-
مردم؛ "وجود حاضر غایب" در اصلاحات
محسن خرامین
-
انتخاباتی فیصلهبخش!
حامد وکیلی
-
پزشکیان تنها درمان اقتصاد انتظاری کشور
سجاد افسر
-
«دموکراسی بدون دموکراتها»
یادداشت مخاطبان
-
چرا دکتر مسعود پزشکیان؟
رضا چمن
-
«دُور مَحرم رحیم» و خدای اسپینوزا
هجیر تشکری
-
هشتگی برای «زنان گوجهچین» دهدشتی
فضلالله یاری
-
جادههای کهگیلویه و بویراحمد: قاتلان خاموش!
حمیده تابش نژاد
-
زنان گوجه چین؛ پایانِ شب ِ نابرابری سپید نیست!
رفعت کاظمی
-
مرثیههای ناتمام برای «زنان گوجهچین کهگیلویه»
صیاد خردمند
- «پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
- آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
من عکس می گیرم پس هستم
تا چند سال پیش عکس گرفتن یک پدیده شخصی و فردی تلقی میشد، در حین سفر یا جمع شدن خانواده در کنار هم عکسی گرفته میشد و بعد از در آلبوم عکس می ماند! خاک میخورد! تا اینکه سال به سال شاید دیده شود و تجدید خاطره ای شود، عکس در اذهان ما ها چیزی بیشتر از این نبود... عکس دیگری را (نامحرم) دیدن پدید ه ای تابو قلمداد میشد.
اما روایت امروزه پدیده عکس و عکس گرفتن چیزی متفاوت از روایت دیروز آن است؛ امروزه عکس پدیده شخصی نیست بلکه دست بر قضا دارای هویتی جمعی وگروهی می باشد! فردی سرش را کج می کند و شاتر را فشرا می دهد. ماجرا همین جا تمام نمی شود، ساعت ها گوشی همراهش را در دستش می گیرد و عکس را ویرایش می کند و در نهایت با وسواس زیادی سلفی اش را در اینستاگرام می گذارد و اول از همه عکس خودش را لایک می کند،. در گذشته عکس ها صرفا با هدف ثبت لحظات و به یادگار گذاشتن آن لحظه ای که در آن قرار دارند گرفته می شدند و مخاطب عکس ها صرفا خود صاحبان آنها و نزدیکان شان بودند ولی امروز عکس ها به منزله یادگاری و ثبت خاطرات نیست ، بلکه ماهیت و موجودیت هویتی، ارزشی و اجتماعی پیدا کرده اند، عکس ها در جهان امروز برای دیگران و عموم به اشتراک گذاشته می شود دیگر مرز های خودی" و غیره خودی از میان رفته است، دیگر تابو و خط قرمز نیست! دست بر قضا مفهوم و خاصی را منتقل می کنند که برای مخاطبان اش معنا دار و و دارای پیام خاصی می باشد.
بودریار " اندیشمند پست مدرن فرانسوی معتقد است جهان کنونی برساخته رسانه هاست، وی بر این باور است که در جوامع جدید بمباران تصاویر زندگی انسانها را درنوردیده، گویی که گریزی از آن نیست، در این جوامع تلاش می شود همه چیز در دریچه صفحه نمایش دیده شود و در نتیجه جهان مدرن، جهان تصویر هاست، وی در ادامه تبیین می کند که در چنین وضعیتی مرز بین واقعیت و فرا اقعیت کم رنگ می شود و نمیتوان تشخیص داد چه چیزی واقعی است و چه چیز کپی و جلوه ای از واقعیت! رسانه ای شدن جامعه امروز خود را در قالب پروفایل ها، پست های مجازی و عکس های سلفی، استیکر و شکلک نشان میدهد. و اینجاست که تصاویر ( جلوه های واقعیت) از خود واقعیت مهم تر میشوند و عکس های انسان زیبا تر از خود آنها میگردد و امر غلو رخ میدهد.
