-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
19 شهریور سالروز عروج ملکوتی آیت الله طالقانی

دکتر علی کامرانی مقدم به بهانه ۱۹ شهریور سالروز عروج ملکوتی آیت الله طالقانی به این سایت خبری ارسال کردند که عینا منتشر می شود.
آیت الله سید محمود طالقانی ( متولد سال۱۲۸۹ خورشیدی متوفی۱۹ شهریور۱۳۵۸) بدون شک از چهره های سیاسی- مذهبی تاریخ معاصر ایران است.شخصیتی که ترکیبی از معنویت،اخلاق،سیاست، اسلام خواهی ، دموکراسی طلبی ، قرآن پژوهی، مبارزه ،عشق هنر سازماندهی و کار تشکیلاتی [هرکدام در ظرف زمانی و مکانی خود]و در یک کلمه« نواندیشی دینی بود».
طالقانی در زمره قرآن گرایان و قران پژوهانی بود که تلاش می نمود همن گونه که قران را به عرصه زندگی و عمل سیاسی بر می گرداند،قرآن را مبنای عمل و رفتار سیاسی خود قرار دهد. و عمل سیاسی اجتماعی خود را با مرجعیت این کتاب و کلام الهی تفسیر وتبین نماید.او تفسیری سیاسی از دین و نگاهی دینی به سیاست داشت .همان راهی را که سید جمال اسدابادی در تاریخ معاصر اغاز کرد و امثال مدرس و کمی بعدتر حضرت امام خمینی ، مهندس بازرگان ،دکتر شریعتی، استاد مطهری، دکتر بهشتی و….ان را ادامه دادند. به تعبیری ایت الله طالقانی این راه را در گفتار و نوشتار (اندیشه) و در رفتار و کردار (شخصیت خویش) به جامعه ارائه نمود. او همچون همفکرانش راهی سوم را برای جامعه ایرانی- شیعی با ماهیت«روشنفکری دینی» برگزید و با این نگاه به تحلیل وضعیت دینی و سیاسی ایران پرداخت.او عقل گرا و علمگرایی است که هرچند علم را عامل آگاهی بخش مهمی می داند اما همواره بر این باور بود که علم به تنهایی توانایی هدایت بشر را ندارد.و این هدایت دین است که عقل فطری را مستقیم می دارد و آثار خیر و شر را می نمایند.
طالقانی قرآن را دانش مبنا و متن و معیار می داند،معیاری که همه امور زندگی بدان ارجاع و از ان می جوشد.طالقانی در تفسیر«پرتوی از قران» با روش شناسی خاص خودش در کسب راههای هدایت جامعه اسلامی از طریق قران بود. او روشنفکری مبارز و سیاست مداری شجاع و روشن بین بود که قران پژوهشی اش مانع توجه او به سایر امور پیرامونی نگردید.به عنوان مثال:طالقانی در اعتراض به اقدام کشف رضاه شاه قویا” وارد عرصه مبارزه سیاسی شد ودر سال ۱۳۱۸خورشیدی به همین دلیلی سه ماه زندانی را متحمل گردید.در دوره پهلوی دوم فعالیت سیاسی اجتماعی خود را در چارچوب«انجمن کانون اسلام» تحت ریاست خود پیگیری کرد.هدف اصلی او و انجمن اش که دینداران نواندیش همچون مهدی بازرگان و یدالله سحابی با او همکاری داشته اند ارائه اسلام به مثابه ذهنی سازگار با نوگرایی و علم زدودن خرافات رایج از چهره مذهب بود.
طالقانی بعد از کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بر علیه دولت ملی دکتر مصدق ، به فعالیت در نهضت مقاومت ملی پرداخت و در سال ۱۳۳۹ عضو هیات موسس جبهه ملی دوم بود.در کنگره ۱۳۴۱ خورشیدی به عضویت در شورای مرکزی جبهه ملی انتخاب گردید.کمی بعدتر به عنوان یکی ازموسسین جبهه ازادی ملی ایران(طیف مذهبی جبهه ملی) در کنار دوستان به وجود اورد.مردم گرایی و دفاع از حقیقت ایت الله طالقانی محدود و مختص به متدینین و شیعیان نبود .در زندان ستم شاهی بارها بر سر بازجوهای ساواک فریاد بر می اورد: چرا جوانان عدالتخواه این سرزمین را به بهانه مارکسیست بودن شکنجه می کنید و این در حالی بود که اوهرگز برای مارکسیست اصالتی قائل نبود. اما بر این باور بود که مارکسیست ها انسان های این سرزمین هستند و باید به انسانیت انها توجه داشت.و نحوه فکر کردن مقوله ای است گذرا.
طالقانی با حفظ اصول پدر همه گروهها بود و در طول حیات مبارکش مبلغ جامعه توحیدی بدون حذف نیرو بود او نماد تعامل با همه گروهها جامعه اعم از جامعه روحانیت مبارز ، نهضت ملی ازادی ایرن، جبهه ملی و حتی مارکسیست ها بود.
طالقانی پس ازانقلاب شکوهمند اسلامی بر ان شد تا انقلاب را با ارزش های الهی انسانی مترقی یانه ای که سالها در راه ان پژوهش علمی و مبارزه عملی کرده بود متصف سازد و در جایگاههای ریاست شورای انقلاب اسلامی ، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و امام جمعه تهران تمام هم خویش را به کار گرفت تا این ارزش هارا به منصه ظهور و بروز رساند.فعالیت های سیاسی اجتماعی او هرگز باعث نگردید تا از سیاست خارجی غفلت نماید و همواره از نهضت های ضد استعماری و استقلال طلبانه حمایت می نمود و به مبارزان حق طلبانه فلسطین اهتمام ویژه داشت.
دکتر علی کامرانی فعال سیاسی و اجتماعی و کاندید اصلاحطلبان کهگیلویه بزرگ درانتخابات مجلس شورای اسلامی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 1 نظر
درود بر دکتر کامرانی
پاسخ