-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
تسویهحساب نه، استیضاح!

پارلمان یا مجلس نمایندگان هر کشور در دوران مدرن محصول و چکیده آن کشور و مردمش محسوب میشود، چراکه قوانین و مقررات مدنی در مجلس تصویب و تجلی مییابد و همانطور که در ادبیات سیاسی ایران نامگذاری شده، مجلس، خانه ملت است.
نکته دیگری که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برجسته است، این است که برخلاف بسیاری کشورها، مجلس شورای اسلامی قابل انحلال نیست و شاید بههمین دلیل بود که امامخمینی(ره) مجلس را در راس همه امور برشمردند.
از این نکات چنین برآورد میشود که جایگاه مجلس، جایگاه رفیعی است و شان مجلس و نمایندگان آن بهعنوان نهادی تقنینی ـ نظارتی از بالاترین شئون در نظام جمهوری اسلامی است.
یکی از حقوق سیاسی مهم و تاثیرگذار نمایندگان، حق طرح استیضاح از کابینه و بالاتر از آن رئیس جمهور است و این حق در تاریخ جمهوری اسلامی بارها توسط نمایندگان مورد استفاده قرار گرفته است.
شاید یکی از مهمترین استیضاح شدگان در تاریخ مجلس، «عطاءالله مهاجرانی»، نخستین وزیر ارشاد کابینه اصلاحات بود که با رای اکثریت نمایندگان مجلس پنجم و در سال 1378 صورت گرفت. اما مهاجرانی موفق شد باحضور در مجلس و پاسخهای قانعکننده از نمایندگان اکثرا اصولگرای آن مجلس، رای اعتماد دوباره بگیرد. شاید یکی از نقاط قوت آن مجلس این بود که بیشینه نمایندگان با نگاه سیاسی به استیضاح نپرداخته بودند و صرفا به عملکرد مهاجرانی در وزارت ارشاد اعتراض داشتند و برای همین بود که با توضیحات او قانع شدند.
دولت دوم «محمود احمدینژاد» نیز از حیث وزرای استیضاح شده رکورددار است، چرا که ۵وزیر کابینه او به تیغ استیضاح تن دادند که مشهورترین آنها مرحوم «علی کردان» وزیر کشور کابینه احمدینژاد بود که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
اکنون نیز سه وزیر کابینه «حسن روحانی» زیر تیغ استیضاح مجلس قرار دارند. «علی ربیعی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی و «محمود حجتی»، وزیر جهاد کشاورزی. در این بین بهنظر میرسد که شانس آخوندی برای گرفتن رای اعتماد کمتر از دو همکار دیگرش باشد و موضوع زلزله سرپلذهاب و سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج به نوعی نوک پیکان انتقادها را بهسوی آخوندی و وزارتخانه تحت امرش سوق داده است.
علی ربیعی هم که بهدلیل سوابق و موضعگیریهایش از ابتدا در تیررس استیضاح قرار داشت و حالا قرار است به صحن علنی بیاید و در مقابل پرسشهای نمایندگان تن به توضیح دهد. در این بین استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کمی غریب مینماید، چه اینکه او آنچنان عملکرد ضعیفی در این وزارتخانه نداشته؛ با این همه این حق مجلس است و کمیسیونهای مربوطه به احتمال زیاد تمام جنبهها را برای استیضاح حجتی لحاظ کردهاند.
یکی از نکات برجسته در استیضاح وزرای حسن روحانی این است که او در هیچیک از جلسات استیضاح وزرایش در مجلس حضور نداشته است. یکی از ایراداتی که به روحانی وارد بود این است که اگر او در جلسه استیضاح «رضا فرجیدانا»، وزیر توانای علوم، تحقیقات و فناوری که در سال 1393 و تنها یکسال پس از نخستین دوره ریاست جمهوریاش شرکت میکرد شاید میتوانست جو مجلس را بهسوی خود و وزیرش عوض کند و مانع استیضاح فرجیدانا شود. هرچند که این تحلیل در حد گمامهزنی است، اما به هرحال حضور رئیسجمهور میتواند اثرگذار باشد.
برای همین انتظار میرود که حسن روحانی این بار و در جلسه استیضاح پیشروی ۳ وزیرش در مجلس حضور یابد تا بلکه بتواند مانع استیضاح و برکناری آنان شود.
این نکته نیز قابل درک است که نمایندگان مجلس با تحقیق و با توجه به کارکردها و نقصانهای موجود بهسمت استیضاح میروند و این روند، روندی منطقی است که از مجلس و نمایندگان ملت انتظار میرود.
نکتهای که ناظران و تحلیلگران را نگران میکند این است که با توجه به جو سیاستزده و حواشی موضوعات مختلف سیاسی و غیرسیاسی در کشور، طرح استیضاح وزرای دولت تدبیر و امید به کنشها و واکنشهای سیاسی مربوط باشد و به نوعی تسویه حسابهای شخصی و جناحی قلمداد شود.
باید امیدوار بود فراکسیون امید که با رای قاطع مردم پا به خانه ملت گذاشتهاند، با تمام قدرت و توان در مقابل چنین پدیدهای ایستادگی کنند و اجازه ندهند تا کشمکشهای جناحی و سیاسی بر روی عملکرد قانونی و منطقی مجلس شورای اسلامی تاثیر بگذارد.
آنچه تاکنون برای بسیاری مسلم شده این است که شهروندان و رایدهندگان بهخوبی و با دقت، رفتار وزرا، وکلا و سایر سیاستمداران را رصد میکنند و بهخوبی میدانند که عملکرد هرکدام تا چه اندازه درست، قانونی، منطقی و در جهت منافع ملت بوده است.
منبع:همدلی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!