-
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان -
آقای بهرامی! جوان کهگیلویه و بویراحمدی کمفرصت است، نه کمهنر
بویار پارسه -
از همدلی تا امید آفرینی؛ روایت هفته دولت ۱۴۰۴ در کهگیلویه وبویراحمد
ادریس کشاورز
شورای چهارم و آسیبی که باید دیده شود

1- شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان یکی از نمادهای نظامهای سیاسی مردم سالار جایگاه ویژهای در آموزههای دینی و قانون اساسی ما دارند. «وامرهم شورا بینهم» و «وشاورهم فیالامر» اهمیت موضوع شورا و مشورت را در جامعه اسلامی اثبات میکند. سیره نظری و عملی پیامبر اسلام و بزرگان دینی موید استفاده از خردجمعی و پرهیز از تکروی در اداره امور جامعه مسلمین است. علاوه بر این اسناد بالادستی و مبانی حقوقی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران بهویژه قانون اساسی اهمیت زیاده به موضوع شوراها داده است. فصل هفتم قانون اساسی و اصول چندگانه مربوط به نحوه تشکیل، انتخابات، انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و... حاکی از آن است که نهاد شورا به عنوان یک نهاد سیاسی و اجتماعی در ساختار قدرت کشور به منطور تحقق حکومتهای محلی مسجل شده است.
2- بهرغم تاکید آموزههای دینی و قواعد حقوقی مندرج در قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر و روستا با حدود 20سال تاخیر نسبت به دیگر ارکان موجود در قانون اساسی شکل گرفت. نهادهایی همچون مجلس، قوه مجریه، قوه قضاییه از همان اوایل پیروزی انقلاب منطبق بر قانون اساسی شکل گرفتند، اما تاخیر 20 ساله در تشکیل نهاد شوراهای اسلامی شهر و روستا باعث شد تا در دولت اصلاحات یکی دیگر از اصول برجای مانده از قانون اساسی محقق شود. این تاخیر یک ضعف عمده را در قوانین مربوط به شوراها باعث شد. وجود یک سری قوانین گذشته در انجمن شهر دوران پیش از انقلاب در تلفیق با مواد قانون اساسی، قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی در باب شوراها، آییننامهها و قواعد حقوقی متعدد و متعارض باعث تعدد مراجع تقنینی در حوزه عملکرد و فعالیت شوراها شد که تاثیر پراکندگی قوانین بر عملکرد شوراها در 4 دوره گذشته کاملا مشهود است، به نحوی که بسیاری از اعضای شورا با هر گرایش و تفکری، از محدودیتهای قانونی و ساختاری در عملکرد شوراها انتقاد میکنند.
3- تجربه چهار دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا علاوه بر آشکار ساختن نقاط ضعف و قوت شوراها، چشمانداز روشنی را پیش روی شوراها قرار داده است. تدوین یک سند حقوقی واحد در باب تشکیلات و نحوه تحقق دو رسالت تقنین و نظارت مهم ترین وظیفه متولیان امر در دوران حاضر است. مجلس شورای اسلامی و در راس آن اعضای لیست امید با آسیبشناسی دقیق تعارضات موجود در قوانین مرتبط با شورا میتوانند برای یکسانسازی قوانین شوراها قدمهای خوبی را بردارند. به طور حتم اگر این آسیبشناسی با ارائه راهکارهای عملی و کاربردی منطبق بر مستندات کارشناسی و مطالعات پژوهشی صورت بگیرد، میتواند تا حدود زیادی عملکرد شوراها را نسبت به امروز ارتقا دهد.
4- حضور قریب به صد هزار نفر به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر و روستا در نواحی مختلف کشور، ظرفیت مطلوبی برای کادرسازی و تربیت نیروهای مدیریتی به شمار میآید. این ظرفیت عظیم میتواند با تامل و توجه اصلاحطلبان به فرصتی برای انجام برنامههای تشکیلاتی و تقویت تحزب در کشور کمک کند. توجه و تمرکز اصلاحطلبان بر انتخابات کلانشهرها و مراکز استانها گرچه از اهمیت برخوردار است، اما نباید از اهمیت و تاثیر این نهاد مردمی در مناطق کوچک و بهویژه روستاها غافل شد. اگر احزاب اصلاحطلب برنامهریزی و ساماندهی مناسبی در باب شوراها داشته باشند و به جای تمرکز و تاکید و موازیکاری در انتخابات شورای شهر تهران در روستاها و مناطق محروم برنامهریزی کنند دستاوردهای بلندمدت آن عاید گفتمان اصلاحات خواهد شد.
5- پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در پیش است. به دلیل عدم برنامهریزی و توجه کافی از سوی فعالان اصلاحطلب به مقوله شورا، مدیریت شهری کلانشهر تهران قریب به 14سال در اختیار اصولگرایان بوده و امروز همه از وجود معضلات و مشکلات متعدد زیستمحیطی، حمل و نقل، آلودگی هوا، آسیبهای اجتماعی و... آگاه هستیم. آمارهایی که در دوره گذشته در شهر تهران وجود دارد، نشان میدهد قریب به یک میلیون و 700 هزار نفر در حوزه انتخابیه تهران به دکتر روحانی با رویکرد اصلاحات و اعتدالگرا رای دادهاند، اگر از هر 7 نفری که در انتخابات ریاست جمهوری تهران به دکتر روحانی رای داده بودند، فقط یک نفر به لیست اصلاحات در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران رای میداد، بیش از 25نفر از اعضای شورا را اصلاحطلبان تشکیل میدادند، ولی متاسفانه به دلیل عدم حساسیت کافی و رای ندادن در انتخابات شوراها که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار میشود، نیروهای اصولگرا و ورزشکاران با آرای 100 تا 200 هزار نفری کرسی شوراها را در اختیار گرفتند. این آسیب باید در انتخابات آتی برطرف شده و شهروندان از حساسیت و تاثیر شوراها و مدیریت شهری آگاه شوند. به طور حتم اگر شهروندانی که در تهران حامی جریان اصلاحات هستند در انتخابات شوراها نیز حاضر شوند، ساختمان بهشت نیز رنگ اصلاحات به خود خواهد گرفت.
منبع: همدلی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
-
شلیک به زندگی در مراسم شادی/ تیراندازی حین یک عروسی کشته و زخمی برجای گذاشت
-
سیمان سفید تنگ سپو؛ پروژهای ۱۸ ساله که در حسرت تحقق ماند
-
شکار غیرمجاز شبانه با سگهای آموزشدیده در کهگیلویه و بویراحمد
-
وزیر میراث فرهنگی/تفویض اختیار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به استاندار
-
مطالبه عجیب موحد از وزیر میراث فرهنگی/ منجی کهگیلویه باشید!
-
مدیران اینستاگرامی؛ خدمت یا نمایش؟
-
ذبح منافع عمومی به جای منافع شخصی/ مدافعین معاون استاندار دنبال چه چیزی هستند؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!