-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
آیین دیرین

چهارشنبه سوری از آیین دیرین ایرانیان است.برپایه این آیین مردم ایران از دیر باز جشن چهارشنبه سوری را برپامی داشتند.آنها سه یاهفت کپه آتش می افروختند و از روی آن می پریدند و می گفتند"سرخی تو از من ، زردی من ازتو" سرخی نماد و نشانه شادمانی و روشنایی و خوشی بود وزردی نشانه بیماری وغم و پریشانی ،و بدین گونه ایرانیان درآستانه سال نوبه استقبال شادمانی و خوشحالی و جشن و پای کوبی می رفتند و غمها و ناخوشیها را از درون خود می زدودند.
و به درستی باید گفت که جشن چهارشنبه سوری همواره نیک و برای مردم ایران مایه خوشی و شادمانی و غم زدایی بوده است؛لیکن امروزه دو گروه درصددانحراف
این آیین دیرین و شاد هستند.یک گروه آنها هستند که با پرتاب ترقه های آتش زا و خطرناک و آسیب زا، آین را مایه ناامنی و زیان و آسیب برای دیگران قرارمی دهند
و نوعی آزار برای مردم و سلامت آنها به وجودمی آورند.دسته دوم کسانی هستند که در کل با آیینها و نمادهای فرهنگ ایرانی سرستیز دارند و آنها را بیهوده و بی پایه می دانند و خواهان برچیدن اینگونه آیینها هستند و حتا در صددند که نامهای پیشین آنها راتغییر دهند
برای نمونه به چهارشنبه سوری می گویند چهارشنبه آخرسال و به" سیزده بدر" می گویند"روزطبیعت" و این نشانه نوعی مخالفت و ناسازگاری با این آیینها
است. آقای حسین الهی قمشه ای میگفت: می شود ساعتها درباره چهارشنبه سوری مانند برپایی روشنایی و رقص آتش و پریدن از روی آن سخن گفت و آن را
دارای ریشه و معنامی دانست، لیکن برخی نادانسته چهارشنبه سوری را بی معنا و مفهوم می شمارند که هرگز چنین ادعایی درست و به جانیست زیرا هیچ آیینی بدون فلسفه و معنا و ریشه پدید نمی آید و استمرارنمی یابد و همین شعار در جشن چهارشنبه سوری که"سرخی تو از من و زردی من ازتو"نماد و نشانه معنادار بودن این آیین کهن و ماندگار است.
پس همان بهتر که سرناسازگاری با این آیین کهن را کنارگذاشته و آن را به شیوه باستانی و درمکانهای معین و امن و به روش خردمندانه و پسندیده انجام گیرد و به عنوان یک نشانه و هویت فرهنگی، به این آیین احترام نهاده
آن رابه نیکی پاس داریم.چنین باد......
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!