکند
-
«قلندری» که سخن میسنجید
-
واگذاری معادن کهگیلویه و بویراحمد با شرط فرآوری
-
قیمت جدید شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
نظرات ارسالی 1 نظر
درود بر دکتر کامرانی
پاسخ