مصرف از ویژگیهای اساسی حیات انسان است و انسان برای تداوم حیاط خود نیازمند مصرف کالا و خدماتی است که نیاز های اولیه او را برآورده کند. در گذشته انسان بر اساس نیاز خود به مصرف روی می آورد اما بعد با هر ورود مدرنیته دیگر انسانها صرفا برای رفع نیاز روی به مصرف نمی آوردند بلکه فاصله میان نیاز و مصرف تا حد زیادی افزایش یافته است به نحوی که دیگر مصرف انسانی با نیاز های وی مطابقت ندارد، عکس ها نیز جنبه جدید مصرف در جوامع کنونی هستند و به اشکال مختلف روزانه تولید و مصرف می شوند، از طریق آنها افراد سعی دارند خود را متمایز و خاص تر از دیگران نشان دهند.
در گذشته نه چندان دور افراد در دنیای مجازی میل داشتند، غریب و پنهان باقی بمانند. آنها برای چت کردن و ایمیلهای خود هویت جعلی انتخاب میکردند. این کار نشان از این داشت که آدمی میل به دیده نشدن و در سایه ماندن دارد که این این امر نتیجه کنترل اجتماعی شدید در گذشته بوده است، حال زمان ابراز وجود علنی فرا رسیده است. توجه به منیت و ابراز وجود علنی که دنیای اینترنت و تکنولوژی خالق و مسبب آن است،. ابراز وجود و توجه به منیتی که سالیان سال در بیشتر جوامع به نوعی ناهنجار یا خارج از عرف بوده و هست. عرفی که توسط تکنولوژی روز شکسته و از پای درآمده است.
حال انسان ها خود را درجامعه بزرگی تصور می کنند که در آن همیشه دیده می شوند ، عکس ها نمود عینی، تقلای ما برای اثبات خوب بودن مان در جهان مجازی هستند. ما با خوشبختی های کوچک مان، با دوستان مان که فکر می کنیم زیبا هستند و چیزی بر زیبایی ما اضافه خواهند کرد، با غذاهای رنگ رنگ مان، با پدرها و مادرهای مان، با بچه های با نمک خودمان و اقوام و همسایگان مان، ما حتی با آینه آسانسور سلفی می گیریم که ثابت کنیم ما هستیم و از قضا شبیه آن چیزی هستیم که انسان امروز در ذهنش از یک آدم خوشبخت تصویر می کند..
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 گاز به ۲۴ روستا در زیلایی میرسد
- 2 در سه سال اخیر ۵۰ پروژه بهداشت درمان و آموزش بهرهبرداری شد
- 3 ۱۳۲ میلیارد تومان برای توسعه مشاغل خانگی کهگیلویه و بویراحمد
- 4 تعیین ۸۴۳ شعبۀ اخذ رأی در کهگیلویه و بویراحمد
- 5 بازداشت یک نفر در حادثه قتل پارک آبشار یاسوج
- 6 تیم فوتبال نفت و گاز گچساران دهم شد
- 7 کلاهبرداران فضای مجازی در کهگیلویه دستگیر شدند
- 8 ۵۰ زندانی غیر جرائم عمد سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد آزاد شدند
- حضور کم فروغ اصولگرایان در افتتاحیه ستاد قالیباف در یاسوج/+تصاویر
- فاجعه در بیمارستان امام سجاد یاسوج/ نوزادان دوقلو زنده زنده کفن شدند! / عکس و جزییات
- تغییر یواشکی مدیرکل انتخابات استانداری/ پروژه «خالصسازی» احمدزاده در آستانه انتخابات تکمیل شد؟
- سرپرست مرکز بهداشت بویراحمد منصوب شد/ «نیازی»رفت«اسدی»آمد
- اتفاقی عجیب در برگزاری آزمون نهایی مدرسه تیزهوشان شهیدبهشتی یاسوج/ جزییات
- رکورد بیسابقه خرید ۸۰ هزار تن گندم را به ثبت رساندیم
- در سه سال اخیر 266 روستای کهگیلویه و بویراحمد به اینترنت پرسرعت متصل شده است
- اسامی روسای ستادهای استانی پزشکیان
- تزریق ۳۳۵ میلیارد تومان برای توسعه صنعت کهگیلویه و بویراحمد
- نام دو کهگیلویه و بویراحمدی در دولت احتمالی پزشکیان
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!