-
آینده جنگ اسرائیل با ایران چه خواهد شد؟
عباس عبدی -
«شافرج الله»
سیدمحمد مختاری -
ایران خانهی ماست؛ مسئولیت ایرانی بودن فراتر از هر تفاوتی
علیرضا تابش -
وقتی وفاداری استاندار به دولت قربانی روابط و رفاقتهای پشت پرده میشود»
یادداشت مخاطبان -
دفاع از ایران؛ به نام یا به ننگ!
فضلالله یاری -
جوابیهای به یک رسانه/ وقتی مدح بیمحتوا جای مطالبهگری رسانهای را میگیرد
حسن کریمی -
مرثیهای بر پروژههای نیمهتمام استان کهگیلویه و بویراحمد
بویار پارسه -
دیدهبان
هجیر تشکری -
عوارض شناسی تعطیلی خرد سیاسی در سطح میزان پیشرفت شهرستانهای چهارگانه
یاسین علویان سوق -
واقعیت مدیران 50 میلیاردتومانی و نقش «تاجگردون» در بحران مدیران اینستاگرامی!
اسلام ذوالقدرپور
19 شهریور سالروز عروج ملکوتی آیت الله طالقانی

دکتر علی کامرانی مقدم به بهانه ۱۹ شهریور سالروز عروج ملکوتی آیت الله طالقانی به این سایت خبری ارسال کردند که عینا منتشر می شود.
آیت الله سید محمود طالقانی ( متولد سال۱۲۸۹ خورشیدی متوفی۱۹ شهریور۱۳۵۸) بدون شک از چهره های سیاسی- مذهبی تاریخ معاصر ایران است.شخصیتی که ترکیبی از معنویت،اخلاق،سیاست، اسلام خواهی ، دموکراسی طلبی ، قرآن پژوهی، مبارزه ،عشق هنر سازماندهی و کار تشکیلاتی [هرکدام در ظرف زمانی و مکانی خود]و در یک کلمه« نواندیشی دینی بود».
طالقانی در زمره قرآن گرایان و قران پژوهانی بود که تلاش می نمود همن گونه که قران را به عرصه زندگی و عمل سیاسی بر می گرداند،قرآن را مبنای عمل و رفتار سیاسی خود قرار دهد. و عمل سیاسی اجتماعی خود را با مرجعیت این کتاب و کلام الهی تفسیر وتبین نماید.او تفسیری سیاسی از دین و نگاهی دینی به سیاست داشت .همان راهی را که سید جمال اسدابادی در تاریخ معاصر اغاز کرد و امثال مدرس و کمی بعدتر حضرت امام خمینی ، مهندس بازرگان ،دکتر شریعتی، استاد مطهری، دکتر بهشتی و….ان را ادامه دادند. به تعبیری ایت الله طالقانی این راه را در گفتار و نوشتار (اندیشه) و در رفتار و کردار (شخصیت خویش) به جامعه ارائه نمود. او همچون همفکرانش راهی سوم را برای جامعه ایرانی- شیعی با ماهیت«روشنفکری دینی» برگزید و با این نگاه به تحلیل وضعیت دینی و سیاسی ایران پرداخت.او عقل گرا و علمگرایی است که هرچند علم را عامل آگاهی بخش مهمی می داند اما همواره بر این باور بود که علم به تنهایی توانایی هدایت بشر را ندارد.و این هدایت دین است که عقل فطری را مستقیم می دارد و آثار خیر و شر را می نمایند.
طالقانی قرآن را دانش مبنا و متن و معیار می داند،معیاری که همه امور زندگی بدان ارجاع و از ان می جوشد.طالقانی در تفسیر«پرتوی از قران» با روش شناسی خاص خودش در کسب راههای هدایت جامعه اسلامی از طریق قران بود. او روشنفکری مبارز و سیاست مداری شجاع و روشن بین بود که قران پژوهشی اش مانع توجه او به سایر امور پیرامونی نگردید.به عنوان مثال:طالقانی در اعتراض به اقدام کشف رضاه شاه قویا” وارد عرصه مبارزه سیاسی شد ودر سال ۱۳۱۸خورشیدی به همین دلیلی سه ماه زندانی را متحمل گردید.در دوره پهلوی دوم فعالیت سیاسی اجتماعی خود را در چارچوب«انجمن کانون اسلام» تحت ریاست خود پیگیری کرد.هدف اصلی او و انجمن اش که دینداران نواندیش همچون مهدی بازرگان و یدالله سحابی با او همکاری داشته اند ارائه اسلام به مثابه ذهنی سازگار با نوگرایی و علم زدودن خرافات رایج از چهره مذهب بود.
