-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
نابرابری به بلندای شب یلدا

یلدا نام طولانی ترین شب سال در تقویم ایرانی است. در این شب بر اساس یک رسم کهن مردم ایران به دیدار اقوام و بزرگان خود می روند و در جشن یلدا در کنار هم از انواع میوه ها و آجیل و شیرینی می خورند و این شب را تا صبح جشن می گیرند. اما در این طولانی ترین شب سرد زمستان بسیاری هستند که که تنها و بی کس در شهر کار می کنند و از سرما به خود می لرزند. یرخی در این شب سفره های رنگین خود را در صحفه مجازی به اشتراک خواهند گذاشت، در شب یلدا در حالی که بسیاری از خانه های بالا شهر گرم و بساط میوه در آنها پهن است، بسیاری دیگر از شب یلدا صرفا نامی از آن می شنوند و امکانی برای درک و ماهیت چنین مناسکی ندارند، یعنی فقر و پایگاه اقتصادی آنها را ازمناسک و سنت های اجتماعی بیگانه و بی تفاوت می سازد، اینجاست که طبقه و جایگاه اجتماعی است که شناخت ما را از جهان بیرون و فرهنگ، اعیاد و مناسک اجتماعی شکل می دهد و اینجاست که طبقه و جایگاه اجتماعی خنده، شادی، باهم بودن، خوشی، و سرما یا گرما را در میان ما بصورت نابرابر تقسیم می کند. شب یلدا از جمله سنت ها و مناسک اجتماعی محسوب میگردد، از دیدگاه جامعه شناسی کارکرد گرا سنت های اجتماعی دارای کارکردهای مثبت و همچنین کژکارکردها (کارکردهای منفی) می باشند ،کارکردهای اجتماعی سبب ساز توسعه، پایداری، دوام و نظم جامعه میگردد و برعکس کژکارکردها به نظم و ثبات جامعه خدشه وارد و مسیر آتی ان را با مشکلاتی روبه رو می سازد. در وصف اهمیت مناسک و آیین های اجتماعی همین بس که با فروپاشی شوروی آئین ها ی جامعه بعد از سالها ممنوعیت دوباره زنده شدند و به حیات خود ادامه دادند و این امر نشان از این دارد حتی اگر آیین ها سالهای سال در جامعه انجام نپذیرند و ممنوع شوند باز مردم آنها را در دل خود زنده نگه می دارند، و سینه به سینه به نسل بعد از خود انتقال می دهند. آیین ها از این منظر که بخش مهمی از حافظه جمعی افراد و گروه ها را می سازند و با هویت جمعی آنها پیوند خورده اند. دارای اهمیت می باشند، مناسک و اعیاد و سنت ها در کنار زبان، سرزمین و تاریخ ،هویت جمعی افراد جامعه را می سازند. آنچه تا پیش از این به سخن آمد کارکرد و کارویژه های مثبت شب یلدا" بود اما امروز ما از شب یلدا و مناسک شبیه آن مصرف نمایشی و شکل گیری گفتمان فخر فروشی را درک می کنیم، و اساسا درک ما از پدیده ها و مناسک اجتماعی مانند شب یلدا و چهارشنبه سوری و عید نورووز و... بازتولید لوس عذاب آور نابرابری و فقری است که در لایه های مختلف اجتماعی و زیر پوست شهر نهفته است، در حین برگزاری این مناسک و اعیاد می باشد که فقیر و غنی بیش از پیش جایگاه خود را می شناسند و آنرا به اشکال مختلف بازتولید می کنند، در دنیای کنونی اعیاد نیز برای انسانها خرید و فروش و مصرف می شود و و تعدادی می توانند یلدا را با شادی هایش بخرند و مصرف کنند و بسیاری نیز به این دلیل که یلدا" جنبه طبقاتی پیدا کرده است از آن محرومند. "تورستین وبلن، مصرف چشمگیر، تنآسانی چشمگیر و نمایش چشمگیر نمادهای بلندپایگی، وسایلی هستند که انسانها با آنها میکوشند تا در چشم همسایگانشان برتر جلوه کنند و در ضمن برای خودشان نیز ارزش بیشتری قائل شوند. «آداب و شیوههای زندگی اشرافمنشانه با ضابطهی تنآسانی و مصرف چشمگیر سازگاری دارند، مصرف چشمگیر کالاهای گرانقیمت، وسیلهی کسب آبرومندی برای نجیبزادگان تنآسا است. " اعیاد، فرهنگ ها و سنت های اجتماعی نیز از حمله بی محابای اقتصاد ی و طبقاتی شدن جامعه در امان نمانده اند و این واقعیت عریان و بی پرده جامعه امروز است، که پیامد و کژکارکرد چنین امری سرخوردگی، حس تبعیض و نابرابری به بهانه چنین اعیاد و مناسکی است که در جامعه جاری و ساری میگردد و وجدان جمعی جامعه را می رنجاند و عصیان گرانه نابرابری حاکم در مناسک اجتماعی را در طولانی ترین و سرد ترین شب سال افشا می کند. دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی "
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!