طالقانی بعد از کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بر علیه دولت ملی دکتر مصدق ، به فعالیت در نهضت مقاومت ملی پرداخت و در سال ۱۳۳۹ عضو هیات موسس جبهه ملی دوم بود.در کنگره ۱۳۴۱ خورشیدی به عضویت در شورای مرکزی جبهه ملی انتخاب گردید.کمی بعدتر به عنوان یکی ازموسسین جبهه ازادی ملی ایران(طیف مذهبی جبهه ملی) در کنار دوستان به وجود اورد.مردم گرایی و دفاع از حقیقت ایت الله طالقانی محدود و مختص به متدینین و شیعیان نبود .در زندان ستم شاهی بارها بر سر بازجوهای ساواک فریاد بر می اورد: چرا جوانان عدالتخواه این سرزمین را به بهانه مارکسیست بودن شکنجه می کنید و این در حالی بود که اوهرگز برای مارکسیست اصالتی قائل نبود. اما بر این باور بود که مارکسیست ها انسان های این سرزمین هستند و باید به انسانیت انها توجه داشت.و نحوه فکر کردن مقوله ای است گذرا.
طالقانی با حفظ اصول پدر همه گروهها بود و در طول حیات مبارکش مبلغ جامعه توحیدی بدون حذف نیرو بود او نماد تعامل با همه گروهها جامعه اعم از جامعه روحانیت مبارز ، نهضت ملی ازادی ایرن، جبهه ملی و حتی مارکسیست ها بود.
طالقانی پس ازانقلاب شکوهمند اسلامی بر ان شد تا انقلاب را با ارزش های الهی انسانی مترقی یانه ای که سالها در راه ان پژوهش علمی و مبارزه عملی کرده بود متصف سازد و در جایگاههای ریاست شورای انقلاب اسلامی ، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و امام جمعه تهران تمام هم خویش را به کار گرفت تا این ارزش هارا به منصه ظهور و بروز رساند.فعالیت های سیاسی اجتماعی او هرگز باعث نگردید تا از سیاست خارجی غفلت نماید و همواره از نهضت های ضد استعماری و استقلال طلبانه حمایت می نمود و به مبارزان حق طلبانه فلسطین اهتمام ویژه داشت.
دکتر علی کامرانی فعال سیاسی و اجتماعی و کاندید اصلاحطلبان کهگیلویه بزرگ درانتخابات مجلس شورای اسلامی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 ارزآوری ۲۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی برای کهگیلویه و بویراحمد
- 2 شرور سابقه دار در باشت دستگیر شد
- 3 خالی کردن حساب با پیامک جعلی ابلاغیه قضایی
- 4 کاهش ۱۵ درصدی ترددهای بیناستانی در جادههای کهگیلویه و بویراحمد
- 5 امحا ماینرهای کشف شده در کهگیلویه و بویراحمد
- 6 رئیس شورای شهر: ترافیک سنگین یاسوج چالش بزرگ پیش روی ماست
- 7 صدور حکم قاطع برای نانوایی متخلف گچسارانی در دام تعزیرات
- 8 خسارت زلزله دهدشت به ۱۰۰۰ واحد مسکونی
-
نشست احزاب اصلاحطلب و اصولگرا با استاندار/ «وحدت» و «همبستگی ملی» فصل مشترک جریانهای سیاسی استان/ گزارش و عکس
-
رئیس فرهنگ و ارشاد گچساران منصوب شد/ ابلاغ
-
مديرعامل شركت نفت گچساران: كتابخانههای شركت نفت گچساران بیش از 6 هزار نفر عضو دارد
-
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر شتاب و روند تکمیل پروژههای عمرانی و خدماتی شهر یاسوج تاکید کرد
-
استاندار: زیرساختهای گردشگری مذهبی توسعه مییابند
-
تذکر رئیسجمهور به منابر، رسانه ملی و نمازهای جمعه: از سخنان تفرقهافکنانه و اختلافبرانگیز بهشدت پرهیز شود
-
«وضعیت حساس کنونی» ؛ جنگ یا صلح؟!
-
«همایونفر» معاون اداره کل مسکن و شهرسازی استان شد/ ابلاغ
-
هتل ورزش یاسوج پس از سالها تکمیل میشود/ آگهی مناقصه
-
لاشه پهپاد هرمس بر دوش یک لر
نظرات ارسالی 1 نظر
درود بر دکتر کامرانی
پاسخ